چرا سهمیه‌بندی بنزین به ضرر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیست؟

کدخبر: 2340418

بر خلاف تصور عمومی رانندگان اسنپ و تپسی، با ثابت نگه داشتن میزان کار و نرخ کرایه ها تنها 3 درصد از درآمدشان را متضرر می‌شوند، که دولت برای جبران این 3 درصد هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه 15 درصدی خود را به 12 درصد کاهش دهند، تا هیچگونه ضرری متوجه زندگی این قشر از رانندگان محترم کشورمان نشود

نسیم آنلاین ؛ سید سجاد پادام: وقتی پای صحبت رانندگان اینترنتی می نشینیم بابت افزایش قیمت بنزین نگرانی فراوانی دارند و انتظار افزایش نرخ کرایه های خود تا 50 درصد را هم دارند، به همین دلیل برای پی بردن به رفاه از دست رفته این رانندگان، با کسب اطلاعات میدانی دست به حساب بردیم تا ادعای این رانندگان و صحت و سقم آن را بررسی کنیم.

فرض کنیم یک راننده اینترنتی در هر ماه 24 روز را کار می‌کند و هر روز 220 کیلیومتر مسیر را برای جابجایی مسافران می پیماید. تحقیقات ما نشان داده که هر راننده با طی 100 کیلیومتر مسیر بطور میانگین 80 هزار تومان درآمد بدست می‌آورد. یعنی یک راننده تاکسی اینترنتی در تهران اگر روزی 220 کیلیومتر مسیر را طی کند، بطور میانگین روزی 176 هزار تومان درآمد بدست خواهد آورد. این درآمد با احتساب 24 روز کار در ماه 4 میلیون و 224 هزار تومان خواهد شد.

خودروهای تاکسی های اینترنتی که عمدتاً پراید، تیبا و.... هستند، بطور میانگین به ازای هر 100 کیلیومتر 7.2 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. یعنی یک راننده برای طی مسیر 220 کیلیومتری حدود 16 لیتر بنزین می‌سوزاند که در 24 روز 384 لیتر خواهد شد. پس با احتساب قیمت بنزین هزار تومانی، یک راننده تاکسی اینترنتی برای کسب درآمد 4 میلیون و 224 هزار تومان باید 384 هزار تومان پول برای بنزین خرج می‌کرد. یعنی درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 840 هزار تومان در ماه می شد. حال سوال این است که همین راننده با طی همین مسیر و برای کسب همین درآمد باید چه مقدار پول برای بنزین خرج کند و رفاه او چقدر کاهش می یابد؟

با توجه به قیمت های جدید بنزین که تا 60 لیتر سهمیه 1500 تومانی دارند و بیشتر از آن را باید با نرخ آزاد 3000 تومانی حساب کنند. یک راننده برای طی مسیری که 384 لیتر بنزین لازم دارد و قبل از گرانی بنزین 384 تومان هزینه داشت، حال باید 1 میلیون و 62 هزار تومان بپردازد. یعنی در فرمول جدید قیمت بنزین درآمد راننده با احتساب کسر هزینه بنزین 3 میلیون و 162 هزار تومان خواهد شد. یعنی با ثابت نگه داشتن میزان کار، درآمد راننده مذکور تا اینجای کار 678 هزار تومان کاهش یافته است.

اما این همه ماجرا نیست، زیرا دولت تعهد داده است که به رانندگان تاکسی های اینترنتی به ازای هر 100 کیلیومتر مقدار نقدی 7 لیتر بنزین 1500 تومانی را به رانندگان بپردازد. یعنی راننده ای که هر روز 220 کیلیومتر مسیر طی میکند در 24 روز کاری هر ماه حدود 5300 کیلو متر مسیر را می‌پیماید. همان طور که مشخص است این راننده آخر ماه به میزان 53 تا 7 لیتر بنزین 1500 تومانی وجه نقد از دولت دریافت می‌کند که برابر با 556 هزار تومان خواهد بود. که اگر این عدد را با 3 میلیون و 162 هزار تومان درآمدش جمع کنیم 3 میلیون و 718 هزار تومان خواهد شد. یعنی راننده با همان میزان کار با توجه به حمایتی که از سمت دولت خواهد شد، فقط 122 هزار تومان که برابر با حدود 3 درصد درآمد قبل از گرانی بنزین خواهد بود، متضرر خواهد شد.

همانطور که مشاهده شد بر خلاف تصور عمومی این رانندگان عزیز، با ثابت نگه داشتن میزان کار و نرخ کرایه ها تنها 3 درصد از درآمدشان را متضرر میشوند، که دولت برای جبران این 3 درصد هم می‌تواند با رایزنی خود با شرکت های تاکسی ها اینترنتی آنها را مجاب کند که این شرکت ها حق الزحمه 15 درصدی خود را به 12 درصد کاهش دهند، تا هیچگونه ضرری متوجه زندگی این قشر از رانندگان محترم کشورمان نشود.

تورم انتظاری گاهی نتیجه محاسبات ذهنی اشتباه ماست، گاهی لازم است برای رسیدن به واقعیت دست به قلم برد.

ارسال نظر: