زائران ایرانی اربعین، سال آینده به سه میلیون نفر افزایش پیدا می‌کنند

کدخبر: 960463

رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری افزود: اجتماع بزرگ زائران حسینی در کربلا، سیلی محکمی به گوش گروهک تروریستی داعش بود / همایش شکوهمند مردم در اربعین حسینی دشمنان را در پروژه اسلام‌هراسی ناکام گذاشت

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری این سازمان در خصوص اربعین 93 به خبرنگاران گفت: بعد از اربعین سال گذشته آسیب‌شناسی‌هایی انجام دادیم که این آسیب‌شناسی منجر به ایجاد ستاد دائمی اربعین در این سازمان شد و سه موضوع در دستور کار ما قرار گرفت. نخست اربعین حرکتی مردمی است و کار سازمانی یا ارگانی نمی‌باشد و ما با این نگاه جلو رفتیم. مورد دوم بر اساس آسیب‌شناسی سال قبل بود که اقدام به ساماندهی و تسهیل سفر برای زائران به کربلا کردیم و در این راستا پیش از پنجاه نوع خدمات مشخص شد که باید نسبت به تحقق آن اقدام کنیم.

وی افزود: از جمله مصوبات خوب ما در این طرح مطالعاتی این بود که اقداماتی همچون ویزا و وسایل حمل و نقل زائران را از نقطه صفر مرزی به داخل شهرهای نزدیک مرز بیاوریم زیرا اگر تراکم جمعیتی در مرز وجود داشته باشد امکان رخ دادن حادثه وجود دارد. البته خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شد امسال تلفاتی در این حوزه نداشتیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زائران ما در سال گذشته در چذابه آب آشامیدنی به قدر لازم در اختیار نداشتند و بخشی از آنها از آب شور چاه استفاده کردند که خوشبختانه امسال با درخواست سازمان حج و زیارت از مردم در همکاری در ایجاد نهضت آب‌رسانی به زائران امام حسین (ع) زائران با مشکل آب رو به رو نشدند. بر اساس آخرین آمار 67 تریلی و حدود پنج میلیون بطری آب به مرزاها اهداء کرده اند تا زائران عزیز کشور در این زمینه هیچ گونه مشکلی نداشته باشند.

اوحدی ادامه داد: امکانات امسال ما در مرزها به گونه ای است که حتی اگر 1 میلیون زائر اضافه بر همین زائران داشته بودیم هم به لحاظ امکانات دچار مشکل و کمبود نمی شدیم. این خاصیت کمک های کردمی و غیر دولتی است زیرا هیچ ارگان و سازمانی این امکان را نداشت تا به موقع این امکانات را در اختیار زائران قرار بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در مرز مهران در حدود 100 هزار غذا در بین زائران توزیع کردیم. همچنین 50 هزار صبحانه نیز در میان زوار عزیز و محترم توزیع شد. در مرز شلمچه 35 هزار اسکان، در مرز چزابه 25 هزار اسکان و در مرز مهران نیز 35 هزار اسکان برای زائران درنظر گرفته بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در این چند روز زائران هیچ گونه کمبودی به لحاظ آب و غذا نداشتند و حتی در این میان 2 تا 3 تریلی آب برای مرزبانان عراقی ارسال کردیسم تا اگر زائران ما در آن سوی مرز به مشکل برخوردند این آب ها را در اختیار آنها قرار بدهند.

اوحدی گفت: همچنین در حوزه خدمات درمانی ما برای زائران باید این نکته را عرض کنم که نیروی هوافضای سپاه 3 درمانگاه به همراه پزشک، پرستار و داروی لازم درنظر گرفته بودند تا زائران از این بابت مشکل و کمبودی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی نیز در این ایام مساعدت کرد و برای خروج از کشور عوارض را از مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برای زائران حذف کرد. همچنین ظرفیت صدور گذرنامه در همه مبادی خروجی کشور نیز 5 برابر شد. ذز کنار این موارد سازمان حج و زیارت نیز با همکاری بیمه ایران همه زائران را بیمه کرد. دست آخر اینکه سازمان حلال احمر همه زائران را تحت پوشش درمان رایگان قرار داد.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: همچنین 25 آمبولانس در هر 5 کیلومتر 1 آمبولانس برای زائران در طول مسیر درنظر گرفتیم تا زائران از این بابت نیز نگرانی نداشته باشند و دسترسی سریعی به خدمات پزشکی داشته باشند.

اوحدی اضافه کرد: سازمان حج و زیارت همچنین 130 هزار ظرفیت استکان در شهر کربلا عراق ایجاد کرده بود که این مورد در سال گذشته اصلا وجود نداشت. در بحث ویزا نرم افزاری تهیه شد که در مبادی خروجی کشور نصب گردید و روزانه 45 هزار ویزا از کنسولگری ها برای زائران می گرفتیم.

وی ادامه داد: ظرفیت خروجی مرزهای ما 35 هزار نفر در روز است که در این ایام با عبور 350 هزار نفر روبرو بودیم. به عبارتی بهتر نزدیک به 15 برابر ظرفیت مبادی خروجی شاهد عبور جمعیت بودیم که با مدیریت خوب مشکل خاصی پیش نیامد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در طول این چند روز نزدیک به 100 هزار نفر از اتباع کشورهای پاکستان، افغانستان، بنگلادش و هند از مرز ما عبور کرده و به کربلا رفتند. وضعیت عبور زائران کربلا در این چند روز به صورتی بود که اگر ستاد اربعین و 3 قرارگاه در مرز تشکیل نمی شد قطعا حوادث ناگواری پیش می آمد.

اوحدی خاطرنشان کرد: در خصوص سرویس های بهداشتی باید این مورد را بیان کنم که مرز چذابه در سال قبل 2 سرویش بهداشتی داشت که امسال به 180 سرویس بهداشتی افزایش یافت. همچنین شلمچه هم تقریبا همینقدر امکانات دارد و مرز مهران هم در حدود 220 سرویس بهداشتی برای زائران درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: از شب روز شنبه اربعین برای بازگشت زائران تمام تلاش خود را به کار بستیم و به دستور شخص وزیر کشور هزار اتوبوس برای بازگشت زائران درنظر گرفته شد اما به دلیل عدم هماهنگی بین ما و کشور عراق این اتوبوس ها نتوانستند وارد عراق شوند. البته دیروز 50 اتوبوس به عراق اعزام شد که تا العماره رفتند ولی بیشتر نتوانستند جلو بروند و خالی بازگشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از طرف دیگر زائران که با سختی های فراوان خود را در بازگشت به مرز ایران رسانده بودند باید با تسهیلاتی با آرامی به شهرهای خود بازمی گشتند که مصوب شد 4500 اتوبوس در مرز مهران مستقر شوند. همچنین برای پذیرایی از زائران ایستگاههای صلواتی غذاهای میان وعده در مرزها مستقر کردیم و خدمات درمانی وسیعی هم برای آنها درنظر گرفتیم.

اوحدی تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما برای ایجاد تسهیل در بازگشت زائران به شهرهای خود درنظر گرفتن امکانات حمل و نقل رایگان از مرز تا پل زائر بود. همچنین در شهر 15 هزار نفری مهران 40 هزار خودرو پارک شده بود تا زائران به سرعت انتقال داده شوند که این امر خود موجب بروز گره ترافیکی در این شهر مرزی کشور شد. که در نهایت این گره ترافیکی با ورود سپاه و انتقال مردم برطرف شد.

وی اضافه کرد: وزارت کشور مصوب کرده بود تا 4500 اتوبوس برای انتقال زائران از مرز به شهرهای مرزی بسیج شدند که در طول 30 ساله انقلاب اسلامی چنین انتقال جمعیتی را شاهد نبودیم. همچنین تا امروز 14 هزار اتوبوس زائران را به شهرهای خود انتقال داده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بر اساس آمارهای موجود تا امروز یک میلیون و 150 هزار نفر از مرزهای کشور به شهرهای خود منتقل شده اند. که در این راستا 650 هزار نفر از مرز مهران و 550 هزار نفر از مرز چزابه و شلمچه انتقال داده شده انهد.

اوحدی ادامه داد: در حال حاضر فضای مرزهای کشور آرام و بدون ترافیک و مشکل خاصی است. فقط در چزابه و شلمچه 16 هزار نفر ورودی داشتیم که امروز در بیانه ای پایان کار قرارگاههای مرزی چزابه و شلمچه اعلام می شود. در مورد قرارگاه امیر المومنین نیز باید عرض کنم که اگر شیب جمعیتی همین گونه ادامه داشته باشد امروز وگرنه آن هم فردا به کار خود پایان می دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به تجاوزات داعش این گرده همایی عظیم سیلی سنگینی به یاوه گویی و عملکرد وحشیانه آنها بود. آنها نتوانستند حرکتی بر خلاف اقدام شکوهمند مردم و دوستداران امام حسین (ع) انجام بدهند. همچنین این حرکت حاوی پیام بزرگی به دنیا بود تا عاملان اسلام هراسی و آنهایی که درنظر دارند تصویر خشنی از اسلام و شیعه ارائه کنند یه بار دیگر در اقدامات خود شکست بخورند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زائرانی که با پای پیاده در این مراسم عظیم و شکوهمند حضور پیدا کردند این پیام را به دنیا دادند که حاوی پیام صلح و دوستی هستند. زیرا این راهپیمایی بزرگ بدون کوچکترین خشونتی صورت گرفت. در حقیقت این همایش بزرگ همانند زلزله ای برای دنیای استکبار بود.

اوحدی افزود: آمار زائران خروجی از کشور یک میلیون و 400 هزار نفر بوده و آمار زائران ورودی تا امروز یک میلیون و 150 هزار نفر است. پیش بینی می کنیم در حدود 200 هزار زائر دیگر باید وارد کشور شوند.

وی ادامه داد: در طول حضور زائران ایرانی در کربلا کلا سه سانحه رانندگی برای آنها روی داد که در مجموع 21 نفر دچار حادثه شدند. از این تعداد 11 نفر اتباع دیگر کشورها بودند و مابقی ایرانی بودند. همچنین در مجموع بین 20 تا 24 ایرانی فوت کردند که 8 فوتی برای تصادفی بود که در عراق رخ داد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان گفت: از امروز باید نسبت به تامین زیر ساخت های لازم برای زائران در سال آینده اقدام و برنامه ریزی کنیم. زیرا پیش بینی می کنیم تا در سال آینده حداقل 3 میلیون زائر از ایران در مراسم کربلا حضور پیدا کنند و از هم اکنون باید به فکر تامین امکانات لازم برای آنها باشیم.

ارسال نظر: