قالیباف: مصمم هستیم گروه دوستی پارلمانی با ترکیه را تشکیل دهیم

کدخبر: 2359042

رییس مجلس در گفت‌وگو با رئیس‌مجلس ترکیه با اشاره به طی شدن مقدمات تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ترکیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مصمم هستیم گروه دوستی پارلمانی با ترکیه را هر چه سریع‌تر تشکیل دهیم.

مصطفی شنتوپ رییس مجلس ملی ترکیه بعد از ظهر امروز (دوشنبه ۱۳ مرداد ماه) در تماسی تلفنی با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت وگو و رایزنی کرد.

مصطفی شنتوپ در ابتدای این تماس عید قربان را به رییس مجلس شورای اسلامی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که به برکت این عید بزرگ، شاهد رخت بربستن ویروس کرونا از کل دنیا باشیم.

وی افزود: در طول همه گیری ویروس کرونا همواره در همبستگی و ارتباط کامل با ایران بوده‌ایم و وزرای بهداشت دو کشور برای تبادل تجربیات در این حوزه در تماس مداوم هستند.

رییس مجلس ملی ترکیه با اشاره به ضرورت توسعه روابط همه جانبه ایران و ترکیه گفت: همسایگی، قرابت فرهنگی و مناسبات انسانی دوستانه میان مردم دو کشور بر لزوم توسعه روابط فیمابین در سطوح عالی تاکید دارد و در همین راستا روسای جمهور دو کشور تماس نزدیکی با همدیگر دارند.

وی در پایان ضمن اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکا گفت: ما شاهد این هستیم که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، آمریکا دایره تحریمهای ظالمانه خود را علیه برخی کشورها و جمهوری اسلامی ایران گسترش داده است، ما با این تحریمها مخالف هستیم و این را در همه مجامع بین‌المللی بیان کرده‌ایم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن تشکر از تبریک صمیمانه عید قربان و تبریک متقابل این عید بزرگ اسلامی، ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن وضعیت اضطراری ناشی از کرونا شاهد برگزاری باشکوه‌تر اعیاد اسلامی در دو کشور باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طی شدن مقدمات تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ترکیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مصمم هستیم گروه دوستی پارلمانی با ترکیه را هر چه سریع‌تر تشکیل دهیم و همکاری‌های پارلمانی فی‌مابین را از این طریق توسعه بخشیده و تقویت کنیم.

وی در ادامه بر اهمیت توسعه مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه و رفع موانع ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا موجب کاهش مراودات اقتصادی کشورها شد اما می توان با رعایت پروتکلهای بهداشتی، مناسبات تجاری را بیش از پیش تقویت نمود و از زیان تجار و بازرگانان دو طرف جلوگیری کرد.

وی با اشاره به توانمندی کادر درمان و سلامت در ایران افزود: علیرغم تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، برنامه های درمانی و بهداشتی را با موفقیت عملیاتی کرده‌ایم و تجارب ارزشمندی در این حوزه بدست آورده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن استقبال از تقویت همکاریهای همه جانبه با ترکیه ابراز امیدواری کرد که ارتباطات دو کشور در مجامع بین‌المللی و منطقه ای گسترش یابد و به ویژه همکاری‌های فی‌مابین در قالب نشست آستانه تداوم یابد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: