حلقه‌ مفقوده‌ای به‌نام فریضه امربه‌معروف

کدخبر: 2361014

علیرغم تاکیدات مسئولان مبنی بر رعایت شعائر دینی از سوی مسافران، متاسفانه این استان در روزهای ابتدایی ماه محرم و اکنون به حیاط‌خلوت ناهنجاری‌های اجتماعی مسافران تبدیل شده است.

مازندران همواره در شش ماه نخست سال، میزبان جمعیت زیادی از مسافران بوده که تحت هر شرایطی مقصد سفرشان این استان سرسبز است‌. با وجود توصیه‌های فراوان و قول ارائه تمهیدات از سوی متولیان، با این‌حال، در روزهای تعطیل ماه‌ محرم، شاهد ورود سیل‌عظیمی از مسافران به دیار علویان بودیم که جمعیت زیادی از آنان در نقاط مختلف سوادکوه کوله‌بار سفر را بر زمین گذاشتند و میهمان روستاها و تفرج‌گاه‌های این شهرستان شدند.

هجوم گردشگران به مازندران در حالی است که چراغ قرمز توقف سفر مدت‌ها پیش روشن شده بود. گردشگرانی که گاهاً عده‌ای از آنها بهره سو از مواهب طبیعی می‌برند و سواحل و جنگل‌های شمال را حیاط‌خلوت ولنگاری‌های خود می‌دانند و توجهی به ارزش‌های دینی، فرهنگی و عُرف جامعه‌ ندارند. اخیراً این بی‌توجهی‌ها به حرمت‌شکنی عزای سالار شهیدان در سوادکوه، از سوی مسافران رسید.

اگرچه گاهاً در نقاط مختلف شهرستان، شاهد صحنه‌های دور از عُرف، اخلاق و دین و دور از فرهنگ جامعه میزبان از سوی عده‌ای از گردشگران هستیم اما این‌بار بی‌حرمتی به عزای امام‌ حسین(ع)، واکنش‌هایی را از سوی مردم منطقه به‌ دنبال داشته است‌. مسافران با رفتارهای نابهنجار حتی به اعتراض بومیان منطقه توجهی نداشتند. عده‌ای که حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و در شب و روز تاسوعا و روز عاشورا، با کشف حجاب، پایکوبی، شُرب خَمر در تفرج‌گاه‌ها و مناطق جنگلی نظیر پارک‌جوارم، جمشیداباد، دریاچه‌شورمست، فضای نزدیک به تپه مزار شهدا وجنگل‌های کسلیان، حرمت عزای سالار شهیدان را شکستند.

حلقه‌ مفقوده‌ای به‌نام فریضه امربه‌معروف

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سوادکوه با بیان‌اینکه در حوزه فرهنگی باید ریل‌گذاری مثبتی در مجموعه شهرستان داشته باشیم،گفت: در حوزه فرهنگی یک همگرایی در مجموعه شهرستان وجود دارد.اما یکی از نواقصی که از ادوار گذشته وجود داشت این است که جلسه شورای فرهنگ عمومی به دبیری رئیس ارشاد و جلسه ستاد امربه‌معروف به دبیری سپاه، در شهرستان نداشتیم تا بتوان یک سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ داشته باشیم‌.امیدواریم بتوانیم با این شرایط ریل‌گذاری مثبتی در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

سرهنگ سیدموسی حسین‌نژاد از برگزاری جلسه ستاد امر به‌ معروف شهرستان در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: در مجموعه شهرستان، جلسه امربه‌معروف منسجمی نداشتیم. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا از هفته‌آینده جلسات ستاد امربه‌معروف به دبیری سپاه، ریاست امام جمعه شهرستان و جانشینی فرماندار برقرار و به‌صورت هر 15 روز این جلسات را خواهیم داشت و ضمن شناسایی ظرفیت ادارات، ماموریت‌هایی نیز به آنان واگذار خواهد شد.

حسین‌نژاد، نیروی‌انتظامی را یکی از نهادهایی دانست که باید در حوزه فرهنگی فعال باشد و بیان‌کرد: یکی از نهادهایی که باید در حوزه فرهنگی کار کند، نیروی انتظامی است. البته باید توجه داشت سوادکوه در جغرافیایی با وسعت دو هزار و 87 کیلومتر قرار دارد و همه مواهب نظیر جنگل،کوه، ریل و جاده ترانزیتی را دارا است. ولی متاسفانه امکانات نظیر نیرو و خودرو در نیروی انتظامی، مناسب و مساعد شهرستان نیست ولی از طرفی با توجه به‌ اینکه 171 روستا داریم که اکثراً نیز ییلاقی و خوش‌نشین هستند، شاهد ناهنجاری هستیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه با انتقاد نسبت به عملکرد برخی متولیان، تصریح کرد: هجوم گردشگران بخشی به ضعف میراث‌ فرهنگی برمی‌گردد. با توجه به‌اینکه مسئولان وزارت کشور تعهدی درمورد تعطیلات داده بودند و باید مراکز گردشگر پذیر در تاسوعا و عاشورا بسته می‌شد، اما متولیان میراث فرهنگی تفسیرشان این بود که با پذیرش ظرفیت 50 درصدی، این مراکز باز باشند که توجیه نادرستی است و در جایگاه خود بویژه مسئولان میراث شهرستان، باید پاسخگو باشند.

حسین‌نژاد با ابراز تاسف نسبت به وضعیت اماکن تفریحی شهرستان در روزهای تاسوعا و عاشورا، خاطرنشان‌کرد: پارک جوارم، دریاچه شورمست و اماکنی از این دست در تعطیلات تاسوعا و عاشورا اقدام به پذیرش مسافر کردند و متاسفانه هنجارشکنی‌هایی در آن اماکن شاهد بودیم که قابل کتمان نیست. نیاز به بسیج‌ عمومی است و اینطور نیست که یک نهاد خاصی برعهده گیرد.بلکه رویکردی عملیاتی تقسیم کار انجام شود و ظرفیت‌ها در راس کار قرار گیرند.با تشکیل ستاد امربه‌معروف،این اهداف پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با برشمردن شاخصه‌های سوادکوه،حضور مردم در جبهه جنگ فرهنگی را لازمه جامعه امروز دانسته و اظهارداشت: سوادکوه از حیث داشتن شهدای جنگ‌تحمیلی،شهید دیپلمات،شهدای جنگل و مدافع حرم، ویژگی خاص و منحصربه فردی دارد و شهرستانی شناسنامه‌دار است. مردم، دهیاران، هیئت امنا، متنفذین محل باید در فریضه امربه‌معروف و نهی‌از منکر فعال و پای‌کار باشند.

سرهنگ حسین‌نژاد با بیان‌ اینکه در محرم امسال فریضه امربه‌ معروف، حلقه مفقوده‌ای بود، خاطرنشان‌کرد: فلسفه عاشورا، امربه‌ معروف بوده است اما متاسفانه در محرم امسال این فریضه حلقه مفقوده و مجهولی بود.متاسفانه شاهد ولنگاری‌ها بودیم.نشان می‌دهد که مسئولین و مردم این فریضه را درک نکرده‌اند.باید در بحث بارورسازی ارزش‌های اسلامی و انقلابی تلاش کنیم. اگر قیام سالار شهیدان را درک می‌کردیم در روزهای تاسوعا و عاشورا، شاهد هنجارشکنی‌ها در شهرستان نبودیم.

وی گفت: استاندار مازندران می‌توانست از طریق رسانه‌ صداوسیما با استانداران دیگر ارتباط و گفت‌گویی برقرار کند تا وضعیت مازندران را برای آنان شرح دهد تا مانع مسافرت‌ها به مازندران می‌شد.

فرمانده سپاه سوادکوه با قدردانی از رعایت پروتکل‌ها از سوی هیئات مذهبی، تصریح‌کرد: با توجه به جلسه ستاد مقابله باکرونا، هیئات مذهبی واقعا تمکین داشته و طبق مصوبات عمل کرده‌اند.اما سئوال اینجاست چرا دولت و مسئولان نتوانستند سفرها را کنترل کنند؟ باوجود اینکه وزارت بهداشت گفته بود افزایش سفرها منجر به تشدید بیماری خواهد شد.

حسین‌نژاد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، خاطرنشان‌کرد: در حوزه فرهنگی واقعا یکسری نارسایی‌هایی وجود دارد.با توجه به دغدغه مقام‌معظم رهبری در حوزه فرهنگی، فرهنگ را به اکسیژن تشبیه فرمودند که بدون آن امکان زندگی میسر نیست. اما متاسفانه با وجود فشارها روی مبانی اعتقادی و اندیشه‌های ناب اسلامی، اما کار خاصی در حوزه فرهنگ صورت نگرفته است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه با بیان‌اینکه اگر می‌خواهیم در مجموعه شهرستان شاهد ولنگاری‌ها نباشیم باید در حوزه امربه‌معروف ورود پیدا کنیم،گفت: هر جا مردم خوداتکا و آتش‌به‌ اختیار در حوزه امربه‌ معروف ورود پیدا کردند، مشکلی نداشتیم‌. متاسفانه شاهد برخی هنجارشکنی‌ها توسط برخی مسافرنماها بودیم‌. این مسائل قطعاً موجب آزردگی متدینین که دغدغه انقلاب و ولایت‌پذیری را دارند و همچنین علما و روحانیون می‌شود.

حسین‌نژاد، جوانان بسیجی را پرچم‌داران خط مقدم جنگ فرهنگی دانست و گفت:جوانان بسیجی و سلحشور برای حفظ ارزش‌های انقلاب و اسلام پرچم‌دار خط‌مقدم جنگ‌فرهنگی هستند. برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی خواهیم داشت تا دیگر در سوادکوه شاهد چنین نواقصی نباشیم.جا دارد از مردم غیور شهرستان و محضر شهدا به‌دلیل ولنگاری‌های مسافرنماها، به‌عنوان سربازی کوچک، عذرخواهی کنم.

تعامل همه‌جانبه برای پیروزی در جبهه جنگ فرهنگی

در سال‌های اخیر، همواره شاهد هنجارشکنی و ولنگاری از سوی عده‌ای خاص از مسافران در نقاط‌ مختلف استان هستیم. عده‌ای که مازندران را محلی برای محفل‌های بی‌قید خود می‌دانند و توجهی به ارزش‌های دینی و اصالت و سنت جامعه هدفی که وارد می‌شوند ندارند. مردم سوادکوه همچون سایر مردمان دیار علویان اگر چه میهمان‌نواز هستند و صبری در مقابل بار ترافیکی و زباله‌های حاصل از ورود مسافران دارند، اما در مقابل بی‌قیدی‌ها و توهین به ارزش‌ها، سعه‌ صدر چندانی ندارند.برایشان قابل پذیرش نیست که دلهایشان سرای غم سالار شهیدان باشد اما شهرهایشان محفل ولنگاری شود.

ضعف فرهنگی و کم‌رنگ شدن فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و ناکارآمدی برخی متولیان در جامعه، عواقبی همچون همین ناهنجاری‌های اجتماعی را به‌دنبال داشته است. نیاز است مسئولان فرهنگی و دینی جامعه، با همکاری مردم انقلابی و متعصب به ارزش‌های دین و انقلاب،گام‌های موثری برای کاهش شبیخون‌های فرهنگی و دینی بردارند.

سپاه پاسداران، همچون همه بحران‌ها در صحنه حضور دارد و همکاری سایر نهادها هرچند با کمبودهایی، دیده می‌شود اما برای پیروزی در جنگ فرهنگی که حربه‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد، نیاز به تعامل در سطح گسترده‌تر است.هرچند در این بین عده‌ای از متولیان نظم با انداختن توپ در زمین سایرین، سعی در کاهش بار مسئولیتی خود دارند و حتی پاسخگوی خبرنگار برای شفاف‌سازی علل و کمبودها نیستند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: