مناطق آزاد؛ سرزمین رویایی ماشین‌بازهای ایرانی

کدخبر: 2358279

اگر برای اولین بار به کیش یا قشم سفر کنید، از تعدد و تنوع خودروهای لوکس خارجی از برترین برندهای دنیا شگفت‌زده خواهید شد. کیش، قشم، چابهار، انزلی، ماکو، ارس و اروند بخشی از مناطق آزاد کشور ما محسوب می‌شوند. 

نسیم آنلاین : اگر برای اولین بار به کیش یا قشم سفر کنید، از تعدد و تنوع خودروهای لوکس خارجی از برترین برندهای دنیا شگفت‌زده خواهید شد. کیش، قشم، چابهار، انزلی، ماکو، ارس و اروند بخشی از مناطق آزاد کشور ما محسوب می‌شوند.

مناطق آزاد در واقع از قید و بند قوانین و هزینه‌های گمرک و عوارض و مالیات آزادند و در نتیجه صادرات و واردات در آن‌ها به سهولت امکان‌پذیر است. فلسفه و هدف تشکیل این مناطق رشد تراز تولید کالا بوده، اما آنچه که عملاً شاهد آن هستیم، واردات بی‌رویه خودروهای خاص و جولان آنها در خیابان‌های این مناطق است.

هر یک از این مناطق محدوده مشخصی دارند و خودروهای پلاک منطقه آزاد مربوطه نمی‌تواند بدون اخذ مجوز مرخصی از این محدوده خارج شوند. قوانین مربوط به واردات خودرو در این مناطق دائماً در حال تغییر است.

اکنون هم با توجه به نوسانات نرخ ارز و به منظور کنترل خروج ارز از کشور، واردات خودرو در مناطق آزاد هم ممنوع است. البته پس از آزاد شدن واردات خودرو در این مناطق هم به نظر می‌رسد خودروهای آمریکایی دیگر هرگز مجوز ورود به خاک ایران را نخواهند گرفت. اما اگر از علاقه‌مندان این خودروها هستید، نگران نباشید؛ چرا که در ورودی‌های سال‌های گذشته، هستند خودروهایی که تنها اسمی از آنها در فیلم‌های هالیوودی شنیده‌ایم.

با ما همراه باشید، آشنایی با برخی از این خودروها خالی از لطف نخواهد بود.

برترین خودروهای وارد شده در مناطق آزاد

اگر خودروهای لوکس ممنوعه‌ای که برای گروه خاصی پلاک ملی شده‌اند را در نظر نگیریم، در ادامه با چند مدل از خاص‌ترین خودروهای موجود در مناطق آزاد ایران آشنا می‌شویم.

1- رولزرویس ریث ( Rolls-Royce Wraith ) خودروی اصیل و سوپر لوکس بریتانیایی است که از باشکوه‌ترین تولیدات این شرکت محسوب می‌شود. یک خودروی کوپه چهار نفره با جلوپنجره و درهایی که امضای زبان طراحی رولزرویسی مثل همیشه در آن مشهود است. این خودروی کلاسیک، سلطنتی و باوقار با رنگ‌آمیزی دوگانه از چشم‌نوازترین خودروهای موجود در ایران است.

2- بنتلی کانتیننتال جی‌تی ( continental GT ) سریع‌تریع کوپه تاریخ بنتلی و ملقب به اشراف‌زاده انگلیسی، از دیگر خودروهای خاص موجود در کشور است. البته این مدل خودرو از کمپانی بنتلی، اولین خودرویی‌ست که توانسته پلاک ملی نیز دریافت کند!

3- ووگ اس‌ای ( Vogue SE ) از رنجروورهای ساخته کمپانی لندروور است که همواره جزو شاسی‌بلندهای برتر دنیا بوده است. این غول بریتانیایی، با شکوه لقب گرفته است و در خیابان‌های منطقه آزاد اروند تردد می‌کند.

4- شورولت کوروت استینگری ( Chevrolet Corvette Stingray ). شورلت کوروت از معدودترین خودروهای وارد شده به کشور است. به جرات می‌توان گفت خاص‌ترین شورلت کوروت وارد شده به کشور، مدل استینگری است که یک هیولای تمام عیار آمریکایی‌ است. این خودرو کانورتیبل (قابل تبدیل به کروک) و مجهز به تکنولوژی سقف Hardtop است. این تکنولوژی می‌تواند با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت سقف فلزی خودرو را باز کند و به همین جهت آن را از دیگر مدل‌ها متمایز کرده است.

5- فراری 458 ( Ferrari 458 )، خودروی خوش‌ترکیب خودروساز ایتالیایی که یکی از گران‌ترین محصولات این کمپانی ا‌ست، در منطقه آزاد ارس وارد شده و در خیابان‌های تبریز در تردد است.

6- بوگاتی ویرون ( Bugatti Veyron )، سوپر خودروی فرانسوی در سال 2005 میلادی به تولید انبوه رسید و تنها 450 عدد از آن تولید شد که قطعاً سهم ثروتمندان جهان بود. با وجود شایعات زیادی که پیرامون ورود این خودرو به کشور وجود داشت و بسیاری از مسئولان آن را رد می‌کردند، گویا چند دستگاه از این مدل بوگاتی هم سهم ثروتمندان کشور ما بوده است. لازم به ذکر است که یکی از خاص‌ترین نسخه‌های خودرو بوگاتی ویرون که قوی‌ترین خودروی جهان هم است، متعلق به طراح معروف ایرانی بیژن پاکزاد است.

به لیست خودروهای وارد شده در مناطق آزاد می‌توان موارد بسیاری را اضافه کرد. از ابر خودروهای بنز و بی‌ام‌دبلیو، آئودی، جگوار، فورد و سایر خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی گرفته تا نام‌های آشناتر مثل رنو، لکسوس، هیوندای، کیا، تویوتا و امثال آن‌ها.

بنابراین اگر علاقه‌مند به خودرو هستید، مقصد سفر بعدی‌تان را یکی از این مناطق آزاد در نظر بگیرید و از دیدن این خودروهای لوکس و خاص لذت ببرید و رانندگی با آنها را تجربه کنید.

مقایسه قیمتی بین خودروهای مناطق آزاد و خودروهای پلاک ملی

مقایسه قیمتی بین خودروهای پلاک ملی و خودروهای آزاد از عوارض گمرک و مالیات، می‌تواند هر شخص ماشین‌بازی را برای نقل مکان به این مناطق وسوسه کند. سری به سایت دیوار و دیگر سایت‌های مرتبط با خرید و فروش و اطلاع‌رسانی خودرو می‌زنیم و حدود قیمت خرید و فروش چند مدل از خودروهای پرطرفدار این روزهای بازار را (ابتدای تابستان 1399) در می‌آوریم.

رنو تلیسمان 2018 یکی از زیباترین‌های شرکت فرانسوی با پلاک ملی (کارکرده) قیمتی در حدود 900 میلیون تومان دارد، در حالی که قیمت این خودرو در مناطق آزاد در مدل فول توربو در حدود 350-380 میلیون تومان است. هیوندای النترای 750 میلیونی هم در مناطق آزاد با حدود 250 میلیون تومان قابل خریداری است. ژاپنی دوست‌داشتنی، راو 4 که در نسخه 2018 به قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان هم رسیده در مناطق آزاد قیمتی در حدود 420 تا 470 میلیون تومان دارد.

همانطور که از قیمت‌های بالا برمی‌آید، قیمت خودرو در مناطق آزاد چیزی در حدود نصف قیمت آن در دیگر نقاط کشور است! این یعنی که در این مناطق نیمی از مسیر طول و دراز و پر سنگلاخ رسیدن به خرید خودروی رویایی‌تان کاسته خواهد شد!

ارسال نظر: