توطئه بن سلمان علیه اردن درباره بیت المقدس

کدخبر: 2366420

مقامات سعودی که پس از ولیعهدی محمد بن سلمان تلاش برای حذف اردن و جایگزین کردن عربستان به عنوان رییس شورای تصمیم گیر اوقاف قدس را آغاز کرده اند، همچنان با کمک رسانه های رژیم صهیونیستی به این تلاش ادامه می دهند.

۲ سال قبل در تیرماه سال ۹۷ برخی منابع عربی خبر دادند که امارات و عربستان قصد دارند در رقابت با اردن، در شهر قدس و در مجاورت مسجد الاقصی دفاتری ایجاد کنند و قیمومیت بیت‌المقدس را به دست گیرند.

فلسطین الیوم در آن زمان به نقل از این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اضافه کرد: اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده حاکی است امارات برای خرید ساختمانی در مجاورت مسجد الاقصی به منظور افتتاح یک دفتر مشترک عربستانی - اماراتی در شهر قدس تلاش کرده است.

به اعتقاد این منابع، هدف از ایجاد این دفتر، فعالیت و ایفای نقش موازی با نقش اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس که وابسته به اداره اوقاف اردن است، می‌باشد.

این منابع تاکید کردند: عربستان و امارات برای حضور در شهر اشغالی قدس تلاش می‌کنند و این امر گامی برای نقش آفرینی آن‌ها در مسجد الاقصی به عنوان رقیب برای اردن در قیمومیت آن بر مسجد الاقصی و همه اوقاف اسلامی شهر قدس است.

منابع یاد شده تصریح کردند: عربستان و امارات برای تن دادن حکومت اردن به اجرای «معامله قرن» در خصوص قیمومیت بر مسجد الاقصی تلاش می‌کنند و از سرگیری کمک‌های مالی عربستان به اردن به دلیل مقابله با نزدیکی روابط امان و آنکارا از یک سو و نگرانی از بروز بیداری اسلامی دیگر خارج از کنترل اردن، صورت گرفت.

پیشتر و در زمانی که عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی بصورت رسمی اعلام نشده بود و آن‌ها با یکدیگر روابط پنهانی داشتند، «کمال الخطیب» معاون رئیس جنبش اسلامی فلسطین از تلاش یک بازرگان اماراتی بسیار نزدیک به «محمد بن زائد»، ولیعهد ابوظبی برای خرید خانه‌ای در بخش قدیمی شهر قدس در مجاورت مسجد الاقصی خبر داده بود.

طی هفته‌های گذشته و به ویژه پس از امضای توافق عادی‌سازی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تلاش‌های خود را برای حذف اردن به عنوان تصمیم گیر شورای اوقاف قدس از سرگرفته است و قصد دارد هدف خود را با کمک صهیونیست‌ها جامه عمل بپوشاند.

در همین راستا، روزنامه «یسرائیل هیوم» در روزهای گذشته از توافق میان اردن، امارات، بحرین و تشکیلات خودگردان برای بازدید گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس که با رژیم اشغالگر اسرائیل توافق عادی‌سازی امضا کرده‌اند از مسجد الاقصی خبر داد و اعلام کرد که گردشگران امارات و بحرین که وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شوند و تمایل به زیارت از مسجد الاقصی دارند، از طریق دروازه‌های اردنی و فلسطینی وارد مسجد الاقصی می‌شوند.

این خبر واکنش اردن را به دنبال داشت و این کشور ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد که طبق قوانین بین المللی و اسناد تاریخی و حقوقی موجود اداره اوقاف بیت المقدس و امور مسجد الاقصی اردن تنها مرجعی است که صلاحیت انحصاری آن را دارد که کلیه امور حرم را اداره و ورود و خروج آن را تنظیم کند.

بسیاری از ناظران امور فلسطین و سرزمین‌های اشغالی می‌گویند پس از مخالفت اردن با این هدف که محور آن عبری - عربی است، شواهد نشان می‌دهد که «بن سلمان» تلاش خود را برای کنار گذاشتن اردن از رأس شورای تصمیم گیری اداره اوقاف قدس که صلاحیت انحصاری کلیه امور مسجد الاقصی و هماهنگی برای خروج و ورود آن را برعهده دارد، به کار گرفته است.

یک عضو مجلس نمایندگان اردن در این خصوص گفته است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تلاش می‌کند مقدسات فلسطین را تصاحب و کنترل آن را به دست گیرد.

«طارق الخوری» افزود: قیمومیت اردن بر مسجد الاقصی و مقدسات قدس مسأله‌ای تاریخی است و کنار گذاشتن آن و جایگزین کردن عربستان یا هر کشور دیگری به جای آن امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه مردم اردن مخالف سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند و «امان» از زمان مخالفت با معامله قرن زیر فشار قرار دارد، افزود: فشارهای وارده بر دولت امان به خاطر قیمومیت بر مقدسات قدس، کمتر از فشارهایی نیست که بخاطر معامله قرن تحمل می‌کند.

نماینده مجلس اردن گفت: حفاظت از قدس مسئولیت تمام امت اسلامی است و این چیزی نیست که تنها به اردن، عربستان یا فلسطینی‌ها مربوط باشد.

الخوری در پایان تاکید کرد: مقدسات فلسطین را نمی‌توان با پول معامله کرد.

سخنان این نماینده اردنی پس از آن مطرح شد که روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم فاش کرد که عربستان و رژیم صهیونیستی با انجام مذاکرات مخفیانه به دنبال جایگزین کردن نماینده‌های سعودی در اداره اوقاف اسلامی مسجدالاقصی هستند.

این روزنامه گزارش داد که رژیم اسرائیل و عربستان سعودی از دسامبر ۲۰۱۹ مذاکرات مخفیانه‌ای را با وساطت آمریکا برای جایگزینی نماینده‌های سعودی در اداره اوقاف اسلامی مسجدالاقصی انجام داده‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج الجدید» نیز در این باره نوشت که تحلیلگران و صاحبنظران تلاش‌های رژیم صهیونیستی را برای جایگزینی سعودی‌ها به جای اردنی‌ها جهت مدیریت مسجد الاقصی رصد کرده‌اند.

به گفته این صاحبنظران، اقدامات تل آویو در راستای برنامه‌های محدود کردن اختیارات اردن در اوقاف اسلامی قدس است به ویژه اینکه محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان رویکرد آشکاری را برای سازش و توسعه روابط با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است.

با از سرگیری تلاش‌های عربستان برای حذف اردن از اداره اوقاف اسلامی مسجد الاقصی که در راستای برنامه‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، وزارت امور خارجه و مهاجرین اردن روز سه شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای بدون نام بردن از کشور یا شخص حقیقی بصورت تلویحی این تلاش‌ها را بی‌فرجام دانست و تاکید کرد که طبق قوانین بین المللی و اسناد تاریخی و حقوقی موجود، اداره اوقاف بیت‌المقدس و امور مسجد الاقصی اردن، تنها مرجعی است که صلاحیت انحصاری آن را دارد که کلیه امور حرم را اداره و ورود و خروج به آن را تنظیم کند.

این وزارتخانه افزود: مسجد الاقصی با کل مساحت ۱۴۴ هکتار از جمله تمام دیوارها و دروازه‌های آن، یک مکان مقدس عبادی برای مسلمانان است.

«ضیف الله الفایز» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اردن نیز هرگونه تلاش برای تغییر وضع موجود تاریخی و قانونی مسجد الاقصی را امکانپذیر ندانست و رد کرد.

وی گفت که دروازه المغاربه و جاده منتهی به آن بخشی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی است و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) بر این موضوع تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اردن افزود: دروازه المغاربه مانند بقیه درهای مسجدالاقصی است با این تفاوت که مسئولان رژیم اسرائیل کلید آن را از سال ۱۹۶۷ در اختیار گرفته و همچنین از سال ۲۰۰۰ حق اداره اوقاف برای سازماندهی ورود گردشگران غیر مسلمان و صدور بلیت برای آن‌ها از سوی اوقاف قدس را سلب کرده‌اند که این یک نقض جدی در وضعیت موجود است و مدیریت اوقاف قدس همچنان برای بازگرداندن آن اصرار دارد.

الفایز تاکید کرد که اردن بر اساس ولایت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت المقدس به تلاش‌های خود برای محافظت و مراقبت از مسجد و حفظ حقوق همه مسلمانان در آن ادامه خواهد داد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: