اسد: اردوغان آغازگر مناقشه در قره‌باغ است

کدخبر: 2362794

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید همتای ترکیه‌ای او عامل اصلی آغاز دور تازه تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ است.

رئیس جمهور سوریه مواضع همتای ترک خود در قبال مناقشه قره باغ را مورد انتقاد قرار داد.

بشار اسد اعلام کرد: رجب طیب اردوغان تحریک کننده و آغازگر اصلی درگیری‌های کنونی در قره باغ است. رئیس جمهور سوریه گفت بیایید صریح و واضح بگوییم؛ اردوغان از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرده است. او در لیبی از تروریست‌ها حمایت می‌کند. وی عامل اصلی و آغازگر درگیری‌های اخیر در قره باغ کوهستانی بین آذربایجان و ارمنستان بود. بنابراین، من رفتار او را به دلایل مختلف خطرناک ارزیابی می‌کنم.

اسد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد دمشق می‌تواند اعزام مزدور‌های سوری از سوی ترکیه به قره باغ را تائید کند. رئیس جمهور سوریه در ادامه یادآور شد روش اردوغان منعکس کننده رفتار اخوان المسلمین است. او در مناطق مختلف جنگ ایجاد می‌کند تا تمرکز افکار عمومی ترکیه را بر اقدامات خود، بویژه پس از رسوایی ارتباط با داعش در سوریه، منحرف کند. اسد همچنین گفت تروریستی‌های داعش پیش از این زیر چتر حمایت نیروی هوایی آمریکا و از طریق ترکیه نفت سوریه را چپاول می‌کردند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه افزود: ما این مسئله را می‌توانیم تائید کنیم، نه به دلیل آنکه شواهدی در اختیار داریم، بلکه گاهی شاخص‌هایی برای این مسئله وجود دارد. ترکیه از تروریست‌های کشور‌های مختلف در سوریه استفاده کرد. آن‌ها همین روش را در لیبی پیش گرفتند. آن‌ها ممکن است با ملیت‌های دیگر از تروریست‌های سوریه در لیبی استفاده کنند. بدیهی و بسیار محتمل است که آن‌ها از این روش در قره باغ استفاده می‌کنند، زیرا همانطور که قبلاً گفتم، آن‌ها این درگیری را آغاز کردند. آن‌ها این تنش را تحریک کردند. آن‌ها هدفی دارند و از همان روش استفاده می‌کنند.

دولت ترکیه از ابتدای دور تازه تنش‌های میان ایروان و باکو، جانب دولت جمهوری آذربایجان را گرفته است و ارمنستان را به اقدامات تنش آفرین متهم می‌کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: