هدیه‌ یا تطمیع نمایندگان مجلس؟

کدخبر: 2354808

یک سازمان دولتی به نمایندگان تهران کارت هدیه چند میلیونی اهدا کرده است. هرچند نمایندگان آن را پس داده‌اند اما به گفته عضو هیأت رئیسه مجلس اهدا و دریافت هدیه به نمایندگان مجلس منع قانونی ندارد اما ایجاد شائبه خواهد کرد.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: همه چیز از پست جنجالی روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ شروع شد. او در صفحه اینستاگرام خود به ماجرای کارت‌های هدیه یک سازمان دولتی به نمایندگان تهران، این‌گونه واکنش نشان داد:

برگشت هدیه؛ در جلسه معارفه نمایندگان استان تهران با یکی از سازمان‌های دولتی استان، به هر نماینده دو عدد کارت هدیه به ارزش مالی 2.7 میلیون تومن (جمعا 5.4 میلیون) جهت خرید از یکی از مارک‌های داخلی، اهدا شد . بنده و بسیاری دیگر، کارت‌ها را توسط برادر مالک شریعتی به سازمان مزبور برگرداندیم .

روح الله ایزدخواه نام سازمان دولتی اهدا کننده کارت‌های هدیه را عنوان نکرده و اشاره‌ای به این که کدام یک از نمایندگان این کارت‌های هدیه را بازگردانده‌اند نیز نکرده است. همین موضوع، سوالاتی درباره این نوع رویکرد از سوی دستگاه‌های اجرایی نسبت به نمایندگان مجلس در گذشته و حال را ایجاد کرده است.

پس از این ماجرا احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به مصاحبه با شبکه خبر پرداخته و ادعا کرده است هدیه به نمایندگان مجلس در ادوار گذشته مجلس هم وجود داشته است. او به موضوع کارت‌های هدیه اشاره کرده و در اینباره گفته است: اخیراً جلسه‌ای با حضور نمایندگان استان تهران و یکی از دستگاه‌ها برگزار شده بود که در پایان جلسه دو کارت هدیه به نمایندگان داده شد؛ اما وکلای ملت از این هدیه ناراحت شده و آن را بازگرداندند . در مجلس نهم و در کمیسیون برنامه و بودجه خاطرم هست که یکی از دستگاه‌های اجرایی به نمایندگان تبلتی را هدیه داد که نمایندگان نسبت به این اقدام آن دستگاه اعتراض کردند و آن هدیه را بازگرداند .

امیرآبادی گفته است دریافت هدیه از دستگاه‌های اجرایی منع قانونی ندارد و فقط ایجاد شائبه خواهد کرد. به گفته وی قرار است این موضوع در هیأت رئیسه مطرح شده و به دستگاه‌های اجرایی گفته شود که از این کار ممانعت کنند .

چرا بذل و بخشش از بیت المال منع قانونی ندارد

سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که اساسا چرا دستگاه‌های دولتی می‌توانند از بیت المال به یکدیگر و به نمایندگان مجلس هدیه دهند؟ هرچند امیرآبادی دادن کارت هدیه به نمایندگان مجلس را کار درستی نمی‌داند اما آن را غیر قانونی هم ندانسته است. وقتی به گفته امیرآبادی، در ادوار گذشته مجلس نیز این روند وجود داشته، آیا تمام نمایندگان از دریافت هدایا امتناع می کرده‌اند یا تنها برخی نمایندگان از دریافت هدایا صرف نظر ‌کرده و آن را رسانه‌ای کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به جای آن که بخواهند در نطقی، به دستگاه‌های دولتی و... توصیه کنند که از دادن هدیه به نمایندگان مجلس و سایر نهاد‌ها خودداری کنند؛ باید به عنوان قانون گذار، با وضع قانون جدید، قاطعانه از هدر رفت بیت المال جلوگیری کنند.

تا زمانی که از لحاظ قانونی منعی برای اهدا و دریافت هدیه از بودجه بیت المال از سوی نهادهای مختلف نظام وجود نداشته باشد؛ رشوه و تطمیع به عنوان امری قانونی نمو پیدا خواهد کرد. طبیعتا در چنین حالتی دستگاه‌های مختلف نظارت‌کنندگان خود را به اسم هدیه، تطمیع می‌کنند تا از بازرسی‌های سختگیرانه خلاص شوند.

ارسال نظر: