رمزگشایی از ابعاد فساد چندصدمیلیاردی با بازیگری سلبریتی ها و آقازاده ها!

کدخبر: 2350679

6 شرکت رسمی و شناسنامه دار شبکه مرتبط با سیدمحمد امامی بواسطه تسهیلات دریافتی 347 میلیاردتومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و برای تسویه آنها از روش تهاتر املاک و گران نمایی استفاده می کند که با گران نمایی علاوه بر تسویه تمامی بدهی ها مقداری نیز طلبکار می شوند.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: یکی از پرونده های کلان فاسد اقتصادی که مدتی است در رسانه ها بازتاب زیادی پیدا کرده است، پرونده 14 هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه است. پرونده ای با 400 متهم که افراد ذی نفوذ و صاحب قدرتی نیز در پشت این ماجرا قرار دارند. میلاد گودرزی در ویدئو جدیدی که در آوانت منتشر کرده است به برخی ابعاد این ماجرا ورود کرده است. یکی از متهمین و دانه درشت های این پرونده که شبکه پیچیده ای شکل داده کسی نیست جز سید محمد امامی سرمایه گذار سریال شهرزاد!

اما جدای از بررسی اهداف و نیات سید محمد امامی در سرمایه گذاری پروژه های سینمایی آنچه در وهله اول قابل تامل و بررسی است، منشا کسب این سرمایه ها است. سرمایه هایی که از طریق شرکت های رسمی چون روشه قشم، سون قشم، توسعه تجارت مرین و امثالهم و با همکاری سیستم بانک سرمایه حاصل شده اند.

اتصال شبکه امامی با آقازاده ها!

شرکت توسعه تجارت مرین قدیمی ترین از مجموعه شرکت های سیدمحمد امامی است، که در سال 85 تاسیس و در حوزه نساجی فعالیت می کند. اما از سال 90 و با ورود سیده ادیبه، سید محمد صادق و سید احمد هاشمی شاهرودی به شرکت توسعه تجارت مرین و عضویت آنها در هیئت مدیره این شرکت فعالیت اقتصادی امامی وارد فاز تازه ای می شود.سید احمد هاشمی شاهرودی که برادرزاده مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس اسبق قوه قضاییه است، از این زمان به بعد به عنوان یکی از شرکای امامی در بسیاری از شرکت ها و پروژه های اقتصادی وارد می شود.

از اواخر سال 91 تا اواسط سال 92 با درخواست سید احمد هاشمی شاهرودی و دیگر مدیران شرکت های مذکور از بانک سرمایه و علی رغم مخالفت های کارشناسی کمیته اعتبارات، هیئت مدیره بانک سرمایه مجموعا 140 میلیارد تومان تسهیلات به آنها می دهد.

اما این شرکت ها نه تنها اقساط تسهیلات را نمی پردازند، بلکه توجهی به اخطاریه های بانک سرمایه نیز نیز نمی کنند. تا اینکه بدلیل شناسنامه داربودن شرکت های مذکور، سید محمد امامی اعلام می کند تمامی بدهی ها را که جمعا بیش از 300 میلیارد تومان می شود را از طریق تهاتر تسویه می کنم.

آقای زاهدی به عنوان معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه که با شبکه امامی در ارتباط بوده است طی نامه ای به کارشناسان رسمی دو ملک را جهت کارشناسی و برآورد قیمت معرفی می کند، تا تهاتر انجام و بدهی امامی تسویه شود. یکی از ملک ها را در لواسان 47 میلیارد تومان و دیگری را 20 میلیارد تومان کارشناسی می کنند.

گران نمایی کلاه گشادی بر سر بانک سرمایه

پس از اینکه این جمع اعداد کارشناسان به 300 میلیارد نمی رسد، و میزان بدهی را پوشش نمی‌دهد جهت تسویه بدهی، آقای زاهدی نامه ای با همان تاریخ و شماره را جعل می کند و این بار خطاب به کارشناسان مرتبط با شبکه امامی نامه می نویسد تا املاک مجددا کارشناسی و قیمت گذاری شوند. این بار با ارزیابی کارشناسان مرتبط با این شبکه ملک 47 میلیاردی با 5 برابر گران نمایی 205 میلیارد تومان و ملک 20 میلیارد تومانی را 96 میلیارد تومان کارشناسی می کنند و جمعا ارزش املاک 301 میلیارد تومان می شود که نه تنها بدهی شرکت های امامی به بانک سرمایه تسویه می شود که مقداری طلبکار هم می شود. لذا بدهی بعضی دیگر از شرکت های بدهکار به بانک سرمایه که با شبکه امامی در تعامل و ارتباط بودند را نیز تسویه می کنند.

در یک فقره شرکت های سازدژ و برنا بینش آبان و حتی سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق همین تهاترها مجموعا بیش از 100 میلیارد تومان از بدهی هایشان را با بانک سرمایه تسویه می کنند.

اما بررسی پیشینه دو ملک لواسان ابعاد گسترده تر و جالب تری از این شبکه را عیان می کند. اردیبهشت سال 92 شرکت تهران پارس خاورمیانه به مدیرعاملی فردی به نام علی عباسی به شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه پیشنهاد وسوسه انگیزی می دهد که شما دو ملک لواسان را به قیمت 98 میلیارد تومان خریداری کنید و بعد از آن ما همین دو ملک را به صورت قسطی به قیمت 110 میلیارد تومان از شما خریداری می کنیم. پس از این پیشنهاد، شرکت توسعه ساختمان هر دوملک را که در آن زمان 59 میلیارد تومان ارزش داشته را 92 میلیارد خریداری می کند تا به شرکت تهران پارس خاورمیانه بفروشد.

اما چک های شرکت تهران پارس خاورمیانه برگشت می خورد و معامله انجام نمی شود و هر دو ملک لواسان روی دست بانک سرمایه می ماند. تا اینکه 6 ماه بعدبانک سرمایه این دو ملک را به ارزش 98 میلیارد تومان و ملک دیگری را به ارزش 104 میلیاردتومان به سید محمد امامی و سید احمد هاشمی شاهرودی می فروشد و در مقابل امامی و شاهرودی ملکی موسوم به ملک فرشته را به قیمت 191/5 میلیارد تومان به اضافه 10/5 میلیارد تومان چک به بانک سرمایه می دهند. که البته در اینجا مجددا همان ترفند گران نمایی تکرار می شود. ملک فرشته براساس کارشناسی 49/5 میلیارد تومان قیمت گذاری می شود، یعنی 142 میلیارد تومان در اینجا گران نمایی می شود.

اما نکته جالب تر ماجرا مالک قبلی ملک فرشته است. فردی به نام محمد تقی عباسی، پدر علی عباسی مدیرعامل شرکت تهرانپارس خاورمیانه یعنی همان پیشنهاد دهنده اولیه خرید املاک لواسان مالک قبلی ملک فرشته بوده است.

پاداش خوش حسابی به شبکه امامی

ماجرای تهاتر و گران نمایی توسط باند امامی با املاک لواسان و فرشته تمام نمی شود. در ادامه نامه درخواست تهاتر بعدی از سمت شرکت روشه قشم پرونده ملک زاگرس را باز می کند. ملک زاگرس که در اصل 96 میلیارد تومان ارزش داشته است، با گران نمایی 5/196 میلیاردتومان قیمت گذاری می شود و در اینجا نه تنها 79 میلیارد تومان از بدهی های امامی و شاهرودی در معاملات قبلی تسویه می شود که فروشندگان ملک طلبکار نیز می شوند و بنا می شود مابقی طلب خود یعنی 5/117 میلیاردتومان را در قالب چک از بانک سرمایه دریافت کنند. و حتی جالب تر اینکه با تصویب هیئت مدیره بانک سرمایه به دلیل اینکه امامی و شاهرودی بدهی های خود را تسویه کرده اند خوش حساب شناخته می شوند و جرائم دیرکرد آنها نیز بخشیده می شود. اما آنچه در عمل اتفاق می افتد فراتر از بخشش جرائم دیرکرد یعنی 6 درصد است، بلکه کل وجه التزام یعنی 18+6 درصد بخشیده می شود.

بنابراین 6 شرکت رسمی و شناسنامه دار شبکه مرتبط با سیدمحمد امامی بواسطه تسهیلات دریافتی 347 میلیاردتومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و برای تسویه آنها از روش تهاتر املاک و گران نمایی استفاده می کند که با گران نمایی علاوه بر تسویه تمامی بدهی ها مقداری نیز طلبکار می شوند. هرچند پس از این شبکه سید محمد امامی دریافت تسهیلات و تهاتر را به شرکت های شناسنامه دار محدود نمی کند و در گام بعدی چند صدمیلیاردتومان تسهیلات از طریق شرکت های کاغذی از بانک دریافت می کند.

بازهم پای آقازاده ها در میان است؟

اما اینکه این شبکه پیچیده و در هم تنیده با چه پشتوانه و قدرت بیرونی توانسته این اقدامات را انجام بدهد بدون آنکه در شبکه بانکی و نظارتی به دام بیفتد مساله مهمی است که در دادگاه بانک سرمایه اشاراتی به آنها می شود.

مدیرعامل سابق بانک سرمایه برای روشن شدن ابعاد پشت پرده و حامیان بیرونی شبکه امامی و شاهردوی در دادگاه بانک سرمایه به دونامه با امضای سیداحمد شاهرودی اشاره می کند که در قسمتی از یکی از نامه ها نوشته شده است: «شایان ذکر است در صورت عدم حصول نتیجه از این مسیر، این شرکت برای حقوق خود، مراجعه به مراجع ذی صلاح مثل بانک مرکزی، شورای نگهبان، مراجع عظام تقلید را برای خود لازم میداند.»

اما سید احمد شاهرودی چگونه به امامی متصل می شود و با چه قدرتی چنین نامه ای را خطاب به مدیرعامل بانک سرمایه می نویسد. حلقه وصل سیدمحمد امامی با احمدهاشمی شاهرودی، سیدمحمد باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله شاهرودی و همکلاسی دوران نوجوانی محمد امامی بوده است. فردی که نامش بارها در دادگاه بانک سرمایه برده شده است اما کماکان ابهامات و سئوالات زیادی راجع روابط و نوع تعاملات سیدمحمد باقر شاهرودی، محمدامامی و سیداحمد شاهرودی باقی مانده است.

الناز شاکردوست و محسن تنابنده در پرونده امامی

نام سیدمحمد امامی در سال‌های اخیر به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه کننده در برخی پروژه‌های سینمایی دیده می شود که معروفترین آن‌ها سریال شهرزاد بود.

در شبکه پیچیده امامی بعد از دریافت تسهیلات از بانک‌ها پرداخت‌های میلیاردی به حساب بازیگران و سلبریتی‌ها دیده می شود. الناز شاکردوست و محسن تنابنده از جمله افرادی هستند که نامشان در لیست دریافت کنندگان این پول‌ها دیده می شود.

پرونده بانک سرمایه و ابعاد آن بسیار گسترده و پیچیده است که به زودی سعی می کنیم پرده از بقیه چهره های پشت پرده و توصیه کنندگان نیز برداریم.

حجم ویدیو: 46.35M | مدت زمان ویدیو: 00:18:23 دانلود ویدیو
ارسال نظر: