بمب بورس زیرپای دولت!

کدخبر: 2360861

اگر فکری برای بازار بورس نشود، بورس تبدیل به یک بمبی خواهد شد که هر لحظه با کبریتی دچار انفجار خواهد شد، انفجاری که در قدم اول گریبان دولت را خواهد گرفت. کافیست این حجم عظیم نقدینگی در بازارس بورس وارد بازار دلالی دلار و سکه و مسکن شود، آنگاه موج خروشانی را ایجاد خواهد کرد که دیگر کسی جلودار آن نخواهد بود.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: تاکنون تمامی ایده های دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور از سال 92 تا به امروز با شکست مواجه شده است. روزی که کلید حل تمامی مشکلات را به مذاکره و برجام گره زدند، و نتیجه آن خسارت محضی شد که تمامی تحریم ها بازگشت و آمریکا هم از آن خارج شد و امروز در صدد فعال سازی مکانیسم ماشه است. از سوی دیگر هم چرخ صنعت هسته ای متوقف شد و وضعیت معیشتی مردم به بدترین حالت طی سال های گذشته رسیده است. تورم افسارگسیخته، رکود و بیکاری همگی به اوج خود رسیده اند.

دولت که از مذاکره و کرنش در برابر غرب چیزی عایدش نشد، طی دوسال گذشته به اسم خصوصی سازی چوب حراج به اموال دولتی زد تا بلکه کسری بودجه خود را جبران کند. اما خصوصی سازی افسارگسیخته موجب تعطیلی تعداد زیادی از کارخانه ها و تبعا بیکاری و حقوق های معوق کارگران شد. ماجرایی که هنوز هم ادامه دارد و هر روز باید صدای اعتراض کارگران را از هفت تپه، هپکو و جاهای دیگر بشنویم.

اکنون در آخرین سال عمر دولت که کماکان با کسری بودجه مواجه است، به سمت تقویت بورس رفته و سعی می کند با واگذاری سهام های کارخانه ها و اموال دولتی در بورس کسری بودجه دولت را جبران کند. در حالیکه حال اقتصاد کشور خوب نیست، دولت مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کند و حسن روحانی رئیس جمهور رسما می گوید مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند و پشت سر آن تمامی مقامات از علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای مسئول در بیت رهبری تا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات کشور از بازار بورس حمایت کرده و با تبلیغات صداوسیما بازار بورس را برای مردم جذاب جلوه دادند.

این روزها که بورس با ورود پول های افراد حقیقی اوج گرفته بود و خود تبدیل به عاملی برای جمع شدن نقدینگی از بازار کشور شده بود، با اخلال و بی تدبیری مقامات دولتی و عوامل آنها یعنی بازیگران حقوقی دچار ریزش اساسی شده است. روزی به دلیل اختلافات بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت علی رغم اعلام قبلی، می گویند عرضه دارا دوم منتفی شده است که باعث از دست رفتن اعتماد مردم و شوک اول به بازار بورس شد. پس از آن روزها هسته معاملات دچار اختلال شد، اندکی بعد ساعت معاملات را تغییر دادند که خود تبدیل به عامل منفی در بورس شد، پس از آن بازهم با بی تدبیری تمام شاهد عرضه های آبشاری کارگزاری ها و بانک ها برای فروش سهام عدالت بودیم تا سلسه اقدامات بی خردانه مقامات دولتی موجب ریزش بورس و بی اعتمادی مردم به بازار گردد.

اکنون و پس از وعده های مکرر مسئولین برای بازگرداندن بازار با شرایط طبیعی و معقول و در حالیکه سرمایه های خُرد مردم دچار افت های سنگین 50 درصدی شده است و اعتمادی نیز به بازار ندارند، برخلاف ادعاها در رسانه های رسمی، بازیگران حقوقی بازهم با عرضه های زیاد به تداوم ریزش بورس دامن می زنند. تا بیش از گذشته مردم با سرمایه های خُرد بیش از بقیه دچار خسران و خسارت شوند.

روزی حسن روحانی وعده گشایش اقتصادی داد و مردم را به سرمایه گذاری در بورس فراخواند، حال نتیجه آن شده است ریزش بورس و خسارت سنگین به دارایی ها مردم. فارغ از بررسی محتوا و ذات بورس، آنچه نباید دچار مساله شود سرمایه های خُرد مردم است که به واسطه تشویق مقامات دولتی و حمایت مجلس و تبلیغات صداوسیما وارد این بازار شده اند.

امروز تعداد زیادی از مردم درگیر بورس شده اند، نباید با پول های مردم بازی کرد و آن را دستمایه کسری بودجه و افزون طلبی بازیگران حقوقی کرد. اگر فکری برای بازار بورس نشود، بورس تبدیل به یک بمبی خواهد شد که هر لحظه با کبریتی دچار انفجار خواهد شد، انفجاری که در قدم اول گریبان دولت را خواهد گرفت. کافیست این حجم عظیم نقدینگی در بازارس بورس وارد بازار دلالی دلار و سکه و مسکن شود، آنگاه موج خروشانی را ایجاد خواهد کرد که دیگر کسی جلودار آن نخواهد بود.

لذا دولت موظف است قبل از آنکه کار از کار بگذرد، با اتخاذ تصمیمات واقعی و عملیاتی فورا به فریاد سرمایه های خُرد مردم برسد و نگذارد مردم تحت فشار و تحریم از رفتارهای خودخواهانه حقوقی ها صدمه ببینند.

ارسال نظر: