احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

کدخبر: 2344131

سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت خارجه فراخوانده و مراتب اعتراض رسمی ایران به وی و دولتش ابلاغ شد.

بعد از ظهر امروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می بایست در این خصوص توضیح دهد.

گفتنی است سفیر انگلیس دیشب به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی دستگیر، اما به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و پس از احراز هویت آزاد شد.

او امروز در صفحه توئیترش در این باره مدعی شد که در تجمع غیرقانونی حضور نداشته و افزود: «می‌توانم تایید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آنها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. ۵ دقیقه بعد از اینکه شعارها شروع شد محل را ترک کردم.»

وی در ادامه افزود: «من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. بازداشت دیپلمات‌ها در همه کشورها غیرقانونی است..بیانیه وزارت خارجه(انگلیس) را بخوانید.

احضار راب مک ایر به وزارت خارجه ایران در حالی صورت گرفت که تجمع مقابل سفارت انگلیس در اعتراض به این اقدام غیرقانونی سفیر انگلیس در حال برگزاری است.

در پی ابراز نگرانی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بازداشت سفیر انگلیس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتی خطاب به وی نوشت: «او (سفیر انگلیس) بازداشت نشده بود، اما به عنوان یک فرد خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. زمانی که پلیس به من به اطلاع داد که فردی دستگیر شده و ادعا می‌کند سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! وقتی با او تلفنی گفتگو کردم، با اینکه بسیار شگفت زده شده بودم، متوجه شدم که اوست و ۱۵ دقیقه بعد هم او آزاد شده بود.»

لازم به ذکر است این دومین احضار سفیر انگلیس ظرف یک ماه گذشته است. او به دنبال اظهارات غیرقابل قبول نخست وزیر و وزیران امور خارجه و دفاع انگلیس در خصوص اقدام تروریستی ترامپ در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همرزمان ایشان، عصر سه شنبه ۱۷ دی ماه نیز به وزارت امور خارجه احضار شده بود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: