آیا ابومازن «مرگ اسلو» را می‌پذیرد؟

کدخبر: 2345533

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پی رونمایی از معامله قرن موضع‌گیری قابل قبولی داشته ولی بعد از این موضع‌گیری از سوی برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و نیز آمریکا تحت فشار قرار گرفته که در موضع گیری خود تعدیل کند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که «جینا هاسپل» رئیس سیا در پی رونمایی ترامپ از طرح خود موسوم به معامله قرن با هدف گفت‌وگوی محرمانه با مقامات تشکیلات خودگردان به رام‌الله در کرانه باختری اشغالی سفر کرده است.

این رسانه‌ها اعلام کردند هاسپل با ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان و حشین الشیخ وزیر امور دینی آن دیدار کرده است.

هاسپل در رام الله، آینده روابط میان دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان و سیا را بررسی کرده و اطمینان‌هایی را از طرف فلسطینی دریافت کرده مبنی بر اینکه روابط ادامه خواهد یافت و هرگز آسیب نخواهد دید.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین گزارش دادند که محمد بن زاید ولیعهد امارات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اتیوپی دیدار خواهد کرد.

ساعاتی پس از رونمایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن»، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس تلفنی برقرار کرد و به وی اطمینان خاطر داد و گفت: «مساله شما مساله ما و مسئله جهان عرب و اسلام است و ما با شما هستیم.»

تحلیلگران مسائل سیاسی سفر رئیس سیا به رام الله و ملاقات وی با سران تشکیلات خودگردان را به معنای آغاز مرحله فشار مستقیم بر تشکیلات خودگردان برای پذیرش معامله قرن می‌دانند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پی رونمایی از معامله قرن موضع گیری قابل قبولی داشته ولی بعد از این موضع گیری از سوی برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و نیز آمریکا تحت فشار قرار گرفته که در موضع گیری خود تعدیل کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از نشست مشترک این جنبش با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه خبر داد که هنوز تاریخ این نشست مشخص نیست و در صورتی که این نشست برگزار شود و با تحقق اجماع ملی می‌توان امیدوار بود که تصمیمات این جنبش، جنبه عملی به خود بگیرد و این اقدام قطعا گروه‌های فلسطینی را به هم نزدیک خواهد کرد و سرآغازی برای پایان شکاف و دوستگی در بین فلسطینی‌ها خواهد بود.

از دید تحلیلگران مسائل فلسطین، ابوزمان باید در این مقطع تاریخی دو اقدام را اتخاذ کند اول اینکه ابومازن تشکیلات خودگردان را منحل کند و به هماهنگی‌های امنیتی با رژیم اسرائیل پایان دهد.

دوم اینکه ابومازن با اجماع ملی و با هماهنگی حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فراخوان عمومی به قیام سراسری را صادر کند. که در این صورت اسرائیل از یک سو در برابر پیامدهای فراگیر انحلال تشکیلات خودگردان و از سوی دیگر تبعات قیام سراسری فلسطینیان در وضعیت سخت و دشواری قرار خواهد گرفت.

اکنون باید دید که طی روزهای آینده رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در موضع‌گیری‌های خود ثابت قدم می‌ماند و تصمیمی تاریخی خواهد گرفت و با پایان توافقنامه اسلو و انحلال تشکیلات خودگردان مرگ سازش را اعلام خواهد کرد یا اینکه صرفا به مخالفت کلامی و سروصدای ظاهری با طرح "معامله قرن" بسنده خواهد کرد.

اگر ابومازن چنین تصمیمی اتخاذ نکند و در ازای «وعده‌های نسیه» به روند سازش با اسرائیل و آمریکا ادامه دهد، خود وی و جنبش تحت امر وی بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد و بیش از پیش خود را در چشم مردم فلسطین منزوی خواهند کرد.

نشست اتحادیه عرب در قاهره نیز این مدعا را ثابت کرد که کشورهایی که حامی روند سازش بوده و از معامله قرن حمایت کردند به خاطر ترس از واکنش و اعتراض‌های مردمی حاضر نشدند در این نشست از این طرح حمایت علنی کنند و این نشان می‌‌دهد که این رژیم‌ها از واکنش‌های احتمالی و خشم سراسری مردم خود در هراسند.

در ثانی گروه‌های فلسطینی و نیز مردم فلسطین نیز راه خود را انتخاب کرده‌اند و به مخالفت با طرح سازش ترامپ موسوم به معامله قرن ادامه خواهند داد و در این مسیر منتظر تشکیلات خودگردان و برخی از رژیم‌های عربی که عادی سازی رابطه با این رژیم را در پیش گرفته‌اند و حتی در مراسم رونمایی طرح ترامپ سفیر خود را در این نشست فرستاده‌اند، نخواهند ماند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: