انتقاد رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن تهران از طرح فروش قسطی مسکن در گفتگو با «نسیم آنلاین»

طرح فروش قسطی مسکن ناپخته است/ قسط ۳ میلیونی این طرح در هر ماه مختص پولدارها است

کدخبر: 2025135

محتشم، تعیین سقف در شیوه فروش قسطی مسکن را یک شیوه غلط دانست و آن را یک عامل بازدارنده در فروش بیشتر خواند.

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان تهران به «نسیم آنلاین» گفت: فروش قسطی مسکن در ایجاد تحرک در بازار مسکن دلیل کافی نخواهد بود و ایجاد تحرک در این بازار، مستلزم ایجاد تحول در بخش اقتصاد کلان کشور است.

چندی پیش، بانک مسکن اعلام کرد که با مصوبه هیات مدیره این بانک، انبوه سازان عضو کانون انبوه سازان ایران می‌توانند برای فروش واحدهای خود به این شعب مراجعه کرده تا بازپرداخت اقساط واحدهای آنها توسط بانک مسکن تضمین شود.

در این روش بانک مسکن با 2.3 درصد کارمزد تضمین پرداخت فروش اقساطی واحدهای انبوه سازان را بر عهده گرفته، مشروط به اینکه سقف آن از یک میلیارد و 500 میلیون ریال بیشتر نشود و مبلغ قسط آن نیز بیش از 30 میلیون ریال نباشد.

"حسن محتشم" در گفتگو با «نسیم آنلاین» تصریح کرد: به دلیل کند بودن گردش نقدینگی درکشور، حتی اگر وام 200 میلیون تومانی هم ارایه شود، تغییر جدی در این بازار رخ نمی دهد.

وی،با بیان اینکه بانک مسکن در فروش قسطی مسکن پولی پرداخت نخواهد کرد و تضمین تعهدات را برعهده دارد، از تعیین کارمز بالایی توسط این بانک بابت فروش قسطی مسکن، انتقاد کرد.

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان تهران، طرح فروش قسطی مسکن را یک طرح ناپخته دانست که برنامه ریزی درستی هم برای اجرای آن تدارک دیده نشده است.

وی، در عین حال، پیش بینی کرد که به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و فقدان نقدینگی،تعدادی از انبوه سازان از این طرح استقبال کنند و ادامه داد که متاسفانه برنامه دقیقی برای فروش مسکن قسطی طراحی نشده و اکنون معلوم نیست که متقاضی خرید مسکن با این شیوه باید به کجا مراجعه کند.

محتشم به «نسیم آنلاین» توضیح داد که انبوه سازان مسکن یک ایده ای پیرامون فروش قسطی مسکن را طراحی کرده اند که بانک مسکن هم در ابتدا بر روی رقم یکصد و سپس 150 میلیون تومانی ضمانت معاملات متقاعد شد اما یکی از اشکالات مهم این طرح همان تعیین سقف 150 میلیون تومانی بوده است. وی، افزود که بانک مسکن باید به هر میزانی که فروشنده (انبوه ساز) مایل به دریافت پول فروش مسکن از طریق اقساط بوده تضمین ارایه می کرد. محتشم، تعیین سقف در شیوه فروش قسطی مسکن را یک شیوه غلط دانست و آن را یک عامل بازدارنده در فروش بیشتر خواند.

به گفته وی، تعیین اقساط 3 میلیون تومانی در خرید قسطی مسکن هم مختص اقشار متوسط به بالا بوده واز عهده اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه خارج است. محتشم، درباره تاثیرات منفی رکود سنگین 3 ساله حاکم بر بازار مسکن هم گفت که به دلیل این رکود سنگین عمده سازندگان و سرمایه گذاران غیرحرفه ای از این صنعت خارج شده اند، اما همچنان انبوه سازان حرفه ای درمقابل این رکود مقاومت کرده و در این صنعت مانده اند.

ارسال نظر: