خلیلزاد: آمریکا در مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان غایب است

کدخبر: 2362181

فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با بیان اینکه کشورش در مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی حضور ندارد گفت که به‌احتمال زیاد طالبان برقراری آتش‌بس را پیش از رسیدن به یک توافق سیاسی قبول نخواهد کرد.

«زلمی خلیلزاد» فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که فکر نمی‌کند طالبان پیش از رسیدن دو طرف به یک توافق سیاسی، آتش‌بس کند.

خلیلزاد در مصاحبه ای با «پی بی اس نیوز» گفت: "فکر می‌کنم، حق با شماست که طالبان آتش‌بس دایمی و فراگیر را پیش از رسیدن به توافق سیاسی قبول نمی‌کنند.»

وی افزود: ما متعهدیم که با هر دو طرف کار کنیم تا بر روی کاهش خشونت‌ها به توافق برسیم. ما در چند ماه آینده پس از آنکه نیروهایمان را به ۴ یا ۵ هزار کاهش دادیم ارزیابی خواهیم کرد که طالبان در تعهدشان در کجا قرار دارند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان حضور مستقیم ایالات متحده در گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان را رد کرد.

اما وی تاکید کرد که واشنگتن از توافقی حمایت می‌کند که در آن به حقوق همه افغان‌ها به ویژه زنان و اقلیت‌ها احترام گذاشته شود.

خلیلزاد تاکید کرد: ما هیچ موعد قانونی برای تعیین زمان موفقیت این مذاکرات تعیین نکرده‌ایم. ما به‌صورت مستقیم در مذاکرات حضور نداریم. این مذاکرات میان افغان‌ها است. آنها نخواستند که خارجی‌ها به عنوان تسهیل کننده و میانجی در این روند حضور داشته باشند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گروه‌های تماس هیئت‌های گفتگوکننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از دوهفته پیش تاکنون در دوحه پایتخت قطر در حال رایزنی هستند تا یک چارچوب قابل قبول برای دو طرف را برای آغاز مذاکرات رسمی میان دو هئیت نهایی سازند.

پیش از این نیز عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از عدم حضور خارجی‌ها در مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان خبر داده بود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: