اسلامی: ایران همانند بسیاری از کشورها فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد

کدخبر: 2379555

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها با اراده‌ای مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد و شتابان‌تر در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای دستیابی به انرژی پاک و پایدار، تلاش خواهیم کرد.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین افتتاح سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان گفت: خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم که به ما توفیق داد که نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در اصفهان برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم برگزاری میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی، ارایه مقالات، گفتمان‌های چند جانبه و نیز تعاملات پیش رو کمک کند تا ما در زمینه توسعه همکاری‌ها و تبادلات علمی – فناورانه، گام‌های مهمی برداشته و سنگ بنای موثری در این عرصه گذاشته شود.

وی عنوان کرد: از انجمن هسته‌ای ایران و نیز حامیان و پشتیبانان برگزاری این کنفرانس قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از زحمات استاندار محترم اصفهان و مسوولان استانی میزبان این کنفرانس را برعهده دارند، به شکل ویژه قدردانی می‌کنم.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشور‌ها با اراده‌ای مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد. امروز جهان با تغییرات اقلیم مواجه است و اراده جمعی کشور‌ها برای دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ به یک میثاق جهانی تبدیل شده است. به‌طوری که در اجلاس کاپ ۲۸ کشور‌های گوناگون سه برابر کردن نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار دادند. ما نیز به یاری خداوند متعال و بیش از پیش و به‌شکل شتابان‌تر در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای دستیابی به انرژی پاک و پایدار، تلاش خواهیم کرد.

اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران اراده رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را تا ۱۴۲۰ در برنامه خویش قرار داده و این پروژه‌ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور به اجرا خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: این پروژه، همان‌طور که در قانون پیش‌بینی شده با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی اجرا خواهد شد و از همین جا از سرمایه‌گذاران دعوت کرده و از مشارکت و حضور کشور‌ها و موسساتی که آمادگی سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، استقبال می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: نخستین نیروگاه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که دهمین سال کار خود را در سال ۱۴۰۲ پشت سرگذاشت، توانسته بیش از ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه سراسری تزریق کند که با میزان انرژی تولید شده، معادل ۶۰ تن آلاینده محیط زیست حذف شده و یا موجب صرفه‌جویی در مصرف ۱۰۳ میلیون شبکه نفت شده است. میزان انرژی تولید شده در این نیروگاه تلاش ما را در این زمینه روزافزون کرده است.

اسلامی اظهار کرد: نکته بسیار حایز اهمیت این است که در گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه منابع انسانی نیز انجام می‌گیرد و ما در این راستا به یاری حق تعالی و حداکثر در ۲ ماه آینده نخستین مرکز آموزش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی انجام گرفته به نحوی است که این مرکز در سال‌های آتی به یک قطب تاثیرگذار برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان انرژی اتمی ایران تبدیل شود.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ایران در راستای توسعه منابع انسانی، دبیرستان‌های خود را گسترش داده است. این دبیرستان‌ها در پرورش استعداد‌ها در رتبه‌های شاخص قرار دارند؛ همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آموزش نیروی انسانی را از مقطع دبستان نیز آغاز می‌کنیم و به عبارت بهتر فرآیند پرورش نیروی انسانی در مقاطع دبستان تا دبیرستان دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به روند همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب ان پی تی و نیز در سرفصل راهبرد‌های سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد؛ بر اساس گزارش‌های آژانس، از ظرفیت بازرسی‌های انجام گرفته در سال ۲۰۲۳ ایران سهم ۲۲ درصدی از کل بازرسی‌های جهانی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ظرفیت هسته‌ای ما ۳درصد جهان و بازرسی‌های ایران ۲۲ درصد است که این حجم بازرسی‌ها در طول تاریخ هیچ کشوری انجام نشده است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با توجه به تهاجم رسانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد؛ آژانس بتواند نقش خود را به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل و به دور از نفوذ و فشار‌های سیاسی ایفا کند و تسهیلات را براساس اساسنامه آژانس فراهم سازد تا همه کشور‌ها بتوانند از مواهب علوم و فنون هسته‌ای به شکل عادلانه بهره‌مند شوند.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ایران، نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را برگزار کرد و امیدواریم به یاری حق تعالی بتوانیم این کنفرانس را به‌صورت دو سالانه ادامه دهیم تا در پرتو چنین همکاری‌ها و مشارکت‌هایی، علوم و فنون هسته‌ای به سهولت در اختیار کشور‌های نیازمند به این فناوری قرار گیرد.

منبع: برنا
ارسال نظر: