کارت‌های بازی آمریکا در افغانستان اعتبار ندارد

کدخبر: 2355495

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله که اخیرا در جریان توافقات سیاسی جایگاه قابل ملاحظه‌ای در دولت افغانستان به دست آورده، نسبت به توافق آمریکا و طالبان مشکوک بوده و تمایلی ندارند که این روند که پیشبرد آن قدرت طالبان را در افغانستان افزایش می‌دهد به پیش رود.

با گذشت حدود چهار ماه از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان در فوریه 2020، همچنان اختلافات میان این دو و البته ضلع سوم موثر بر اجرای توافقات یعنی دولت حاکم بر افغانستان ادامه دارد و اجرای این توافق عملا با چالش‌های جدی مواجه شده است.

این در حالی است که در همان زمان امضای توافق در دوحه از سوی «ملا برادر» نماینده طالبان و «زلمای خلیلزاد» نماینده آمریکایی‌ها، هر دو طرف به شروع روند کاهش خشونت‌ها تاکید کرده و این توافق را توافقی عملیاتی عنوان کرده بودند.

چنانچه در این توافق ذکر شده؛ نیروهای ناتو و آمریکایی باید ظرف ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند و گفتگوهای صلح بین الافغانی آغاز شود.

در همان زمان البته «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با گلایه از آمریکایی‌ها گفته بود توافقی که دولت افغانستان در ان مشارکت نداشته، از نظر آنها بی‌معنی است و عملا چیزی را تغییر نخواهد داد. این موضع‌گیری غنی البته کمی بعد به دلیل فشار آمریکا و تهدید به قطع کمک یک میلیارد دلاری تعدیل شد اما هیچگاه دولت افغانستان را به صورت جدی پای کار اجرای توافق نیاورد.

حال با گذشت حدود چهار ماه از امضای این سند، ژنرال «فرانک مکنزی» سرپرست فرماندهی مرکزی و فرمانده ناظر بر نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که طالبان هنوز شرایط لازم برای کامل کردن برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه آینده را برآورده نکرده است.

او که در فلوریدا مستقر است، همچنین در نشستی ویدئویی به میزبانی موسسه خاورمیانه در واشینگتن گفته است آمریکا از بخش اولیه این برنامه که بر اساس آن قرار است شمار سربازان خود را تا ماه ژوئیه به ۸۶۰۰ نفر برساند جلوتر است و خروج کامل نیروها تا بهار آینده یعنی ماه مه به شرایط بستگی خواهد داشت.

مکنزی معتقد است آنچه که آمریکا را تهدید می‌کند طالبان نیست، بلکه منبع تهدید گروه‌هایی (داعش و القاعده) هستند که آنها اجازه حضورشان در افغانستان را می‌دهند!

نکته آنکه؛ پیش شرط‌ طالبان مبنی بر رهایی پنج هزار زندانی و پیش شرط غنی مبنی بر آتش بس، قطع رابطه این گروه با پاکستان و پایان تجارت مواد مخدر همچنان بر آورده نشده است. با این وجود منابع مطلع افغانستانی گفته‌اند اولین دور گفتگوهای بین‌الافغانی در ۱۱ ژوئن سال جاری میلادی در قطر برگزار خواهد شد.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله که اخیرا در جریان توافقات سیاسی جایگاه قابل ملاحظه‌ای در دولت افغانستان به دست آورده، نسبت به توافق آمریکا و طالبان مشکوک بوده و تمایلی ندارند که این روند که پیشبرد آن قدرت طالبان را در افغانستان افزایش می‌دهد به پیش رود.

بر این اساس به نظر می‌رسد؛ بازی آمریکا در افغانستان در این مقطع به دلیل اختلافات میان آنها با طالبان و دولت اشرف غنی به نوعی دچار توقف شده و پیش‌بینی می‌شود آمریکا از طریق راه‌اندازی بازی‌های ایذایی، به ویژه میان افغانستان و همسایگانش، ماجرا را تا پیش از اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی 2020 به نقطه مطلوبی برساند.

«نورنیوز»

ارسال نظر: