رزق و روزی انسان چطور تعیین می‌شود؟

کدخبر: 2339533

رزق و روزی هر انسان چگونه تعیین می‌شود؟ عوامل کاهش یا افزایش رزق و روزی چیست؟ چگونه می‌توانیم رزق و روزی‌مان را افزایش دهیم؟

برخی از افراد سست وبی حال با اتکا به این که روزی مقدر و معین شده است فکر می کنند لزومی ندارد که انسان برای تهیه معاش زیاد تلاش کند، چرا که روزی مقدر است، اینگونه که شناختشان نسبت به دین و مذهب سست و ضعیف است، در حالی که مختصر آشنایی به قرآن و احادیث اسلامی برای پی بردن به این حقیقت کافی است که بداند اسلام پایه هرگونه بهره گیری مادی ومعنوی انسان را سعی و کوشش و تلاش می شمرد تا آنجا که در آیه«لَیْسَ لِلإِْنْسانِ إِلاَّ ما سَعى» بهره انسان را منحصرا در کوشش و کارش قرار داده است پیامبران پیشین نیز از این قاعده و قانون مستثنی نبودند، از چوپانی گرفته تا خیاطی و زره بافی و کشاورزی، اگر مفهوم تضمین روزی از طرف خدا، نشستن درخانه و انتظار رسیدن روزی باشد.

بنابراین اگر چه روزی هر کس مقدر و ثابت است،ولی در عین حال مشروط به تلاش و کوشش می باشد، و هرگاه این شرط حاصل نشود مشروط نیز از میان خواهد رفت نکته مهم این که آیات و روایات مربوط به معین بودن روزی در واقع ترمزی است روی افکار مردم حریص و دنیا پرست که برای تامین زندگی به هر در می زنند و در ظلم و جنایتی را مرتکب می شوند، به گمان اینکه اگر چنین نکنند زندگیشان تامین نمی شود.

2.هرگز نباید تصور کرد که وسعت رزق دلیل بر محبت خداوند، و یا تنگی معیشت دلیل بر خشم و غضب او است، زیرا خداوند گاه انسان را به وسعت روزی آزمایش می کند، و اموال سرشاری در اختیار او قرار می دهد، و گاه با تنگی معیشت میزان مقاومت و پایمردی او را روشن می سازد و آنها را از این طریق پرورش می دهد گاه ثروت زیاد مایه بلا و عذاب جان صاحبان آنها است، و هرگونه آرامش و استراحت را از آنها می گیرد چنانکه قرآن مجید در آیه 55 سوره توبه می فرماید:« فزونی اموال و اولاد آنها تو را در شگفتی فرد نبرد، خدا میخواهد آنان را به این وسیله در زندگی دنیا مجازات کند و در حال کفر بمیرند»

3- آنچه برای توسعه معیشت و افزایش روزی ومال وبرکت کار سفارش شده است :

صبح ها پس ازنمازصبح تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)را بخوانید وسپس 70 مرتبه بگویید یا فتّاح ویا رزّاق 2-آیه2-3 سوره طلاق راهم 7 مرتبه بخوانید (وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً...)

3- اموری که دارای برکات وآثارخیر درزندگی است ازجمله: سحرخیزی تا طلوع آفتاب ، نماز شب (11 رکعت)،خواندن سوره واقعه هر شب، تلاوت سوره یس هر روز بعد نماز صبح، دعای کمیل در شبهای جمعه وذکراستغفار وصلوات زیاد وخوش اخلاقی و صدقه دادن درجلب رزق وروزی موثر است. دراین زمینه به مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه مراجعه بفرمائید .

منبع: پایگاه عرفان

ارسال نظر: