ضرورت آغاز رایزنی‌های خارجی برای خرید واکسن کرونا

دیپلماسی کرونا

کدخبر: 2358866

هرچند میتوان ادامه واکسیناسیون یا درصورت نیاز به تمدید سالانه، آن بخشها را موکول به ظرفیت تولید داخل نمود اما حفظ جان افراد با توجه به امکان تهیه واکسن از کشورهای دوست در سال جاری برای بخش پرخطر جمعیت، اولویت قطعی دارد.

نسیم‌آنلاین؛ امید نیکو: تقریبا تمامی مقامات وزارت بهداشت تاکنون صحبت‌های تکذیب‌گونه نسبت به کشف و ساخت گسترده واکسن کووید۱۹ داشته‌اند اما حقیقت علمی نشان می‌دهد که حداکثر تا پائیز سال جاری (خوشبینانه مهر و بدبینانه آذر) واکسن کووید۱۹ به طور رسمی رونمایی خواهد شد. رقابت کشورها و شرکتها، زمان رونمایی آنها را نزدیک به هم خواهد کرد.

مهم اینست که ستاد ملی کرونا برای ان روزها از الان برنامه ریزی کند. داشتن واکسن به معنای کاهش چشمگیر هزینه های مادی و جانی و معنوی جامعه است فلذا تأخیر در این مهم، سبب از دست رفتن جان‌هایی خواهد شد که قابل حفظ بودند.

مشخصا امکان تهیه و توزیع ۸۰ میلیون دوز در سال جاری شمسی دور از ذهن است اما آغاز مذاکرات با کشورهای دوست نظیر روسیه و چین و پیگیری تفاهمنامه با برخی کشورها نظیر هند که تولیدکننده گسترده واکسن است از الان ضروری است. منتظر ایستادن برای واکسن اروپایی و آمریکایی توهمی بیش نیست. مذاکره بر سر نحوه پرداخت معادل قیمتی واکسن‌ها یا تهاتر با نفت نیز اهمیت دارد. امکان آماده‌سازی ظرفیت داخل با حفظ امتیاز برندینگ و شرایط خاص صاحبان آن نیز نباید فراموش شود و بطور کلی هر ظرفیتی در این راستا از جمله امکان دریافت فناوری از طریق ستاد اجرایی، سپاه و شرکتهای دانش‌بنیام نیز باید بکارگیری شود.

موضوع مهم دیگر آغاز شناسایی دقیق افراد با ریسک پرخطر این بیماری و اولویت بندی آنان است. باید دانست که واکسن کم کم می‌تواند وارد شود و نباید فروش آن همانند برخی داروها به دست دلالان و خرید آن خاص اقشار مرفه و لاکچری ها شود. بلکه اولویت باید با اقراد پرخطر مثل سنین بالا، بیماران زمینه‌ای، کادر درمان و مشاغل نیازمند تجمع باشد.

اگر دولت بتواند در ابتدا برای حدود ۱۰ میلیون نفر واکسن وارد کند و آنرا به درستی اولویت سنجی و توزیع کند، میتواند مرگ ناشی از کرونا را بین ۷۵% الی ۸۵% کاهش دهد. دولت با اقدام بموقع احتمالا می‌تواند در ۴ ماه پایانی سال این مهم را به شرط آغاز پیگیری از اکنون به نتیجه برساند. ( به شرط آغاز رایزنی، خوشبینانه آذر و بدبینانه بهمن). ۱۰ میلیون نفر اولویت دوم نیز به شرط فوق‌الذکر احتمالا خواهد توانست مرگ ناشی از کرونا را بین ۸۵% الی ۹۵% کاهش دهد و پیگیری خوب دولت میتواند آنرا در اواخر ۹۹ به سرانجام برساند.(به شرط آغاز رایزنی، خوشبینانه بهمن و بدبینانه فروردین) آشکار است که نیازی به تأمین ۸۰ میلیون واکسن در ابتدا نیست که وزارت بهداشت بی جهت وعده پاییز سال بعد را بدهد! ضمنا هرچند می‌توان ادامه واکسیناسیون یا درصورت نیاز به تمدید سالانه، آن بخشها را موکول به ظرفیت تولید داخل نمود اما حفظ جان افراد با توجه به امکان تهیه واکسن از کشورهای دوست در سال جاری برای بخش پرخطر جمعیت، اولویت قطعی دارد.

ارسال نظر: