آمریکا یکپارچه اعتراض به نژادپرستی شد

کدخبر: 997651

مردم شهرهای مختلف آمریکا روز چهارشنبه در اعتراض به نژادپرستی نهادینه‌‌شده در این کشور تظاهرات کردند

به گزارش گروه بین‌المللی «نسیم» ، پس از تیراندازی نیروهای پلیس در شهر فرگوسن به سمت چند نفر از تظاهرات‌کنندگان معترض به نژادپرستی در آمریکا در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات‌های اعتراضی برگزار شد.

تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف آمریکا پلاکارد‌ها و عکس‌های «فردی‌گری» را به دست داشتند که با خشونت پلیس آمریکا دچار ضایعه نخاعی شد و درگذشت. تظاهرات‌کنندگان که بیشتر آن‌ها سیاه‌پوست هستند معتقدند خشونت علیه «فردی‌گری» با انگیزه‌های نژادپرستانه که در ساختارهای نهادهای مجری قانون آمریکا ریشه دوانده مرتبط بوده است.

گزارش زیر نگاهی است به رخدادهای روز چهارشنبه در شهرهای مختلف آمریکا برای همبستگی با مردم شهر «بالتیمور» که زادگاه «فردی‌گری» بوده و کانون اعترضات و درگیری‌ها در روزهای گذشته بوده است.

بالتیمور بیش از ۱۰۰۰ تظاهرات‌کننده در این شهر که در آن مقررات منع آمد و شد از ساعت ۱۰ شب وضع شده در ساعت‌های ابتدایی به خیابان‌ها آمده و شعارهایی در اعتراض به نژادپرستی سر دادند. با فرا رسیدن ساعت ۱۰ شب معترضان خیابان‌ها را ترک کردند.

بوستون روزنامه بوستون گلوب گزارش داده معترضان در این شهر اقدام به برگزاری راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز کردند و سپس مقابل ساختمان مرکزی اداره پلیس این شهر تجمع کردند. در آنجا رئیس اداره پلیس که خود سیاه‌‍وست بود با رهبر یکی از معترضان دست داد و به وی گفت: «من دانشجوی تاریخ هستم. اگر مردم برای آنچه به نظر آن‌ها ناعادلانه است اعتراض نمی‌کردند امروز من این سمت را به عنوان رئیس این داره در اختیار نداشتم.»

دنور یک روزنامه محلی این شهر گزارش داده پلیس این شهر برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز فلفل استفاده کرده است.

فرگوسن روزنامه سنت‌لوئیس پست دیسپچ گزارش داده تظاهرات‌کنندگان در این شهر برای دومین شب متوالی در محل کشته شدن مایکل براون گرد هم آمدند. براون نوجوان سیاه‌پوست ۱۸ ساله‌ای بود که سال گذشته در حالی که غیرمسلح بود و خطری برای پلیس نداشت به ضرب گلوله یک افسر کشته شد. نیروهای پلیس شب گذشته به تظاهرات‌کنندگان فرگوسن شلیک کرده بودند و در تظاهرات روز چهارشنبه هم گزارش‌هایی از آشوب و خشونت در برخی نقاط شهر وجود دارند.

هاوستون خبرگزاری آسوشیتدپرس و برخی روزنامه‌های محلی از برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در این شهر برای اعلام همبستگی با مردم شهر بالتیمور خبر داده‌اند.

می‌ناپولیس روزنامه می‌ناپولیس استار تریبون گزارش داده در این شهر بیش از هزار تظاهرات‌کننده به خیابان‌ها آمده‌اند. تا ساعت ۹ شب که این تجمع به پایبان رسیده گزارشی از دستگیری تظاهرات‌کنندگان وجود نداشته است.

نیویورک در شهر نیویورک پلیس بیش از ۶۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان را دستگیر کرد.

سیاتل تظاهرات‌کنندگان در این شهر با سر دادن شعارهای اعتراضی مسیر عبور و مرور خودرو‌ها در خیابان‌ها را مسدود کردند.

واشنگتن صذ‌ها نفر از تظاهرات‌کنندگان در این شهر برای اعلام همبستگی با سیاه‌پوستان تا کاخ سفید را‌پیمایی کردند. معترضان شعار می‌دادند: «هر شب، هر روز، ما برای فردی‌گری مبارزه می‌کنیم.

ارسال نظر: