سفارت ایران در توکیو: ژاپن با تحریم‌ها همراه نشود

کدخبر: 2353689

سفارت ایران در توکیو با اشاره به روابط دوستانه و سنتی ایران و ژاپن، از دولت ژاپن خواست که از قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت حمایت کرده و با تحریم‌ها علیه ایران همراه نشود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن امروز (چهارشنبه) در صفحه توئیترش با اشاره به تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «‏جامعه بین المللی غیر از رژیم آمریکا، موافق تحت فشار قرار گرفتن کشورها در شرایط مقابله با کرونا نیستند.»

در این توئیت آمده است: «انتظار داریم در مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی و با توجه به روابط دوستانه و سنتی ایران و ژاپن، توکیو از قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل حمایت و با تحریم‌ها همراه نشود.»

دولت آمریکا که در راستای سیاست فشار حداکثری و به ویژه بعد از خروجش از برجام دست از اعمال تحریم‌ها علیه ایران برنداشت، در شرایط شیوع کرونا و مبارزه ایران با این ویروس نیز کماکان به این سیاست خود ادامه داد و حتی در مسیر اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مبارزه با کرونا سنگ اندازی کرد و این روزها نیز در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است.

به گزارش فارس، در حالی که مهر ماه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پایان می‌یابد، ولی آمریکا و به ویژه وزیر خارجه این کشور مدتی است در تلاش برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه با تکرار لفاظی‌ها علیه ایران گفت کشورش از همه ابزارهای در دسترس خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح استفاده خواهد کرد.

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اخیرا در اظهاراتی با اشاره به اینکه ایران یکی از بیشترین واگیری به ویروس کرونا را داشته است، تحریم‌های یکجانبه آمریکا را باعث تضعیف تلاش‌ها در مبارزه با این بیماری خواند و گفت: این تحریم‌ها به مثابه ستون پنجم دشمن در میانه نبرد با این بیماری به اقدامات کشور‌ها لطمه می‌زند.

تخت‌روانچی ضمن رد ادعای مقامات آمریکایی در مستثنی دانستن مبادلات بشردوستانه و پزشکی از تحریم ها، گفت که در عمل انجام این گونه تبادلات غیرممکن هستند. وی با اشاره به سازوکار موسوم به کانال انساندوستانه سوئیس (SHTA)، ضمن ناکافی دانستن این کانال برای تامین نیازمندی‌های ایران افزود: شرط و شروط وزارت خزانه داری آمریکا برای صدور مجوز به شرکت‌های متقاضی برای استفاده از این کانال، چنان سخت گیرانه است که در عمل مبادلات از این کانال دشوار است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: