سواستفاده سیاسی انتخاباتی ترامپ از کرونا

ذخایر پزشکی اورژانسی آمریکا رو به پایان است

کدخبر: 2350393

انبار مهم ذخایر ملّی پزشکی آمریکا پس از 20 سال با کمبود ذخایر و استفاده انتخاباتی ترامپ مواجه شده. انباری که روزی تنها در حکم ذخیره منابع بیمارستانی مطرح بود، اینک خود با کمبود روبروست.

نسیم آنلاین: انبار مهم ذخایر ملّی پزشکی آمریکا پس از 20 سال با کمبود ذخایر و استفاده انتخاباتی ترامپ مواجه شده. انباری که روزی تنها در حکم ذخیره منابع بیمارستانی مطرح بود، اینک خود با کمبود روبروست. ووکس در گزارشی نوشته است: انبار استراتژیک ملّی آمریکا که زیرمجموعه دولت مرکزی آمریکاست و وظیفه مدیریت ذخایر پزشکی اضطراری در بحران‌هایی مثل شیوع ویروس کرونا دارد، خود به یک نقطه اضطراری رسیده و موجودی آن رو به پایان است.

در حالی که ایالت‌های مختلف آمریکا به منابع پزشکی مانند دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ماسک نیاز مبرم دارند. در این شراط اظهارنظر جنجالی داماد رئیس‌جمهور آمریکا، «جرد کوشنر» که وظیفه تأمین تجهیزات از طریق بخش خصوصی را بر عهده دارد؛ خشم و نفرت آمریکایی‌ها را برانگیخته است. کوشنر صبح پنجشنبه در نشست خبری کاخ سفید گفت «ذخایر انبار متعلق به ما (یعنی دولت فدرال) هستند و نه ایالت‌ها».

این انبار در سال 1999 طراحی شد تا مثل زرادخانه هسته‌ای تنها جنبه اطمینان‌بخش و اعتمادسازی داشته باشد و برای جلوگیری از کمبود ذخایر بیمارستانی به کار گرفته شود. این انبار در واقع شش انبار در جاهای ناشناخته از آمریکاست که با حضور 200 کارمند، هزار نوع دارو و کالا را به ارزش 8 میلیارد دلار نگهداری و ذخیره می‌کند. با توجه به تهدیدات روزافزون بیولوژیک که همه کشورها با آن روبرو هستند، این انبار در بالاترین سطح مدیریتی به طور مستقیم زیر نظر دولت فدرال آمریکا اداره می‌شود.

در بیست سالی که از عمر این انبار می‌گذرد، تاکنون در چند مورد از جمله پس از 11 سپتامبر، و همچنین شیوع آنفلوآنزا در سال‌های 2009 و 2010، ذخایری از این انبار برای 50 ایالت آمریکا ارسال شده است. انبار بودجه‌ای 600 میلیون دلاری دارد تا ضمن ذخیره داروها، تجهیزات و دستگاه‌های مهم و ارزشمند پزشکی، در یک چرخه منظم نسبت به ماندگاری و جایگزینی داروها و اقلام پزشکی اقدام نماید.

انبار در سال 2018 زیرمجموعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های وزارت بهداشت آمریکا قرار داشت که در این سال با تصمیم شخص ترامپ به بخش دیگری از این وزارتخانه منتقل شد. در همان سال، برخی کارشناسان و منتقدان از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا ابراز نگرانی کردند و ادعا کردند رویکرد ترامپ نسبت به این انبار ملّی هم ممکن است سیاسی شود. «ریچارد برانسون»، استاد مرکز پزشکی دانشگاه سینسیناتی می‌گوید ظرفیت انبار تنها برای «تأمین نیازهای اولیه» در شرایط بحرانی طراحی شده تا شرکت‌ها و صنایع، سریعاً نسبت به کمبودهای بیمارستانی اقدام کنند.

این برای نخستین بار است که از ذخایر دستگاه‌های تنفس مصنوعی انبار استفاده می‌شود. در حالی که فرماندار نیویورک اعلام کرده است به 37 هزار دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد، تنها 9800 دستگاه در انبار باقی مانده است. دو سال پس از نگرانی کارشناسان در مورد استفاده سیاسی ترامپ از این انبار و در اوج شیوع کرونا، ترامپ از موجودی انبار استفاده انتخاباتی می‌کند.

در اوایل ماه مارس، هنگامی که ایالت واشنگتن درخواست 233 هزار ماسک N95 و 200 هزار ماسک جراحی کرده بود، انبار تنها نیمی از تعداد درخواستی را ارسال کرد. برای سه ایالت دیگر یعنی ایلینویز، ماساچوست و مِین نیز همین اتفاق افتاد. اما دهم مارس وقتی ایالت فلوریدا 430 هزار ماسک جراحی و 180 هزار ماسک N95 درخواست کرد، انبار همه میزان درخواستی را برای این ایالت تأمین کرد. براساس اعلام واشنگتن‌پست این اتفاق به این دلیل است که فلوریدا در انتخاب مجدد ترامپ اهمیت بالایی دارد. پس از اعلام ترامپ به ایالت‌ها مبنی بر ضرورت تأمین اقلام پزشکی توسط خود آنها، یک رقابت جدی بر سر تأمین اقلام میان فرمانداران ایالتی و حتی میان آنان و دولت فدرال پدید آمده است.

ارسال نظر: