شیخ عطار: حضور اقتصادی ما در آمریکای لاتین بسیار ضروری است

کدخبر: 2355612

قائم مقام اسبق وزارت امورخارجه گفت:حضور ما در آمریکای لاتین بسیار ضروری است و برای آمریکا خواب آشفته ایجاد می کند و از جهات مختلف می‌تواند به منافع ملی ما کمک کند.

علیرضا شیخ عطار قائم مقام اسبق وزارت امورخارجه و سفیر پیشین ایران در آلمان درباره فرصت‌های اقتصادی آمریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اولین پیام رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا این است که جبهه مقاومت در برابر زورگویی‌های جهانی که آمریکا در رأس آن قرار دارد شکل گرفته است.

وی افزود: بعد از رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا معلوم شد که جبهه مقاومت در سطح اقتصادی و به صورت جدی شکل گرفته و این بسیار مهم است، زیرا امروز استکبار جهانی نیز بسیاری از ضربات خود را در شکل غیر جنگی و به صورت اقتصادی وارد می‌کند.

سفیر پیشین ایران در آلمان تاکید کرد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران در واقع یک پاتک علیه تحریم‌ها است، زیرا آمریکا نفتکش‌های ما را به بهانه تحریم تهدید می‌کرد، اما امروز ایران نشان داد که با همراهی دوستانش می‌تواند اقداماتی انجام دهد که این نوع فشارها را خنثی کند؛ فشارهایی که خود آمریکایی‌ها آن را فشارهای حداکثری می‌خوانند و برای ساقط کردن نظام‌هایی به کار گرفته می‌شود که خلاف آنها حرکت می‌کنند.

شیخ عطار با اشاره به اینکه پیام دوم این رویداد اقتدار و قدرت ایران است، گفت: رسیدن این نفتکش‌ها به سواحل ونزوئلا نشان داد که ایران نه تنها از طریق مجامع بین‌المللی بلکه از راه تهدید به اقدام عملی می‌تواند در برابر فشارهای خارج بایستد.

وی افزود: این یک اقتدار است که ما توانسته‌ایم بازی دشمنان را به هم بریزیم و آنها را وادار کنیم که ما را جدی بگیرند. ما نیروی دریایی، ارتش و سپاه مقتدری داریم که در مقابل هر نوع جسارت می‌توانند با قدرت مقابله کنند.

قائم مقام اسبق وزارت خارجه گفت: این دو پیام قطعاً در نگاه جهان به ما تأثیر خواهد گذاشت و نگاه جهانی ضرورتاً نگاه مسئولان سیاسی کشورها نیست، بلکه از آنها مهم‌تر ملت‌های جهان هستند.

شیخ عطار با بیان اینکه این اقدام ما به عنوان تنها کشوری که جرأت کردیم به ونزوئلا بنزین صادر کنیم موقعیت ما را در نزد مردم ونزوئلا ارتقا داد، اظهار داشت: به هر حال ونزوئلا کشوری با دیرینه مبارزه با ظلم و استکبار از زمان سیمون بولیوار، هوگو چاوز و الان هم نیکلاس مادورو است و مردمی دارد که از این نوع حرکت‌ها استقبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: به طور کلی در آمریکای لاتین که خاطره‌های تلخی را از دخالت‌ها، فشارها، کودتاها و توطئه‌های آمریکا دارند این اقدام ما مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و حتماً الهام بخش آنها خواهد بود؛ یعنی آنها هم خواهند فهمید که با مقاومت می‌توان اقتدار کسب کرد و اقتدار از طریق پول و یا امکانات سخت افزاری به دست نمی‌آید.

سفیر اسبق ایران در آلمان اضافه کرد: مطلبی که همواره مورد ادعای آمریکا و اروپا بوده است تا از این طریق کشورهای غیر خود را که پول ندارند از اقتدار محروم کنند تا همیشه سر به پایین و تسلیم باشند.

شیخ عطار با اشاره به اینکه اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران این تئوری را بهم ریخته است گفت: به نظر می‌رسد این همان بحث الهام بخشی است که جمهوری اسلامی دارد و باید هم داشته باشد.

وی درباره ضرورت گسترش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین هم گفت: منطقه آمریکای لاتین از سه بعد اهمیت ویژه دارد، یک بعد آن سابقه تاریخی ضد استکباری این کشورهاست و همانطور که گفته شد این کشورها در قرن بیستم و حتی از قرن نوزدهم که مستعمره اسپانیا بودند، همواره تحت فشارهای بی رودربایستی آمریکا قرار داشتند، زیرا در تئوری سیاست خارجی آمریکا از زمان «مونرئو» این بود که آمریکا یک حیاط خلوت لازم دارد و این حیاط خلوت که برای تقویت سیاست‌های و نفوذ آمریکا ضرورت دارد آمریکای لاتین است.

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: به همین دلیل سیاست خارجی آمریکا همواره دخالت در امور کشورهای آمریکای لاتین بود، به خصوص در قرن بیستم که می‌بینیم انواع کودتاها را در همه کشورهای آمریکای لاتین از بزرگترین آنها یعنی برزیل تا کشورهای کوچک و جزیره‌ای مهندسی کردند و دیکتاتورهای وحشی را روی کار آوردند. بنابراین مردم این کشورها چنین دیرینه و ذهنیتی دارند و بسیاری از فرهیختگان آنها همین تفکر ضد سلطه را دارند.

شیخ عطار با اشاره به اینکه بُعد دوم اهمیت کشورهای آمریکای لاتین از نظر اقتصادی است، گفت: آمریکای لاتین سرزمین بسیار ثروتمندی است، هم از لحاظ منابع زیرزمینی و هم از این جهت که برخی از کشورهای این منطقه مثل برزیل و آرژانتین صنعت‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند.

وی افزود: مطلب سوم مسائل ژئوپلتیکی است که آمریکا بسیار از بابت آن نگران است. از نظر جغرافیایی بخش‌هایی از آمریکای لاتین چسبیده به آمریکاست و بخش‌هایی از آن هم به این کشور نزدیک است. به همین دلیل می‌بینیم که وقتی کشور کوچکی مثل کوبا که در اواخر دهه ۱۹۵۰ کاسترو در آنجا انقلاب می‌کند و از زیر یوغ ایالات متحده خارج می‌شود، آمریکا با تمام توان به این کشور کوچک فشار وارد می‌کند تا آنجا را بهم بریزد و حتی در زمان «کندی» آن را به سطح جنگ هسته‌ای با روسیه می‌کشاند.

تحلیل گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هیچ منطقه‌ای به اندازه آمریکای لاتین برای ایالات متحده اهمیت ندارد، اظهار داشت: قطعاً حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در چنین منطقه‌ای برای آمریکا قابل تحمل نیست.

شیخ عطار گفت: پس به این سه دلیل حضور ما در آمریکای لاتین بسیار ضروری است و برای آمریکا خواب آشفته ایجاد می‌کند. هر چند که متأسفانه در برهه‌های اخیر در ایران به این منطقه بی توجهی شد با این عنوان که حضور ما در آمریکای لاتین یک حضور پرهزینه اما کم فایده است، در حالی که این آدرس غلطی بود مردم که به مردم دادند. ما در آمریکای لاتین باید حضور داشته باشیم زیرا از این حضور ما استقبال می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است با برگزاری انتخابات در این کشورها برخی سیاست‌ها تغییر کند اما این تغییرات موقتی است. مثلاً در برزیل یک زمانی رئیس جمهور تا جایی در سیاست‌های ضد امپریالیستی پیش رفت که در جریان هسته‌ای میانجی شد و وقتی آمریکا فشار آورد او این فشارها را افشا کرد که بعد هم با او برخورد کردند و هم اکنون در زندان به سر می‌برد. یا در اکوادور که رئیس جمهور مستقلی داشت که بعد تغییر کرد، یعنی ممکن است تغییراتی باشد اما در نهایت بازگشت به سیاست‌های ضد آمریکایی است.

شیخ عطار افزود: نمونه این بازگشت کشور نیکاراگوئه است. این کشور در ابتدای انقلاب از ایران و آموزه‌های امام (ره) الهام گرفت که «اورتگا» با راه اندازی یک جریان ضد امپریالیستی در نهایت توانست رئیس جمهور شود. بعد از آن با نفوذ آمریکا سیاست‌های این کشور به نفع این کشور عوض شد اما در نهایت و در کمتر از یک دهه نیکاراگوئه مجدداً به سیاست‌های ضد آمریکایی خود بازگشت.

وی در پایان گفت: بنابراین حضور ما در آمریکای لاتین بسیار مهم است و از جهات مختلف می‌تواند به منافع ملی ما کمک کند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: