باید تصمیممان درباره لوایح FATF مشروط باشد

کدخبر: 2342963

کاشناس مسائل سیاسی گفت: درخصوص FATF نباید تصمیم مطلق بگیریم بلکه باید تصمیممان مشروط باشد تا خدای ناکرده نتیجه تصمیم به ضرر کشور تمام نشود.

علیرضا صدرا کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به موضوع FATF، اظهار داشت: معتقدم باید این موضوع شفاف سازی شود؛ چراکه شفافیت این موضوع یک حق است و همه باید از این حق برخوردار باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از تخلفاتی که صورت می گیرد، نتیجه عدم شفافیت و لایه پنهان موضوع است. پول های کثیفی که وارد عرصه های سیاسی انتخابات به منظور خرید و فروش رأی می شود، مورد حساسیت مسئولان قرار گرفته است، اما شاهد برخورد جدی نیستیم و باید مشخص شود که نمایندگان مجلس از کجا می آورند و در کجا هزینه می کنند؟

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: قدرت های جهانی هر کاری که انجام می دهند و یا پیشنهاد می کنند،‌ قصد ندارند که در جهت منافع ما باشند بلکه تنها هدف شان منافع خودشان است.

وی بیان کرد:‌ قدرت های سلطه گر به دنبال سوءاستفاده هستند و مسئولان و کارشناسان ما باید مراقب باشند و کارهای کارشناسی دقیقی در مورد FATF انجام دهند و یکسویه به سراغ موضوع نروند و این موضوع را در همه ابعاد مورد بررسی قرار دهند.

صدرا اظهار داشت:‌ یکی از کارشناسی های دقیقی که می توان روی موضوع FATF انجام داد، کارشناسی بانکی است؛ چراکه این موضوع سازوکار بانکی جهانی است و باید دلسوزانه روی این موضوع کارشناسی کنیم تا تصمیمی که اتخاذ می شود، آسیبی به کشور وارد نشود.

وی یادآور شد:‌ مسئولان، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این نکته توجه کنند که اگر قرار است به کنوانسیون‌های FATF بپیوندیم، حداقل به صورت مشروط باشد و در این صورت مشروط از این کنوانسیون بهره برداری کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:‌ آمریکا و اسرائیل از یونسکو خارج شدند. ما هم باید ببینیم که چگونه می توانیم بطور فعال عمل کنیم، در صورتی که منفعل نباشیم. درباره با موضوع FATF باید کارشناسی جدی صورت بگیرد و سیاستگذاری مناسبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: این روزها شاهد جدال های جناحی درباره موضوع FATF هستیم، باید این جدال ها را کاهش دهیم و خاکستری باشیم یعنی جنبه های مثبت و منفی را مورد کارشناسی قرار دهیم و به طور 100 درصد، نگاه مثبت یا منفی نداشته باشیم.

صدرا اظهار داشت: درباره FATF باید محتاطانه عمل کنیم و اگر قرار است این موضوع را بپذیریم باید به صورت مشروط باشد. نباید از این موضوع بترسیم که اگر وارد این کنوانسیون نشویم‌، اتفاقات بدتری برای کشور رخ خواهد داد، چراکه هر اتفاقی که ابرقدرت ها قرار بود سرمان در بیاورند،‌ تا کنون انجام داده اند. امروز نباید دیگر نگران این موضوع باشیم.

وی بیان کرد:‌ باید درباره موضوع FATF نظرات کارشناسی را مورد بررسی قرار دهیم و سیاستمدارانه برخورد کنیم. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این موضوع را به صورت دقیق مورد کارشناسی دقیق قرار دهد و سیاست گذاری کلان بیاندیشد تا خروجی مناسبی را شاهد باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در مورد FATF نباید تصمیم مطلق بگیریم بلکه باید تصمیم‌مان مشروط باشد تا خدای ناکرده نتیجه تصمیم به ضرر کشور تمام نشود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: