بولتون: مسلح کردن مخالفان سوری فاجعه و شکستی برای آمریکا بود

کدخبر: 1028917

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: اوباما سیاست معینی در قبال سوریه نداشت/ پوتین تلاش می‌کند با استفاده از مهاجرت پناهندگان به اروپا راهی برای لغو تحریم‌های اعمال شده برضد روسیه بیابد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

"جان بولتون"، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در پاسخ به پرسشی درباره روابط آمریکا و روسیه و اختلاف نظر این دو در خصوص پرونده های مهم در راس آن ها پرونده سوریه و نیز در پاسخ به این پرسش که آیا این اختلافات لفظی هستند و دو کشور درخصوص برخی مسائل توافق ضمنی دارند یا خیر؟ گفت: به نظر من این واقعیت ندارد که روسای جمهور دو کشور در این خصوص به توافق برسند. آنان درخصوص نحوه تعامل با بشار اسد اختلاف نظر جدی دارند. دولت اوباما از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه گفت روسیه در زمینه کنار گذاشتن اسد از قدرت همکاری خواهد کرد اما این اشتباه بود و ما اکنون پس از گذشت چهار سال می بینیم روسیه در لاذقیه پایگاه نظامی ساخته است. حتی کمک های نظامی خود را چند برابر کرده است. همچنین ایران را وارد صحنه کرده است و از توافق با ایران و دولت عراق که تحت کنترل ایران است، خبر داد.

وی افزود: معتقدم پوتین بر این باور است که در جهت پیشبرد مصالح روسیه در خاورمیانه نقش ایفا می کند اما علاوه بر این از برگ برنده کشورهای اروپایی نیز استفاده می کند. پوتین تلاش می کند راهی برای استفاده از بحران سوریه و پناهندگان و مهاجرت آنان به اروپا بیابد تا تحریم های اعمال شده برضد روسیه لغو شود. براین اساس پوتین در یک بازی بی نهایت پیچیده بازی می کند .

جان بولتون در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که "به نظر شما چرا از آغاز بحران سوریه موضع روسیه ثابت بوده اما موضع آمریکا نوسان زیاد داشته است و اظهارات سران آمریکا دربرگیرنده نوعی سردرگمی و تمرکز نداشتن بر یک سیاست معین است؟" گفت من معتقد نیستم اوباما در این مدت سیاست معینی داشته است. اوباما به رغم نیت خود مبنی بر سرنگون کردن نظام اسد هیچ عملکرد مناسبی انجام نداد و تحرکات این کشور به حدی که لازم بود، مناسب نبود. اقدام آمریکا به آموزش دادن و مسلح کردن مخالفان میانه روی سوری یک فاجعه و شکست برای این کشور بود. به نظر من آمریکا باید روی تهدیدهای جدی تر برای امنیت و صلح منطقه تمرکز کند که نمونه آن نظام ایران است. همان نظامی که آمریکا با آن توافق فاجعه بار هسته ای را امضا کرد .

ارسال نظر: