رئیس مالیات با استقبال دولتی‌ها از وزارت اقتصاد می‌رود؟!

کدخبر: 1020435

شنیده‌های خبرنگار «نسیم» حاکیست برخی جریانات نزدیک به دولت در دو سال گذشته به دنبال برکناری عسگری از سازمان مالیاتی بودند؛ رسانه‌های حامی دولت در روزهای اخیر، از برکناری وی استقبال کرده و رفتن او را تنها راه منتفی شدن استیضاح وزیر می‌دانند

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی از تنها مدیران بازمانده دولت محمود احمدی نژاد در دولت یازدهم است، که این روزها شایعه کناره گیری اش بیش از گذشته به گوش می رسد. بعد از حضور علی طیب نیا در راس وزات امور اقتصادی و دارایی، اکثر معاونین و رئیس سازمان های تابعه وزارت اقتصاد که در دولت قبل فعالیت می کردند، از سمت خود کنار رفتند، تا طیب نیا تیم همکاران مورد نظر خود را در این وزارتخانه بگمارد. در این میان دوستی نزدیک علی عسگری با طیب نیا شرایطی را فراهم کرد که مرد اول سازمان مالیاتی همچنان بر صندلی ریاست این سازمان باقی بماند.

به گزارش نسیم، این روزها بعد از ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل افزایش میزان مالیات دریافتی از اصناف، بار دیگر شایعه کنار رفتن عسگری از سازمان امور مالیاتی قوت گرفت، اما به نظر نمی رسد این دلیل تکراری علت اصلی برکناری احتمالی رئیس سازمان امور مالیاتی باشد. فشار اصناف به نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکل مالیات همواره در سالهای اخیر وجود داشته و واضح است که اصناف از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار هستند. قبل از این نیز در دولت محمود احمدی نژاد، عباس عرب مازار رئیس وقت سازمان امور مالیاتی در معرض فشار نمایندگان مجلس و برخی از دولتی ها برای برکناری قرار گرفته بود و اساسا مقوله فشار اصناف بر روسای سازمان امور مالیاتی مسئله جدیدی نیست که مختص این روزها باشد.

دلیل اصلی برکناری عسکری چیست؟

به نظر می رسد، ماجرای کنار رفتن مرد اول مالیات ایران از جای دیگری آب می خورد. همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد، عسگری از معدود معاونین طیب نیا ازدولت قبل است، که این مسئله چندان به مذاق برخی از پاستور نشینان خوش نمی آید. تلاشها حاکی از این است که در 700 روز اخیر عده ای از جریانات از داخل نهاد ریاست جمهوری و اطرافیان حسن روحانی به دنبال تغییر در راس سازمان امور مالیاتی بوده اند، ولی دوستی نزدیک علی طیب نیا با عسکری موجب شده بود که وزیر اقتصاد در برابر فشارهای بیرونی مقاومت کند. به نظر می رسد حواشی این روزهای مجلس فضا را برای مقاومت طیب نیا سخت تر کرده و دولتیهایی که قصد برکناری عسگری را داشتند، حالا می توانند به بهانه ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد، ترتیب رفتن عسگری از سازمان امور مالیاتی را بدهند.

نکته قابل توجه اینکه، رسانه های حامی دولت در روزهای اخیر، از کنار رفتن رئیس سازمان مالیاتی استقبال کرده و برکناری وی را تنها راه منتفی شدن استیضاح وزیر اقتصاد تلقی کرده اند!

باید دید آیا عسکری در هفته های بعد هم رئیس سازمان امور مالیاتی خواهد ماند یا طیب نیا در برابر فشارهای دولتمردان ناچار به برکناری او می شود.

ارسال نظر: