راهکار اصلاح طلبان برای خروج از بن بست

کدخبر: 2352529

جریان اصلاحات در چاپ امروز روزنامه های خود طرح «نئواصلاح طلبی» را مطرح کردند.

پس از بالا گرفتن اختلاف در جریان اصلاح طلبی، به نظر می‌رسد که انشقاق در این جریان حتمی است. در این رابطه دو روزنامه اصلاح طلب «آرمان» و «ابتکار» بعد از طرح مسائلی در خصوص مانیفست جدید اصلاحات سخن از «نئواصلاح طلبی» را به میان آوردند.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار در شماره امروز خود نوشت: سه نوع نگاه و رویکرد نسبت به ادامه کار شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان وجود دارد. برخی معتقدند که این شورا عملکرد قابل قبولی داشته است و با اصلاحاتی جزئی در آن از ادامه کار شورا دفاع می‌کنند. در مقابل عده‌ای دیگر بر اصلاحاتی اساسی و ساختاری به‌خصوص در بخش مدیریتی آن تاکید دارند. گروه سوم اما بر این باورند که عمر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با این روند و رویکرد به پایان رسیده است و باید ساختار جدید جایگزین آن شود.

ابتکار همچنین نوشت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در آستانه انتخابات مجلس دهم شکل گرفت تا محملی برای هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی باشد، اما در ادامه فعالیت خود نتوانست همه نیروهای اصلاح‌طلب را زیر چتر خود نگه دارد. منتقدان بر این باورند که این شورا اصل شایسته‌سالاری را در بستن لیست‌ها رعایت نکرد.

رسانه محمد علی وکیلی، عضو شاخص فراکسیون امید معتقد است که «اختلافات در حوزه مدیریتی جریان اصلاحات تا جایی بروز کرد که برخی از گروه‌ها و احزاب سیاسی از جمله کارگزاران خواهان منحل شدن شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات به ریاست محمدرضا عارف شدند. اختلافات اما در اسفندماه عیان‌تر شد به گونه‌ای که درنهایت ۵ لیست از سوی اصلاح‌طلبان برای مجلس یازدهم معرفی شد.»

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمده است: «انتقادهای به شورای عالی سیاستگذاری گویا خیلی جدی‌تر است، به گونه‌ای که برخی از فعالان و نخبگان فکری این جریان انتخابات ۹۸ را پایان کار شورا می‌دانند و بر تغییرات اساسی و ساختاری در این جریان سیاسی تاکید دارند.»

ابتکار در ادامه از نسخه جایگزین خود با عنوان «نئواصلاح طلبی» رونمایی و آن را راه خروج از بن بست اصلاح طلبان معرفی کرد.

طبق گزارش این روزنامه اصلاح طلب «آنچه از عملکرد چند سال اخیر شواری عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به چشم می‌آید لزوم تجدیدنظر در راهبردها و استراتژای این جریان سیاسی است. درواقع انتخابات اسفندماه باعث شد که اصلاح‌طلبان به نقاط ضعف خود پی ببرند و حالا بیش از هر زمان دیگری خواهان تغییرات ساختاری در این جریان سیاسی باشند.»

روزنامه یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس (فراکسیون امید یکی از گروه‌های عضو شورای عالی اصلاح طلبان هستند) برای تغییر رویه اصلاح طلبان حتی انحلال این شورا را جایز دانسته و در پایان تاکید کرد: «قطعا اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ در میدان رقابت بمانند و پایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند باید تغییراتی را در ساختار خود ایجاد کنند حالا این تغییرات در بدنه شورا می‌خواهد باشد یا نه حتی به حذف آن منجر شود.»

روزنامه آرمان هم امروز با تیتر «نئواصلاح طلبی» روی گیشه رفت و آن را جدی ترین نسخه برای تدوین مانیفست جدید اصلاح طلبان دانست.

این روزنامه در بخشی از گزارش اصلی خود نوشت: «آنچه مسجل است اگر امروز اصلاح‌طلبان فکری برای شرایط سرمایه اجتماعی خود نزد افکار عمومی نکنند و در پی اصلاح ساختاری و سازوکارهای خود برنیایند برای همیشه از ذهن مردم خواهند رفت و در بهترین حالت در حاشیه سیاست عملی ایران خواهند ماند.»

مطابق این گزارش «مساله نخست [اصلاح طلبان] بحث نداشتن استراتژی و مانیفست جریانی است که به‌گواه بسیاری رویکرد مشخص اصلاح‌طلبان را در بسیاری از موضوعات با ابهام مواجه کرده است.»

آرمان در بخش دیگر از گزارش خود آورده است: «امروز با گذر از مقاطع مختلف اکثریت به این نتیجه رسیده‌اند که عملکرد شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با روند فعلی به‌پایان رسیده و باید تجدیدی‌نظر اساسی در این سازوکار صورت گیرد.»

بر مبنای گزارش آرمان «اصلاح‌طلبان برای آنکه باز هم بتوانند در سپهر سیاست ایران فعالیت کنند باید تغییرات جدی و قطعی در رویکردها، راهبردها و سازوکارها داشته باشند و استراتژی مشخصی را جهت ارائه به‌مردم برگزینند تا در انتخابات ۱۴۰۰ همچنان حرفی برای گفتن داشته باشند.»

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: