داروی یک روزه برای پیشگیری از کرونا

کدخبر: 2359759

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا نوعی اسپری بینی ارائه کرده‌اند که به گفته آنان می‌تواند از ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی بدن جلوگیری کند.

این متخصصان می‌گویند که اثر این دارو برای ۲۴ ساعت در بدن می‌ماند.

کارشناسان تیم "یوسی سان فرانسیسکو" در پژوهشی با همکاری یک پروفسور آلمانی که نتایج آن در پلاتفرم علمی "bioRxiv" منتشر شده، اسپری بینی جدیدی را معرفی کرده‌اند که به گفته آن‌ها می‌تواند مانع از ابتلا به ویروس کرونا شود.

به گزارش رسانه‌های آلمان، پتر والتر، بیوشیمیست آلمانی ساکن برلین نیز در این تیم تحقیقاتی حضور دارد.

پروفسور والتر در این باره می‌گوید: ما داروی جدید AeroNabs را معرفی کردیم.

او در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی آلمان درباره این دارو چنین توضیح می‌دهد: این نام را برای داروی جدید به این دلیل انتخاب کردیم که مولکول‌های این دارو را به آئروسل (ذرات معلق در هوا) تبدیل کردیم و توانستیم از این طریق غبار ابر مانندی را تولید کنیم که در صورت استنشاق می‌تواند به طور عمیق وارد ریه‌ها شود. در آنجا مولکول‌های این دارو می‌توانند پیش از نفوذ ویروس به سلول‌های بدن به آن حمله کنند و آن را از بین ببرند.

پروفسور والتر که تا کنون بارها نامزد دریافت جایزه نوبل در زمینه پزشکی شده است، امیدوار است که استفاده از این دارو بتواند ۲۴ ساعت از بدن در مقابل ویروس محافظت کند.

تیم علمی والتر مولکول‌های پروتئین مصنوعی را در آزمایشگاه تولید کرده‌اند که شبیه به سلول‌های به اصطلاح نانو هستند. آنها می‌توانند عوامل بیماری‌زا را به نوعی گول بزنند. این نوع سلول‌های نانو در بدن برخی از شترها و لاماها نیز دیده می‌شوند. تلاش کارشناسان این است که این مولکول‌ها را روی سطح تاج مانند ویروس کرونا مستقر و از این طریق آن را غیر فعال کنند.

والتر می گوید: این مولکول‌ها دارای نقاط اتصالی هستند که از طریق آنها می‌توانند به ویروس بچسپند. او همچنین می‌افزاید که پس از منفعل شدن ویروس، این مولکول‌ها آنها رها نمی‌کنند و از این طریق ویروس به طور کامل غیرفعال می شود.

برای روشن شدن اثربخشی نتایج این تحقیق پروفسور والتر به مراحل تکثیر ویروس کرونا در بدن در دوره ابتلا به بیماری کووید۱۹ اشاره می‌کند و می‌گوید که این ویروس از طریق حفره‌های بینی وارد بدن می‌شود. در آنجا به سلول‌های بدن انسان حمله و سپس به اعماق ریه ها نفوذ می‌کند و در آنجا شروع به تکثیر می‌کند.

این پروفسور تاکید می‌کند: تا زمانی که بتوانیم ویروس را در حفره بینی متوقف کنیم، این دارو (AeroNabs) خوب عمل خواهد کرد. این دست‌کم آن چیزی است که ما به آن امیدواریم و در جهت عملی کردن آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

تشابه با تولید انسولین

بنابر گزارش دویچه‌وله، تیم تحقیقاتی پروفسور والتر امیدوار است که این دارو تا زمانی که واکسن مقابله با ویروس کرونا در دسترس باشد، بتواند به طور قابل توجهی از بدن انسان در مقابل حمله ویروس کرونا محافظت کند.

والتر می‌گوید: تهیه و تولید این مولکول‌ها در مقادیر زیاد آسان است و در صورت عدم وجود عوارض جانبی بالینی، این اسپری به خوبی می‌تواند کاربرد وسیعی را داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای این دارو از دید والتر در نحوه تولید آن است. او می‌گوید که تولید این دارو شبیه به انسولین است. به گفته این کارشناس اگر AeroNabs در آزمایش‌های بالینی تاثیر خود را نشان دهد، ممکن است که ظرف چند ماه آینده به بازار عرضه شود. پروفسور والتر می‌گوید: ما در حال صحبت با تولیدکنندگان هستیم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: