پارلمان عراق: مانور نظامی آمریکا در بغداد مغایر عرف دیپلماتیک است

کدخبر: 2356822

نمایندگان عراقی مانور نظامی آمریکا در منطقه سبز بغداد را محکوم و آن را اقدامی تنش‌آفرین و مغایر با قوانین دیپلماتیک عنوان کردند.

حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق اقدام سفارت آمریکا در تیراندازی به بهانه آزمایش سامانه دفاع موشکی را اقدامی تنش آفرین و تحریک آمیز عنوان کرد که با تمام قوانین بین‌المللی و عرف دیپلماتیک مغایر است.

وی در بیانیه‌ای دولت عراق را به اتخاذ موضعی قاطع فراخواند که تضمین کننده توقف تحرکات و افعالی باشد که احساسات مردم عراق را جریحه‌دار می‌کند.

نایب رئیس مجلس عراق اقدام سفارت آمریکا درخصوص تیراندازی در منطقه مسکونی در قلب بغداد را اقدامی غیرقابل قبول و تجاوز آشکار دیگری علیه این کشور دانست که از جمله سایر اقدامات تنش آفرین و تحرکات غیرقانونی واشنگتن در بغداد محسوب می‌شود.

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، نیز به برگزاری مانور نظامی از سوی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد واکنش نشان داد.

وی گفت: سفارتخانه نهادی دیپلماتیک است و وظایف و مأموریت‌های آن مشخص است خواه اینکه کوچک باشد یا بزرگ و طبق معاهده وین، یک مرکز دیپلماتیک اجازه در اختیار داشتن سلاح مگر با مجوز را ندارد.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در ادامه بیان کرد: برگزاری رزمایش نظامی در سفارت آمریکا، مغایر معاهده وین است. این سفارتخانه به پادگان تبدیل شده است و دیگر مرکز دیپلماتیک طبق عرف شناخته شده نیست.

«حسن سالم» نماینده فراکسیون صادقون، نیز مانور نظامی آمریکا و نصب سامانه پاتریوت درون منطقه سبز را نقض آشکار حاکمیت عراق در مقابل سکوت ذلیلانه دولت عراق عنوان کرد.

وی گفت: پرتاب موشک در مانور نظامی موجب ترس و وحشت اهالی بغداد و ایجاد خسارت‌های مالی شده است. این اقدام سفارت آمریکا و این حجم از نیروی نظامی، موشک و سامانه موشکی مخالف با قوانین دیپلماتیک است.

سالم از فراکسیون‌های سیاسی خواست تا با تشکیل جلسه‌ای فوق العاده در پارلمان موضع رسمی خود در محکومیت این اقدامات را بیان کنند.

منابع امنیتی عراق دیروز (شنبه) از انجام مانور نظامی از سوی نیرو‌های آمریکایی در منطقه سبز بغداد و استفاده از پهپاد برای گلوله باران، تیراندازی و بمب‌های صوتی برای آزمایش سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» خبر دادند.

آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در چندین منطقه عراق به بهانه حمایت از نیرو‌ها و مواضع خود مستقر کرده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: