مگس‌ صفتی سیاسی آمریکایی- سعودی و زخمِ مصیبت لبنانی‌ها

کدخبر: 2359166

روزنامه لبنانی الاخبار انفجار مهیب شب گذشته در بندر بیروت را شبیه به یک جنگ هسته‌ای دانسته و بر لزوم پیگرد عاملان اصلی این اتفاق تاکید کرد.

روزنامه الاخبار نوشت که شدت انفجار مهیبی که شب گذشته در بیروت رخ داد معادل قدرت یک بمب هسته‌ای تاکتیکی بود. «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنان خود پس از این فاجعه گفت که 2750 تن نیترات آمونیوم منفجر شده است. این مواد بیش از 6 سال است که با بی توجهی و بدون بسته بندی و هیچگونه تضمینی برای محافظت از انفجارها در انبار شماره 12 بندر بیروت نگهداری می‌شد. اتفاقی که دیشب رخ داد شبیه به یک انفجار هسته‌ای کوچک بود.

درست است که هیچگونه ماده رادیواکتیوی در این انفجار نبود؛ اما یکی از سرویس‌های امنیتی درباره وجود بشکه‌های زباله سمی از دهه 90 قرن گذشته در نزدیکی این انبار صحبت می‌کند. اتفاقی که افتاد بسیار بزرگتر از حد تصور است. این یک فاجعه تاریخی نه تنها برای لبنان که کل خاورمیانه و جهان از زمان اختراع باروت بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان انفجار دیشب بیروت شبیه به یک جنگ بود که طی چند دقیقه یک شهر زیبای ساحلی را تبدیل به ویرانه کرد.

یکی از سرویس‌های امنیتی ادعا می‌کند که این حادثه در نتیجه جوشکاری یک درب آهنی در این انبار رخ داده٬ اما سایر سرویس‌های امنیتی تاکید کردند که باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم. اما نکته تامل برانگیز آن است که بیش از 2700 تن نیترات آمونیوم که در ساخت مواد منفجره به کار می‌رود٬ به شکل بی‌برنامه و کورکورانه در این بندر انبار شده بود که در نهایت منجر به این فاجعه عظیم شد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: