گزارش اختصاصی در مورد «سعد الجبری»؛ نامی که در رأس رسانه‌ها قرار گرفته است

«صندوقچه اسرار» بن نایف بعد از فرار به کانادا، علیه بن‌سلمان افشاگری خواهد کرد؟؛ سعد الجبری یا کابوس بن‌سلمان کیست؟

کدخبر: 2356248

طی یک هفته اخیر، نام «سعد الجبری» در بسیاری از رسانه‌های عربی متمایل به قطر منتشر شده است. کسی که از شهرت بالایی در سازمان‌های جاسوسی و امنیتی رژیم آل سعود و ایالات متحده برخوردار بود و حالا با فرار به کانادا، احتمال دارد علیه بن سلمان به افشاگری‌های بزرگ دست زند.

نسیم آنلاین : طی یک هفته اخیر، نام «سعد الجبری» در بسیاری از رسانه‌های عربی متمایل به قطر منتشر شده است. کسی که از شهرت بالایی در سازمان‌های جاسوسی و امنیتی رژیم آل سعود و ایالات متحده برخوردار بود و حالا با فرار به کانادا، احتمال دارد علیه بن سلمان به افشاگری‌های بزرگ دست زند.

بن سلمان که به طور جدی نگران افشاگری سعد الجبری است، با ابزارهای مختلف تلاش می‌کند این مقام امنیتی نزدیک به بن نایف را به سکوت وادار سازد. در همین راستا، چند روز قبل شبکه الجزیره اعلام کرد برادر و دو فرزند جوانش به نام‌های «عمر» (۲۱ ساله) و «ساره» (۲۰ ساله) در ریاض بازداشت شده‌اند تا به مثابه گروگانی در دست ولیعهد باشند تا الجبری به خواسته بن سلمان مبنی بر بازگشت به عربستان تن دهد!

در همین حال برخی منابع و شخصیت‌ها هشدار داده‌اند که سرنوشت «جمال خاشقجی» برای سعد الجبری نیز تکرار شود! در همین راستا، «عمر بن عبدالعزیز» از معارضین بن سلمان که در کانادا به سر می‌برد، اعلام کرد پلیس محلی رسما به وی اخطار داده که تماس‌ها و فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن برساند؛ «زیرا تهدیدات جدی دریافت کرده است.» اگر عمر بن عبدالعزیز به ترور تهدید شود، احتمال برنامه‌ریزی برای ترور سعد الجبری به مراتب بیش‌تر خواهد بود؛ زیرا الجبری به علت منصب بالای خود در سازمان استخبارات و تقرب به بن نایف، از اطلاعات و ارتباطات به مراتب مهم‌تری برخوردار است.

1.سعد الجبری کیست؟

سعد الجبری از افسران و مقامات ارشد سازمان استخبارات رژیم آل سعود بود که در دوره ملک عبدالله و همزمان با حضور بن نایف در وزارت کشور، به عنوان مشاور امنیتی وزیر کشور برگزیده شد. او از آن زمان تا پایان دوره ولیعهدی بن نایف در ژوئن ۲۰۱۷، همواره به عنوان مشاور امنیتی در زمره افراد نزدیک و امین ولیعهد سابق محسوب می‌شد.

سعد الجبری که در اواخر دهه پنجاه قرن پیشین به دنیا آمده است، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته «مهندسی کامپیوتر» در دانشگاه «ادینبرو» (University of Edinburgh) اسکاتلند آغاز کرد که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود. او تحصیلات تکمیلی را در این دانشگاه ادامه داد و نهایتا با مدرک «هوش مصنوعی» در مقطع دکترا فارغ التحصیل شد. او از همان دوره تحصیل در دانشگاه، به عنوان مهندس فنی همکاری خود را با سازمان‌های امنیتی و جاسوسی اروپایی آغاز کرد. تحصیل در این دانشگاه و همزمان همکاری با سازمان‌های جاسوسی، قرائنی است که نشان می‌دهد به احتمال زیاد، الجبری بورسیه سازمان جاسوسی عربستان سعودی بوده و سرویس جاسوسی بریتانیا از همان ابتدا، او را زیر نظر داشته است.

او در دوره ملک عبدالله به عنوان مشاور امور امنیتی وزیر کشور مشغول به کار بود که یکی از مناصب رده بالای امنیتی رژیم آل سعود به حساب می‌آید. با این حال، در سطح رسانه‌ها فرد چندان شناخته شده‌ای نبود! در ابتدای سال ۲۰۱۵ که سلمان به پادشاهی رسید، الجبری به عنوان «دبیر (وزیر) هیئت دولت» به کابینه وزیران راه یافت و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در آوریل ۲۰۱۵ با تغییر ولیعهد و نخست‌وزیر، کابینه جدید هیئت دولت به ریاست بن نایف تشکیل شد و سعد الجبری در سمت خود ابقا گردید.

شبکه بی بی سی به نقل از منابع خود در گزارشی پیرامون سعد الجبری نوشت: «او دو بار از ترور جان سالم بدر برده است. الجبری در دو مقطع برای مبارزه با سازمان القاعده و تأمین امنیت میادین نفتی عربستان نقش اصلی را ایفا کرد. او هم‌چنین در پرونده‌های مهم مشترک میان سازمان‌های امنیتی و دستگاه دیپلماسی مانند پرونده‌های عراق، سوریه، ایران و یمن نقش‌آفرین بوده است.»

واشنگتن پست نیز در گزارشی اختصاصی می‌نویسد: «او در سال ۲۰۱۰، شبکه بزرگی از نیروی انسانی و کانال‌های پولشویی [گروه‌های تروریستی] را در ایالات متحده کشف کرد که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کرد. او خدماتی را به غرب ارائه کرده که ارزش و قیمت آن را نمی‌توان محاسبه کرد!»

پایگاه خبری تحلیلی الخلیج الجدید نزدیک به قطر در گزارش جالب دیگری پیرامون الجبری نوشته بود: «او وزیر دولت و عضو شورای عالی امنیت و سیاست است. او به شدت با عملیات نظامی در یمن مخالف بوده و آن را به زیان امنیت ملی عربستان می‌داند!»

نهایتا در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵، سعد الجبری از منصب خود کناره‌گیری کرد. در آن زمان، گفته می‌شد او تحت فشار بن سلمان و بن زاید استعفا داده «زیرا متهم بود که با اخوان المسلمین ارتباط داشته و از جریان موسوم به "الصحوه" در عربستان سعودی حمایت می‌کند!» الجبری پس از استعفا از وزارت، بار دیگر در کنار بن نایف قرار گرفت و تا دو سال بعد، به عنوان مشاور امنیتی ولیعهد مشغول به کار بود.

2.صندوقچه اسرار

سعد الجبری را صندوقچه اسرار و خزانه اسناد و اطلاعات حساس خاندان آل سعود می‌خوانند. او تقریبا از ابتدای قرن جدید در جایگاهی بود که به اطلاعات دسته اول مالی بزرگان آل سعود دسترسی داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید: «یکی از پرونده‌هایی که شخصا دنبال می‌کرد، معاملات مالی سلمان در دوره‌ای است که امیر ریاض بوده است.»

هم‌چنین به علت رابطه بسیار نزدیکی که با بن نایف داشته، از پرونده‌های مالی بن نایف و رقبای اصلی وی آگاه است. بن نایف در دوره ملک عبدالله، رقیب اصلی خود را «ولید بن طلال» می‌دانست و در دوره سلمان نیز فرزندش بن سلمان رقیب اصلی بن نایف بود. در نتیجه می‌توان احتمال بالایی داد که الجبری اشراف بالایی بر دارایی‌ها و ارتباطات مالی این افراد داشته باشد.

سعد الجبری را بازوی دست راست بن نایف می‌خوانند که رابطه بسیار نزدیکی با سازمان‌های جاسوسی انگلستان (MI6) و آمریکا (CIA) داشت. یکی از مقامات سیا در این مورد به واشنگتن پست گفته است: «بی‌تردید الجبری یکی از مطمئن‌ترین و جدی‌ترین شرکای ما برای مبارزه با تروریسم بود.»

رویترز به نقل از یکی از افسران اطلاعاتی غربی می‌نویسد: «الجبری شخصیت قابل توجهی است. در تمام پرونده‌های پیچیده و سخت مربوط به شبه جزیره، او می‌توانست از همه چیز و همه افراد حاضر در آن اطلاعات کم‌نظیر ارائه دهد.»

3.نگرانی بن سلمان

سطح تعامل و ارتباط با دو سازمان جاسوسی قدرتمند غرب در کنار دسترسی‌ها و اطلاعات گسترده سعد الجبری از خاندان آل سعود، پاشنه آشیل ولیعهد رژیم آل سعود بوده و خواب بن سلمان را آشفته کرده است.

شبکه الجزیره در این مورد می‌نویسد: «چهار منبع آگاه از وجود اسنادی سرّی سخن می‌کنند که توسط نزدیگان بن نایف در اختیار سعد الجبری قرار گرفته است.»

جرالد فایرستاین (Gerald Michael Feierstein) سفیر آمریکا در یمن در دوره اوباما پیرامون سعد الجبری می‌گوید: «بن سلمان از ناحیه وی احساس خطر می‌کند؛ زیرا می‌داند که الجبری اطلاعات ذی‌قیمت و گسترده‌ای از شخص او دارد.»

بروس ریدل مدیر «پروژه اطلاعات» موسسه بروکینگز آمریکا و از مشاوران سابق باراک اوباما در این مورد می‌گوید: «الجبری سال‌ها منصب مهم امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی را در اختیار داشت. در واقع او از معاملات و شبکه‌های مالی اعضای بلندپایه خاندان آل سعود آگاه است. چنین اطلاعاتی وقتی از کشور خارج شود، قطعا موجب نگرانی سران حکومت می‌گردد.»

ارسال نظر: