حزب مورالس پیشتاز انتخابات بولیوی

کدخبر: 2363510

نتایج اولیه و غیر رسمی شمارش آرا انتخابات ریاست‌جمهوری تا این لحظه از پیش افتادن نامزد حزب جنبش سوسیالیسم حکایت دارد.

نتایج اولیه غیر رسمی شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی از پیشتازی نامزد نزدیک به اوو مورالس، رئیس جمهور پیشین این کشور خبر می‌دهد.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی Unitel بولیوی، لوئیس آرسه کاتاکورا، وزیر اقتصاد سابق بولیوی و نامزد حزب جنبش سوسیالیسم، با کسب ۵۲.۴ درصد آرا شمارش شده تاکنون نسبت به رقبای خود پیش است. بر اساس شمارش سریع آرا، تا این لحظه کارلوس مسا، رقیب اصلی آرس تاکنون ۳۱.۵ درصد آرا را از آن خود کرده است.

مورالس پیشتر وزیر اقتصاد سابق خود، را به عنوان نامزد حزب جنبش سوسیالیسم در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و «دیوید چوکه هوانکا»، وزیر خارجه سابق این کشور، را به عنوان معاون وی معرفی کرد.

در همین حال نتایج اولیه شمارش آرا از سوی دیوان عالی انتخابات بولیوی (TSE) که پس از شمارش پنج درصد آرا منتشر شد، نشان داد که مسا ۵۰.۷۵ و آرس ۳۳.۰۴ درصد آرا را کسب کرده اند. سالوادور رومرو، رئیس دیوان عالی انتخابات بولیوی روز شنبه به خبرنگاران اطمینان داد که شمارش آرا به طور شفاف و مطابق با قانون انجام خواهد شد و هر کس از جمله روزنامه نگاران و ناظران بین المللی قادر به نظارت بر روند و عکس گرفتن از اظهارات مراکز رای گیری در مورد آرا هستند.

زمان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، ساعت ۱۷ روز یکشنبه به وقت محلی به پایان رسید.

در انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ در بولیوی ناآرامی‌هایی در بولیوی پدید آمد که در ادامه آن بیشتر مقامات دولت از جمله رئیس‌جمهور استعفا کردند. در میان این ناآرامی‌های سیاسی، جینین آنز، رهبر مخالفان مورالس، علی‌رغم آنکه موفق به کسب حدنصاب آرا نشده بود خود را رئیس‌جمهور موقت خواند. آنز پیشتر وعده داده بود که مورالس اجازه نخواهد یافت در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: