هشدار تند پکن به واشنگتن درباره تایوان؛ «با آتش بازی نکنید»

کدخبر: 2359704

مقام چینی بی‌توجهی وزیر بهداشت آمریکا به رنج میلیون‌ها آمریکایی در نتیجه همه‌گیری کرونا و انجام سفر به تایوان را محکوم کرد و به واشنگتن هشدار داد، در صورت ادامه مداخلات در امور تایوان و بازی با آتش، خواهد سوخت.

به دنبال سفر جنجالی وزیر بهداشت آمریکا به تایوان که به رغم مخالفت‌های مقام‌های چین انجام شد، سخنگوی وزارت خارجه پکن به واشنگتن درباره تبعات شدید مداخله‌جویی در تایوان هشدار داد.

به نوشته راشا تودی، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مواضع آمریکایی‌ها در قبال تایوان و سفر اخیر وزیر بهداشت دولت دونالد ترامپ به تایوان هشدار داد که تلاش‌ها برای مداخله در امور تایوان بهای سنگینی برای آمریکا در پی خواهد داشت.

این مقام ارشد چینی به وزیر بهداشت آمریکا توصیه کرد که به جای انجام سفرهای خارجی روی بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا تمرکز کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با رد اظهارات الکس آزار وزیر بهداشت آمریکا درباره سوءمدیریت همه‌گیری کرونا در چین و ابراز شگفتی درباره این سخنان او در سفرش به تایوان گفت، «او رنج میلیون‌ها آمریکایی ناشی از ویروس را نادیده گرفت و برای یک شوی سیاسی به تایوان رفت در حالی که شیوع کرونا در آمریکا از کنترل خارج شده است».

ژائو لی جیان افزود: «رفتار (وزیر بهداشت آمریکا) یک بار دیگر ثابت می‌کند که از نظر سیاستمداران آمریکایی وقتی موضوع سودجویی های سیاسی خودخواهانه مطرح باشد، جان مردم آمریکا هیچ معنایی برایشان ندارد». وی با هشدار به آمریکا درباره تداوم دخالت‌های در امور چین و تایوان افزود: «در مسائل مرتبط با منافع کلیدی چین، ایالات متحده نباید به توهمات پناه ببرد. آنهایی که با آتش بازی می‌کنند، خواهند سوخت».

الکس آزار وزیر بهداشت آمریکا روز یکشنبه هفته جاری به منظور انجام یک سفر سه روزه به تایوان رفت و با مقام‌های تایوانی دیدار کرد.

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: