حضور نظامی رژیم صهیونیستی در سقطری یمن

کدخبر: 2360666

امارات و اسرائیل به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی جاسوسی در جزیره راهبردی سقطری یمن هستند. به نظر می‌رسد موضوع واگذاری امینت این جزیره راهبردی یکی از مهمترین مواد توافق سازش میان ابوظبی و تل‌آویو بوده است.

در سایه توافق رسمی رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی، به ویژه بعد از تلاش شبانه‌روزی امارات در تغییر زیرساخت‌های جزیره راهبردی سقطری گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در خصوص احتمال حضور قریب‌الوقوع نظامی رژیم صهیونیستی در این جزیره یمنی مطرح شده است. اقدامی که ابوظبی از طریق آن به دنبال ایجاد جبهه امنیتی نظامی استراتژیک ضد محور مقاومت و تلاش برای در اختیار گرفتن برگ برنده جنگ فرسایشی یمن است و رژیم صهیونیستی نیز تلاش دارد به این ترتیب موجودیت خود را در حیاط خلوت ایران تقویت کند.

شخصیت‌‌های سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی صراحتاً یکی از مهمترین اولویت‌های توافق رسمی با امارات را تشدید خصومت با ایران اعلام و تاکید کردند که این توافق یک توافق امنیتی و نظامی ضد تهران است. در همین رابطه جارد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی سفری دوره‌ای به منطقه به سرزمین‌های اشغالی رفته و بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بررسی اوضاع امنیتی و تحولات منطقه که بیشتر در قالب تشکیل ائتلاف امنیتی نظامی استراتژیک ضد ایران دنبال می‌شود، به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.

البته به نظر می‌رسد هنوز شتابزدگی و ناپختگی در طرح‌های عادی‌سازی صهیونیست‌ها با کشورهای منطقه موج می‌زند و شرایط منطقه برای پیشبرد طرح‌های عادی سازی صهیونیست‌ها مساعد نشده است. همین موضوع بسیاری از کشورهایی که به دنبال عادی سازی با اسرائیل هستند را متحیر کرده است. در همین راستا خبرگزاری رویترز پیش از این اعلام کرده بود بنیامین نتانیاهو همراه با جارد کوشنر به امارات سفر می‌کند. اما اندکی بعد خبر خود را اصلاح و تاکید کرد که دوشنبه مشاوران نتانیاهو همراه با مشاوران ترامپ به امارات سفر می‌کنند.

حضور نظامی رژیم صهیونیستی در سقطری یمن

به نظر می‌رسد موضوع واگذاری امینت این جزیره راهبردی یکی از مهمترین مواد توافق سازش میان ابوظبی و تل‌آویو بوده است، چرا که امارات از روزهای بعد از اعلام توافق رسمی با رژیم صهیونیستی، تلاش شبانه‌روزی و گسترده‌ای را با حضور کارشناسان اماراتی و غربی برای احداث زیرساخت‌های مناسب با حضور نظامی اسرائیل در منطقه از جمله تاسیسات الکترونیک و ارتباطاتی وابسته به خود در این جزیره فراهم می‌کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن تشریح این خبر تاکید کردند که فعالیت‌های امنیتی مشترک تل‌آویو- ابوظبی بلافاصله آغاز خواهد شد و جزیره سقطری پایگاه اصلی ایجاد یک مرکز اطلاعاتی امنیتی مشترک خواهد بود.

در همین رابطه پایگاه اینترنتی آمریکایی «ساوس فرانت» که در زمینه مطالعات نظامی و استراتژیک تخصص دارد از تلاش امارات و اسرائیل برای ایجاد تاسیسات نظامی و اطلاعاتی در جزیره سقطری در جنوب شرقی یمن خبر داده‌اند.

این پایگاه خبری به نقل از منابع عربی و فرانسوی که به نام آنها اشاره‌ای نکرده، آورده است که امارات و اسرائیل به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی جاسوسی در این جزیره یمنی هستند.

این سایت اینترنتی که تیمی از کارشناسان و افراد داوطلب با تمرکز بر مسائل مناسبات بین‌الملل و منازعات مسلحانه و بحران‌های منطقه‌ای و تحلیل عملیات نظامی، محتواهای تولید شده در آن را منتشر می‌کنند، تاکید کرد که اخیراً هیئتی متشکل از افسران اماراتی و اسرائیلی از این جزیره یمنی بازدید کرده و مواضع مختلف آن را برای ایجاد تاسیسات اطلاعاتی و جاسوسی مورد ارزیابی قرار داده اند.

شیخ‌نشین‌های عربی قدرت تحمل جنگ ناشی از موجودیت اسرائیل در منطقه را ندارند

انیس نقاش تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در گفتگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرد که اقدام امارات در راستای علنی سازی تحولاتی است که از چند سال پیش آغاز شده است. وی در این گفتگو افزود همکاری امنیتی و جاسوسی امارات و رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش آغاز شده و توافقی نیز که این روزها پدید آمده، مانند توافق سازش مصر و اردن نیست، بلکه یک ائتلاف راهبردی با اسرائیل است.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که با اسرائیل متحد می‌شوند باید عواقب آن را بپذیرند، ابراز داشت که شیخ‌نشین‌های منطقه قدرت تحمل هیچ جنگی که در نتیجه حضور نظامی اسرائیل در خلیج فارس به وجود بیاید را ندارند.

بن‌بست ریاض در توافق رسمی امارات و اسرائیل

از سوی دیگر به نظر می‌رسد پیشبرد مناسبات رسمی امارات با رژیم صهیونیستی، عربستان را در یک بن‌بست بین‌المللی قرار داده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گرچه از حامیان سرسخت عادی‌سازی است، اما شرایط داخلی سعودی ها بویژه در زمینه اوضاع اقتصادی نابسامان در نتیجه جنگ یمن و ویروس کرونا و همچنین رقابت شاهزادگان بر سر پادشاهی این کشور را برای اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل مناسب نمی‌بیند، اما در عین حال معتقد است که ادامه این روند باعث انزوای بیشتر ریاض در سیاست‌های کاری آمریکایی- صهیونیستی در منطقه خواهد شد.

سایت آمریکایی ساوس فرانت به این موضوع نیز توجه کرده و با اشاره به اینکه ائتلاف تاکتیکی امارات با اسرائیل و آمریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه دنبال می‌شود، افزود که به این ترتیب عربستان سعودی که طی سال‌های گذشته متحد اصلی آمریکا ضد ایران بوده، کنار گذاشته شده و این اخبار برای عربستان که از بحران اقتصادی و سیاسی عمیقی رنج می‌برد، بسیار نگران‌کننده است.

تقابل استراتژیک افکار عمومی منطقه با طرح جدید اسرائیل

رژیم صهیونیستی با تحت کنترل گرفتن این جزیره راهبردی تلاش دارد بر گذرگاه‌های استراتژیک نزدیک این جزیره یمنی نیز مشرف شود. البته به نظر نمی‌رسد که مقاومت منطقه موضوع سکوت را در قبال این اقدام خطرناک اتخاذ کند. یمنی‌ها از دیرباز به دشمنی با رژیم صهیونیستی مشهور بوده‌اند. در شرایطی که افکار عمومی امید چندانی به موضع جدی حاکمیت‌های عربی در قبال عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی ندارد، ملت یمن و دیگر ملت‌های منطقه قطعاً مداخله نظامی رژیم صهیونیستی در تمامیت ارضی یمن را نخواهد پذیرفت و با تمامی پتانسیل‌های موجود به مقابله با این اقدام خطرناک پرداخته و حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح صهیونیستی، هزینه‌های حضور اسرائیلی‌ها در این جزیره را بالا خواهند برد.

«الف»

ارسال نظر: