"شکوه نهج‌البلاغه" رونمایی شد

کدخبر: 1038310

کتاب "شکوه نهج‌البلاغه" ترجمه آخرین اثر نویسنده مسیحی لبنانی "جرج جرداق" با حضور آیت‌الله فاطمی نیا، آیت‌الله کاظمی و حجت‌الاسلام زائری، مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه شب گذشته رونمایی شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، کتاب "شکوه نهج البلاغه" ترجمه "روائع نهج البلاغه" اثر نویسنده مسیحی لبنانی در مراسمی و با حضور "آیت الله فاطمی نیا"، "آیت الله کاظمی" و "حجت الاسلام محمدرضا زائری" مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه و جواد محقق نویسنده کشور شب گذشته 24 آبان ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی رونمایی شد.
حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: بهانه گردهمایی امشب ما "نهج البلاغه" است. آیت الله گلستانی در سخنانی فرموده بودند که خداوند در دستان خود یک علی ابن ابی طالب داشت و آن را امام ما قرار داد. بهانه جمع شدن ما رونمایی از کتاب "شکوه نهج البلاغه" ترجمه کتاب "روائع نهج البلاغه" نوشته "جرج جرداق" نویسنده مسیحی لبنانی است.
وی افزود: کتاب "روائع نهج البلاغه" بعد از 5 جلد کتاب "امام علی (ع) صوت العدالته النسانیه" که پشت سر هم در جهان عرب و کشورهای منطقه منتشر می شد به چاپ رسید. خصوصا در آن دوره اجتماعی که جریان چپ و کمونیست بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده و فضای غالب فضای ناکامی گرایش های دینی بود. بر این اساس یکی از نکاتی که می تواند علت اقبال مسیحیان به این گونه آثار را تعریف و تفسیر کند شاید همین موضوع باشد.
مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه ادامه داد: البته در این حوزه کارهای فراوان کشف نشده ای وجود دارد. من در هر بار سفری که به کشور لبنان دارم مطالب جدیدی از شاعری و یا نویسنده ای کشف می کنم که در مورد امیرالمومنین، قرآن کریم و یا حضرت سیدالشهداء آثاری دارند.
زائری خاطرنشان کرد: "جرج جرداق" بیشتر از برادر خود "فوئاد جرداق" متاثر بوده است. اما متاسفانه از میان آثاری که درباره امیرالمومنین داشته جز یک قطعه چیز دیگری باقی نمانده و مابقی از بین رفته است. "جرج جرداق" فردی بود که زمانی اهل فامیل و یا دوستان گرد هم جمع می شدند به دنبال بهانه ای بود تا از امیرالمومنین سخن بگوید.
وی اضافه کرد: پسر عبدالمسیح محفوظ می گفت بیشر پدر من که شوهر خاله او بود موثر بود. او در آن زمان که "جرج جرداق" نوجوانی بیش نبود به هر بهانه ای از علی ابن ابی طالب با آو سخن می گفت. او از سور آنقدر هفته به هفته به بیروت سفر می کرد تا در نهایت وزارت تعلیم و تربیت لبنان را متقاعد کرد تا نهج البلاغه را جزء نظام درسی لبنان قرار بدهند.
مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه یادآور شد: "جرج جرداق" دانشمند و اندیشمندی است که آثار او درمورد حضرت سیدالشهداء بی نظیر است. البته هنوز منتشر نشده اما اگر خداوند بخواهد در حال جمع آوری است که منتشر شود.
سپس در این بخش از برنامه از "محمد علی حسینی" شاعر آئینی دعوت شد و او به روی صحنه آمد و اقدام به شعر خوانی کرد.
در بخش دیگر برنامه آیت الله کاظمی به روی صحنه آمد و به زبان عربی چند دقیقه پیرامون کتاب "روائع نهج البلاغه" و نویسنده آن "جرج جرداق" سخنرانی کرد.
در ادامه برنامه کلیپی با موضوع کتاب "روائع نهج البلاغه" و نویسنده مسیحی و لبنانی آن "جرج جرداق" نمایش داده شد.
در بخش پایانی مراسم نیز آیت الله فاطمی نیا به روی صحنه رفت و در سخنانی، گفت: همیشه در دنیا و خصوصا در غرب توسط دشمنان اقداماتی شده که اگر فردی و یا اندیشمندی به سمت اهل بیت (ع) می رود فراموش شود. حالا یک سوال از خودمان می پرسیم و آن، این است که "جرج جرداق" چه اثری را آفریده است؟
وی افزود: زمانی که کودک بودم پدر من یک جلد از کتاب "امام علی (ع) صوت العدالته النسانیه" را به خانه آورد و در جمع خانواده اعلام کرد که این کتاب توسط یک مسیحی نوشته شده است. این کتاب آنقدر قوی بود که توانست در جامعه طلوع کند. بالاخره "جرج جرداق" در جامعه جا افتاد. زیرا او عمر خود را برای امیر المومنین صرف کرد.
آیت الله فاطمی نیا ادامه داد: اول باید بررسی کنیم و ببینیم که چه در حضرت علی (ع) هست که مسیحیان هم عاشق ایشان می شوند. اما پیش از هرچیز باید بدانیم که نهج البلاغه مال ما است. ما حضرت امیر المومنین را امام و متصل به غیب می دانیم.
وی خاطرنشان کرد: نویسنده مسیحی لبنانی "جرج جرداق" عاشق شده و عمر خود را پای نگارش کتابی برای امیر المومنین گذاشته است. اما از این نظر که مسیحی بوده نیز بسیار قابل تقدیر است. او تا پیش از نگارش کتاب "روائع نهج البلاغه"، 5 جلد کتاب "امام علی (ع) صوت العدالته النسانیه" را با عشق منتشر کرده است.
آیت الله فاطمی نیا پیرامون دین اسلام عنوان کرد: اسلام دین مقدس پروری نیست. بلکه دین انسان پروری است. بر این اساس است که می بینیم این دین مبین گوهرهایی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت را پرورش می دهد.
گفتنی است که در انتخای این مراسم کتاب "شکوه نهج البلاغه" ترجمه "روائع نهج البلاغه" آخرین اثر "جرج جرداق" نویسنده مسیحی لبنانی با حضور آیت الله فاطمی نیا، "آیت الله کاظمی"، "حجت الاسلام محمدرضا زائری" مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه، جواد محقق نویسنده کشور و دیگر چهره ها و شخصیت های فرهنگی و ادبی حاضر در این مراسم رونمایی شد.
ارسال نظر: