80 درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار از سه دهک بالای درآمدی هستند

کدخبر: 2375205

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که 84 درصد قبولی‌ها با رتبه زیر 3000 اختصاص به 3 دهک بالای درآمدی دارد

دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه‌ی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که 80 درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار اختصاص به دهک‌های بالای اقتصادی دارد. 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی عاملی در توصیف بی‌عدالتی در نظام آموزشی گفت: در حال حاضر با نگاهی به ورودی‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹، ۸۷ درصد، معدل‌های پایین اختصاص به دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰ دارد. این در حالی است که ۸۴ درصد قبولی‌ها با رتبه زیر ۳۰۰۰ اختصاص به سه دهک بالای درآمدی دارد. بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده عدم وجود عدالت آموزشی است.

عاملی افزود: حدود ۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر ۱۴ درصد بوده است. آیا وضع فعلی تامین کننده عدالت آموزشی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین ۱۹ تا ۲۰ در سال دوازدهم، در مجموع رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استان‌های برخوردار به جهت امکانات و توانائی مردم بوده است.

به گفته وی، قطعا ورود به دانشگاه بر مبنای کلاس‌های کنکور، شاخص تعیین کننده‌ای برای عمق سواد نیست ولی در واقعیت تاثیر قطعی بر سرنوشت داوطلبین دانشگاه خصوصا برای رشته‌های پرطرفدار دارد. بر این اساس تاکید شد کسانی که در مناطق محروم هستند باید بتوانند در این نظام به صورت متناسب سنجش شوند و شانس مناسبی برای ورود به رشته‌های پررقابت داشته باشند.

ارسال نظر: