بودجه‌ای‌ برای جمهوری کارمندان

کدخبر: 2370064

متاسفانه دولت تلقی‌اش این است که بودجه، برای جمهوری کارمندان است. در حالی که باید برای جمهوری اسلامی باشد. باید برای کل مردم دیده بشود.

نسیم آنلاین؛ منصور مقیمی‌زاده: از مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی 1400 که مورد توجه قرار گرفته، تصمیماتی است که در حوزه حقوق و دستمزد اخذ شده است. این تصمیم، در شرایطی مورد توجه بوده که اسفند ماه سال گذشته، دولت تصمیم گرفت 50 درصد حقوق برخی از کارکنان دولت را افزایش دهد. در این شرایط، تصمیم افزایش یکسان 25 درصدی حقوق همه کارمندان دولت در سال آینده تعجب بسیاری را بر انگیخت. این تصمیم موجب خواهد شد که سال آینده، حقوق کارمندان دولت به طور متوسط نسبت به دو سال قبل افزایش چشگیری پیدا کند که این افزایش برای ارقام حقوقی بالا، به مراتب بیشتر خواهد بود.

مصوبه افزایش حقوق کارمندان در صحن تغییر می کند؟

دکتر مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه، ضمن مخالفت با پیشنهاد افزایش یکسان 25 درصدی حقوق همه کارمندان دولت، در ارتباط با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه به نسیم آنلاین گفت: پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد، این بود که تا یک میزان حداقلی از حقوق همه افراد، مثلا تا 3.5 برابر حقوق پایه، افزایش 25 درصد حقوق همه افراد اعمال شود. با این پیشنهاد فردی که 8 میلیون تومان دریافتی دارد، و فردی که 20 میلیون دریافتی دارد، تا سقف مشخص 3.5 برابر حداقل حقوق، 25 درصد افزایش پیدا بکند. اینگونه برای طبقات پایین‌تر بهتر می‌شد.

شریعتی در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیمات کمیسیون تلفیق خیلی سخت در صحن تغییر می‌کند، عنوان کرد که دنبال می‌کنیم تا در صحن هم پیشنهاد کمیسیون مطرح شود.

پیشنهادهای کمیسیون تلفیق برای خنثی کردن افزایش یکسان حقوق‌ها

شریعتی در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق نسبت به پیشنهاد دولت در افزایش 25 درصد حقوق همه کارمندان گفت: جمع‌بندی کمیسیون تلفیق این بود که به جای اینکه روی حقوق ها محدودیت ایجاد کنیم، بیاییم روی مالیات ها پله های جدید بگذاریم. سقف دریافتی را هم کاهش بدهیم. که هر دو کار را هم کمیسیون تلفیق انجام داد. اینگونه نبود که بی تاثیر باشد، از یک طرف نظر 25 درصدی دولت را پذیرفت، اما از طرف دیگر حداکثر خالص دریافتی که قبلا 21 برابر بود، 15 برابر شد. این سقف 15 برابری، عددش 33 میلیون تومان می‌شود. به عنوان نمونه اگر کسی دریافتی 40 میلیون تومانی داشته باشد، دیگر نمی‌تواند بیشتر از 33 میلیون دریافت کند، ولو اینکه 25 درصد افزایش پیدا کند.

تصمیم دیگر هم اینکه دو پله جدید برای حقوق های بالای 24 تومان به پله‌های مالیاتی اضافه شد.

شریعتی تاکید داشت که دو مصوبه فوق، تنها مقداری تصمیم یکسان 25 درصدی دولت را خنثی می‌کند و پیشنهاد ما همان افزایش 25 درصدی، تا سقف 3.5 برابر حداقل حقوق است.

شفاف شدن میزان حقوق ها و مسیر پرداخت آن‌ها

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، در مورد دیگر مصوبات کمیسیون در حوزه حقوق و دستمزد اعلام کرد: ما پنج تصمیم برای حقوق های بالا گرفتیم که به شدت آنها را محدود کرد. علاوه بر دو مصوبه پیش گفته شده، برای پاداش پایان خدمت سقف معینی اعمال شد که عدد آن 472 میلیون تومان تعیین شد. مصوبه دیگر این بود که همه دریافتی‌ها بر اساس کد ملی تجمیع شده و از مسیر خزانه پرداخت‌ها صورت بگیرد.

وی در مورد این مصوبه که از آن با عنوان انقلاب بزرگ کرد، افزود که این الزام قانونی شامل کل دریافتی‌های افراد بوده و شامل همه دستگاه‌هایی و نهادهای موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم است.

از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق، تصمیم‌گیری در مورد سامانه شفافیت حقوق ها بود. بر اساس ماده 29 قانون برنامه ششم، دولت مکلف شده بود تا پایان سال 96، این سامانه را راه اندازی کند و اطلاعات دریافتی مدیران، در آن در معرض دیدم عموم قرار بگیرد. این سامانه تاکنون موفقیت چندانی نداشته و شریعتی پیرامون تصمیم کمیسیون تلفیق در مورد سامانه شفافیت حقوق‌ها عنوان کرد: "این سامانه در این مدت قانونی انجام نشده و به صورت کمدی اجرا شده، در تصمیم جدید کمیسیون دستگاه‌ها مکلف شدند تا اطلاعات خود را بارگذاری کنند. اگر تا فاصله یک ماه این اطلاعات روی سامانه بارگذاری نشود، پرداخت حقوق ماه بعدشان مجاز نیست. یعنی در مصوبه کمیسیون ذکر شده که پرداخت حقوق به معنای تصرف در اموال عمومی تلقی می‌شود، که این موضوع جرم است." وی افزود این الزام تا پیش از این وجود نداشته است و فقط درآمد اختصاصی آن دسته از دستگاه‌هایی که چنین درآمدهایی دارند، از این مسیر دنبال نمی‌شود، که آن هم محدود است و سال به سال دارد کاهش پیدا می‌کند.

بودجه‌ای برای جمهوری کارمندان

عضو کمیسیون تلفیق، ضمن انتقاد از تصمیمات دولت در حوزه حقوق و دستمزد در لایحه‌ی بودجه پیشنهادی، گفت: متاسفانه دولت تلقی‌اش این است که بودجه، برای جمهوری کارمندان است. در حالی که باید برای جمهوری اسلامی باشد. باید برای کل مردم دیده بشود. شریعتی با بیان اینکه با این تصمیمات دولت، افزایش حقوق 40 درصدی کارگران هم نمی‌تواند جبران عقب‌ماندگی حقوق این اقشار را از حقوق کارمندان داشته باشد، گفت:"متاسفانه در این موضوعات حقوق و دستمزد همیشه مشکلاتی وجود دارد. کارهایی هست که قبلا انجام شده و خارج از اراده مجلس بوده است. کارهای غلطی بوده که انجام شده و در آن برای افراد حقوق مکتسبه ایجاد کرده، الان بازنشسته هایی داریم که چون 90 درصد ناخالص کارمند هم تراز شاغل، دریافت می کنند؛ دارند از کارمند هم تراز شاغل شان دارند بیشتر حقوق می گیرند."

بازنشسته‌هایی که بیشتر از کارمندان حقوق می‌گیرند

شریعتی افزود: "با این ابلاغیه‌ای که آقای نوبخت برای همسان‌سازی در مهرماه داد، اعلام شد که بازنشسته‌ها 90 درصد، حقوق ناخالص کارمند را بگیرند. بعد کارمند دارد سهم بازنشستگی را هم پرداخت می‌کند. عملا بعضی از دریافتی بازنشستگان در حقوق‌های بالا، بیشتر از حقوق کارمندان است. یعنی الان ما هیئت‌علمی‌هایی داریم که طرف استاد تمام است، از استاد تمام بازنشسته همتراز خودش دارد کمتر می‌گیرد."

این نماینده مجلس، در مورد مالیات مربوط به حقوق اعضای هیئت علمی و قضات در لایحه بودجه 1400 گفت: "مالیات اعضای هیئت علمی به شکل همان حالت سابق علی الحساب 10 درصد باقی ماند."

ارسال نظر: