جواد لاریجانی: محدودیت‌هایی که ایران در برجام پذیرفته، تعهدات بسیار سنگین و نامتوازنی است

کدخبر: 1020874

این کارشناس سیاسی افزود: مجلس نباید معطل لایحه دولت شود بلکه می تواند به عنوان طرح "اجازه ورود دولت به این تعهدات"، برجام را بررسی کند/ کمک‌های غرب که در توافق آمده سرابی بیش نیست/ برخی نکات برجام مغایر قانون اساسی است

به گزارش «نسیم» کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: برخی نکات متن توافق با گروه ۵+۱ با قانون اساسی مغایرت دارد.

محمدجواد لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: از جمله این مغایرت ها موضوع تحقیق و توسعه است که شورای نگهبان باید آن را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه تعهدات بسیار سنگینی از طرف دولت در این متن به طرف غربی داده شده است که مسیر برخی فعالیت های کشورمان را در این زمینه تغییر می دهد گفت: چطور مجلس به این تعهدات سنگین ورود نکند؟ لاریجانی افزود: صحبت، اجازه به دولت است که وارد این تعهدات بشود یا نشود.

وی گفت: بحث تعهدات داوطلبانه ای که به آن اشاره می کنند در صحنه بین المللی به این معناست که این تعهدات زیر توافق حاکم جهانی نبوده است اما معنای آن این نیست که طرف ها تعهد ندارند. کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی افزود: اگر مجلس به دولت اجازه بدهد که وارد این تعهدات شود، نکاتی در متن توافق وجود دارد که به منافع ملی آسیب می رساند و مجلس باید آنرا تفسیر و بند دومی را برای راهنمایی دولت در آن قرار دهد.

محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه بند دوم به معنای تغییر متن نیست گفت: اکنون غربی ها نیز موضوعاتی را به عنوان تبصره بر توافق مطرح می کنند. وی افزود: مجلس نباید معطل لایحه دولت در این زمینه شود بلکه می تواند به عنوان طرح «اجازه ورود دولت به این تعهدات»، موضوع متن توافق با 5+1 را در مجلس بررسی کند.

لاریجانی گفت: کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی باید گردنه های آسیب پذیری که سوء استفاده آمریکا را در این متن موجب می شود، سد کند. وی افزود: مجلس با توجه به سرمایه گذاری رئیس جمهور برای به دست آمدن متن توافق، نظر موافق به آن دهد اما دولت را به رعایت موضوعاتی که موجب آسیب پذیری کشور می شود ملزم کند.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: اگر این متن در مجلس شورای اسلامی رد شود، اعتبار رئیس جمهور در عرصه جهانی کاهش می یابد.

لاریجانی افزود: مذاکرات با آمریکا ادعاهای بادکنکی که همه مشکلات را در مذاکره با آمریکا حل شده می دانست پاره کرد و مشخص شد درون آن باد است.

وی گفت: ازجمله مهمترین محدودیت هایی که گفته می شود طرف مقابل پذیرفته است برداشتن تحریم هاست اما آیا برداشتن تحریم های ایران، محدودیت برای آنهاست؟

لاریجانی افزود: تحریم ها؛ تجاوز به کشورمان بوده است و ما تجاوز نکردن آنها به ایران را محدودیت برای طرف مقابل اعلام می کنیم.

وی گفت: ازجمله محدودیت های ایران؛ نابودی نیروگاه اراک است که 15 سال طراحی و 15 سال اجرای آن زمان برده است.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی افزود: هدف ساخت این نیروگاه که اکنون 90 درصد آن تکمیل شده است، تولید 40 مگاوات برق با اورانیوم طبیعی بوده است.

لاریجانی گفت: در متن توافق؛ این نیروگاه نابود می شود که تحقیرآمیز است.

وی افزود: اگر می گفتند نیروگاه اراک را برای همیشه تعطیل کنید بهتر بود اما مگر می شود کار 30 ساله را این گونه تخریب و با بتن پر کرد؟

لاریجانی گفت: محدودیت هایی که کشورمان در متن توافق پذیرفته است، تعهدات بسیار سنگین و نامتوازنی است.

وی افزود: این توافق کشورمان را آسیب پذیر می کند و موجب می شود آمریکایی ها اعلام کنند جمهوری اسلامی ایران پس از 36 سال مقاومت دریافت باید حرف های غرب را به رهبری آمریکا بپذیرد.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: این در حالی است که غرب بزرگترین جنایات و تجاوز را به حقوق جمهوری اسلامی ایران کرده است.

لاریجانی افزود: در حالی که هرگز دغدغه های غرب را مشروع نمی دانیم اما در متن توافق تعهد داده ایم که این دغدغه ها را رفع کنیم.

وی گفت: برخی بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 شورای امنیت را به نفع کشور می دانند اما در این بندها آمده است که تحریم ها به آسانی بر ضد ایران باز می گردند.

لاریجانی افزود: اکنون در تهاجم قرار داریم و همه مذاکرات هسته ای برای رفع تهاجم است و باید آنچه که منافع ملی است با قوت ادامه دهیم.

وی گفت: اینکه برخی بگویند بهتر از این نمی شد مذاکره کنیم به معنای این است که مستأصل هستیم.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی افزود: آمریکا می خواهد توانمندی هسته ای کشورمان را منهدم کند.

لاریجانی گفت: آنها پذیرفته اند 6 هزار سانتریفیوژ اورانیوم را 3.5 درصد غنی سازی کند اما گفته اند این میزان اورانیوم نباید بیشتر از 300 کیلوگرم شود.

وی افزود: این به معنای از بین رفتن منابع اورانیوم ایران است زیرا بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد یا باید به میله سوخت تبدیل یا اکسید شود.

لاریجانی گفت: تبدیل اورانیوم غنی شده به اکسید یعنی تولید آشغال و این درخواست آمریکایی ها یعنی ایران منابع اورانیوم خود را به آشغال تبدیل کند.

وی افزود: کمک های غرب که در متن توافق آمده است سرابی بیش نیست، البته ممکن است سرمایه گذاری هایی در ایران انجام دهند.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: اگر سیاسیون کشورمان بخواهند آمریکایی ها را در منطقه بپذیرند این افول ماست.

ارسال نظر: