جان بولتون: ایران توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، برای حمله نظامی آماده باشید

کدخبر: 1016101

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل: توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود، اگر تحریم و دیپلماسی تاکنون نتوانسته مانع ایران باشد، دیپلماسی به تنهایی قطعا جوابگو نخواهد بود/ حمله نظامی اجتناب‌‌ناپذیر است

به گزارش «نسیم»، جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی در لس آنجلس تایمز نوشت:

همانطور که مشخص است، انتخاب اوباما غلط است و تلاش دارد تا از اواقعیت ناخوشایند بگریزد که توافق جوابگو نیست. توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود. تنها گزینه پیش روی ما این است که با پیامدهای اقدام نظامی یا پیامدهای یک ایران هسته ای مواجه شویم. هیچ کدام مورد پسند نیست اما ایران هسته ای به مراتب خطرناک تر از حمله نظامی است. اگر هدف واقعی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد، حمله پیشگیرانه اجتناب ناپذیر است.

شاید با بازگشت تحریم ها، تهران برخی از مزایای اقتصادی را در اینده از دست بدهد اما تا ان زمان، تمامی دارایی های خود را نقد کرده و قراردادهای تجاری خود را منعقد کرده است.

اگر تحریم و دیپلماسی تا کنون نتوانسته مانع ایران باشد، دیپلماسی به تنهایی که قطعا جوابگو نیست. ایران احتمالا توافق را نقض می کند و تخلقاتش نیز قابل ردیابی نخواهد بود. حتی اگر تخلفات ایران اشکار شود، بازگشت تحریم ها مانع بازدارنده ای برای ایران نیست و دوباره این سوال پیش می اید که آیا اماده هستیم انچه لازم است برای ممانعت از دسترسی ایران به سلاح هسته ای انجام دهیم؟

اوباما که قطعا حاضر به چنین کاری نیست و تنها اسرائیل باقی می ماند. اگر اسرائیل به ایران حمله کند، جنگ کلی دیگری در خاورمیانه نخواهد بود. چرا؟ چون وقتی اسرائیل به راکتور صدام حسین یا راکتور سوریه حمله کرد، عربستان سعودی یا پادشاهی های دیگر هم که نمی خواستند این رژیم ها سلاح هسته ای داشته باشند، قطعا خواهان این نیستند که ایران هم به سلاح هسته ای دسترسی یابد.

گرچه، ایران هم ممکن است تلافی کند. در این موقع، واشنگتن باید آمده باشد تا برای جبران خلا نیروهای اسرائیلی طی حمله اول،‌ اقدام کند تا تل اویو بتواند با نمایندگان تهران یعنی حماس و حزب الله مقابله کند. امریکا باید حمایت سیاسی نیز داشته باشد و توضیح دهد که اسرائیل از حق مشروع دفاع از خود استفاده کرده است. فارغ از دیدگاه اوباما، حمایت مردم و کنگره برای اسرائیل چشمگیر خواهد بود

ضعف آمریکا باعث شده که امروز به این وضعیت برسیم. در صورتی که برای پذیرش ایران هسته ای و بعد از آن طی مدت کوتاهی برای پذیرش چند کشور هسته ای دیگر آماده نیستیم، باید آماده شویم.

ارسال نظر: