معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی:

برنامه‌ای برای بیمۀ دندانپزشکی و فیزیوتراپی به دلیل کسری بودجه نداریم

کدخبر: 2051501

مدیری اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کسری بودجه و مشکلات مالی که داریم در بخش‌هایی مانند دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی، توان‌بخشی و از آن مهم‌تر بیماران روانی مزمن و سوختگی پوشش‌های کمی داریم و باید آن‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سلامت و متعاقب آن بهره‌مندی از بیمه سلامت و خدمات درمانی به‌روز البته در قالب بیمه‌ای از دغدغه‌های همیشگی همه اقشار جامعه بوده و است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند، پیشگیری که سهم مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد، بحثی است که به فراموشی سپرده شده است و چندان برای آن هزینه نمی‌شود. بر این اساس پای صحبت‌های «احمد میدری»، معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشستیم تا کمی از اقدامات این وزارتخانه در زمینۀ موارد ذکر شده برای ما بگوید.

با توجه به اهمیت بحث پیشگیری و مغفول ماندن این بخش در هزینه کرد بیمه‌ها آیا وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیشنهاد یا برنامه‌هایی در این بخش دارد؟

در واقع بخش عمده‌ای از انرژی این وزارتخانه صرف بهینه‌سازی منابع درآمدی و هزینه‌های سلامت می‌شود، تلاش ما بر این است که منابع را در جاهایی که اثربخشی بیشتری دارند، هزینه کنیم.

به‌طور مثال در حوزه پیشگیری سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما هنوز معتقدیم باید بخش بیشتری از منابع مالی را به آنجا منتقل شود تا در حوزه پیشگیری موفق‌تر عمل کنیم. البته برای ارتقاء خدمات پیشگیرانه تدابیر دیگری را مدنظر داریم، استفاده از پرونده و کارت الکترونیک سلامت همچنین بیمه از جمله این موارد است، برای اینکه بتوانیم جلوی تقاضاهای القایی را بگیریم و هم اینکه سوابق افراد بیمار را نگهداری کنیم که بتواند موجب اثربخشی بیشتر اقدامات درمانی شود.

نتیجه این تدابیر چه خواهد بود؟

به هر میزان که ما بتوانیم سوابق بیمار را به‌صورت الکترونیکی نگهداری کنیم، منافع بسیار گسترده‌تری در زمینۀ درمان نیز کسب خواهیم کرد. بر این اساس بازنگری ارزش نسبی اقدامات صورت گرفته و مصادیق آن از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در پی اجرایی کردن آن در حوزه سلامت هستیم.

در حال حاضر تمام داروهای پایه بیمه هستند، فکر می‌کنید، با توجه به همه تلاش‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی بر پوشش حداکثری خدمات دارد، دلیل اینکه هنوز مردم در حوزه تأمین دارو، آزمایش‌ها و برخی از خدمات با مشکل روبرو هستند، چیست؟

درمان از جمله مواردی است که به هر میزان برای آن هزینه شود، باز تقاضا برایش وجود دارد و حد مرزی ندارد. توجه داشته باشید، همه کشورها رفتار بیماران را از طریق همراهی خودشان کنترل می‌کنند. البته بیمه‌ها نیز تمایل دارند، بهترین درمان‌ها را با کمترین مشارکت پوشش دهند. نکته مهمی که در اینجا مطرح است این است که کشورها سعی می‌کنند حداقل‌ها را تأمین کرده و به عموم مردم به‌خوبی ارائه دهند. ما نیز باید به سمتی برویم که در این زمینه موفق عمل کنیم.

شما یک‌بار در شهر آبادان دربارۀ تعدد دفترچه‌های درمانی صحبت کردید که تعداد دفترچه‌ها از جمعیت کشور بیشتر است. انرژی و سرمایه زیادی در این تعدد از بین می‌رود، از سه سال گذشته نیز در زمینۀ بیمه پایه بحث‌های زیادی شده است. چالشی هم میان وزارتخانه‌های رفاه و وزارت بهداشت در این زمینه وجود دارد. برنامه وزارت رفاه در این زمینه چیست؟ شما پیشنهادی را هم به وزارت بهداشت درباره صندوق سلامت ارائه داده بودید این امر به کجا رسید؟

افرادی که دارای چند دفترچه هستند را شناسایی کرده‌ایم. ولی بسیاری از این افراد دارندگان بیمه روستایی هستند. به‌عنوان مثال پدر و مادر در روستا اقامت دارند و فرزند پسرشان به‌ عنوان مثال کارگر تأمین اجتماعی است برای همین پدر و مادر دو دفترچه دارند؛ بنابراین حذف این‌ها باید با دقت صورت گیرد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد نکند. البته زمینه‌های اجرایی شدن آن فراهم شده اما یکسری ملاحظاتی وجود دارد که باید به آن‌ها هم توجه کرد. اشاره به این نکته ضرورت دارد که این موضوع در حوزه اختیارات ما است و کاری به وزارت بهداشت ندارد.

در مناطق کارگرنشین یا مناطق دورافتاده افرادی را داریم که حق بیمه را پرداخت می‌کنند، اما به لحاظ دورافتاده بودن دسترسی محدودی به مراکز درمانی دارند، وضعیت این اقشار که بیشتر کم‌درآمد و ضعیف هستند به چه صورت است، آیا شما راهکاری یا برنامه‌ای دارید تا این مشکل را برطرف کنید؟

جامعه روستایی ما و مناطق حاشیه شهری ‌بودجه خاصی دارند که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارند. این وزارتخانه در واقع گسترش پایگاه‌های سلامت و شبکه‌ها روستایی را مد نظر دارد. علاوه بر این دستمزد پزشکان روستایی را بالا برده تا بتوانند پزشکان بیشتری را جذب کند.

بیمه دندان‌پزشکی یا فیزیوتراپی که تنها هزینه چند جلسه را شامل می‌شود و چالش‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند در این زمینه‌های برنامه‌هایی را داشته باشد؟

در حال حاضر به دلیل کسری بودجه و مشکلات مالی که داریم در این زمینه برنامه خاصی نداریم. در بخش‌هایی مانند دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی، توان‌بخشی و از آن مهم‌تر بیماران روانی مزمن و سوختگی پوشش‌های کمی داریم و باید آن‌ها را افزایش دهیم.

موضوعی که مربوط به دستیابی به پوشش بیمه همگانی است در واقع چالشی میان وزارت بهداشت و رفاه است، با توجه به استقرار نمایندگان جدید در مجلس دهم در ارتباط با تجمیع بیمه‌های و بیمه پایه آخرین رایزنی و ارزیابی‌ها به چه صورت است؟

هنوز نمایندگان مجلس دیدگاه خاصی را مطرح نکرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود روال مانند دوره‌های گذشته پیش رود.

منبع: نماینده

ارسال نظر: