هشدار حزب الله به مکرون: حد و مرز خود را بشناس

کدخبر: 2362425

حزب الله لبنان ضمن رد ادعا‌های رئیس جمهور فرانسه در خصوص مانع تراشی‌های این حزب در روند تشکیل دولت جدید لبنان، خطاب به مکرون اعلام کرد که حد و مرز خودش را بشناسد.

حزب الله لبنان ضمن رد ادعا‌ها و اتهام‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در خصوص مانع تراشی‌های این حزب در روند تشکیل دولت جدید لبنان، خطاب به مکرون اعلام کرد: حد و مرز خود را بشناس.

با وجود بیانیه امانوئل مکرون در خصوص تعیین مهلت شش هفته‌ای برای اجرای ابتکار پیشنهادی اش درباره لبنان، طرح او عملا به پایان راه رسیده است. در حالی که همه احزاب و جناح‌های سیاسی لبنان منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، دبیر کل حزب الله لبنان امشب موضع این حزب را در برابر سخنان مکرون و مطالب تهدید و ارعاب آمیز در اظهارات او مشخص می‌کند؛ موضعی که (رسانه های) حزب الله روز گذشته با ارسال پیامی به امانوئل مکرون درباره آن مقدمه چینی کردند، پیامی با این مضمون که «حد و مرز خود را بشناس».

امانوئل مکرون ابتکار پیشنهادی خود را درباره لبنان شش هفته دیگر تمدید کرد، اما همه از قبل می‌دانند که چشم انداز روشنی برای تشکیل دولت جدید لبنان تا پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد جدید واشنگتن در قبال مسائل و پرونده‌های منطقه وجود ندارد.

سیاستمداران لبنان طی یک ماه گذشته منتظر بودند مکرون و افراد پیرامون او دستور العمل‌هایی را برای آنان تعیین کنند تا بدون هیچ اعتراضی آن‌ها را به اجرا درآورند. همین افراد منتظر تصمیم آمریکا در ماه نوامبر آینده و در عین حال سخنان امشب سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان هستند. اگرچه هنوز مشخص نیست که سید حسن نصرالله در واکنش به اتهام‌های امانوئل مکرون علیه حزب الله سخنان تندی علیه او ایراد خواهد کرد یا اینکه سخنرانی او از لحاظ محتوا تند و قاطع و از لحاظ فرم آرام خواهد بود.

به نظر می‌رسد حزب الله لبنان از اظهارات مکرون درباره این حزب، بسیار ناراضی است به ویژه اینکه حزب الله در دیدار اول سپتامبر گذشته با رئیس جمهور فرانسه در کاخ صنوبر موضع کاملا شفافی نشان داده است. حزب الله در آن روز کاملا شفاف هر آنچه را که مورد قبول و مخالفت این حزب بود به اطلاع مکرون رساند و در این مدت و چه در جلسات مشورتی (برای تشکیل دولت) و یا در دیدار‌ها با مقامات فرانسوی در بیروت موضع خود را بدون هیچ تغییری حفظ کرد.

روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: نارضایتی شدید از موضع مکرون را شبکه تلویزیونی المنار وابسته به این حزب در خبر‌های دیشب ابراز داشت، آن هم زمانی که این شبکه خطاب به رئیس جمهور فرانسه گفت: در شیوه اشتباه کردی و آدرس را گم کردی و این طور که به نظر می‌رسد میان نقش نظارتی و رویکرد قیمومیتی دچار اشتباه شده ای.

شبکه المنار سخنان امانوئل مکرون را نشانه‌ای از بحرانی بودن موضع او پس از شکست ماموریتش در لبنان به دلیل عملکرد متحدان آمریکایی و دست نشانده هایش در منطقه و لبنان دانست. المنار در ادامه پیام تهدید آمیز و اتهام‌های مکرون در جایگاه و مکانی مانند لبنان را مردود دانست.

حزب الله از طریق شبکه المنار درباره نقشی که برای امانوئل مکرون در لبنان باقی خواهد ماند، سوال کرد و اینکه آیا این نقش یک کپی از موضع آمریکا و همسویی و همراهی با موضع اسرائیل و برخی کشور‌های عربی خواهد بود؟

حزب الله از طریق گزارش شبکه المنار خواستار انتشار متن ابتکار پیشنهادی مکرون برای لبنان شد تا لبنانی‌ها بدانند چه کسی مانع اجرای آن و چه کسی موافق اجرای آن بوده است.

المنار در ادامه به مکرون توصیه کرد از واقعیت تحولات لبنان آگاه باشد؛ اتفاقات و واقعیتی که هیچ شباهتی به آنچه که برخی مشاوران او و رسانه‌های وابسته و دست چین شده او در کنفرانس خبری اش مطرح کردند، ندارد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: