نوبت فریدون و جهانگیری هم خواهد رسید

کدخبر: 2335478

رییس قوه قضاییه روز گذشته مفسدان را به بریدن دستان نه از مچ، بلکه از بازو تهدید کرد؛ اظهاراتی متهورانه که بدون شک، مسوولیت دستگاه قضا در برخورد بلامانع با مفسدان را سنگین‌تر از قبل می‌کند.

رئیسی: دست مفسدان را از بازو قطع می‌کنیم حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، روز گذشته در آیین افتتاحیه بیست‌و‌سومین مجمع سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه، با تأکید بر مبارزه قاطع با فساد اظهار کرد: «دست کسانی که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند، نه از مچ، بلکه از بازو قطع می‌کنیم». سکاندار دستگاه قضا در همین باره گفت: «امروز عده‌ای می‌گویند مگر می‌توان با مفسدان، ثروت‌اندوزان و قدرتمندان مبارزه کرد؟ باید بگویم آری، می‌شود. این انقلاب ریشه در خون پاک شهدا دارد و خداوند از خون‌ها نمی‌گذرد و ما هم نمی‌گذاریم خون این شهدا پایمال شود».

اظهارات رئیسی مبنی‌بر لزوم مقابله جدی با معضل فساد، منطبق با عملکرد دستگاه قضا در ماه‌های گذشته نیز بوده است. رئیسی پس از به‌دست‌گرفتن عنان امور دستگاه قضا در اسفند سال گذشته، عزم جدی خود برای مبارزه بلاانقطاع با مفسدان را اعلام کرد. هرچند این مبارزه از ماه‌های انتهایی دوره قبل ریاست قوه قضاییه آغاز شد، یقینا شتاب، حجم و دامنه برخوردها در دوره رئیسی چندبرابر شد. در این مدت، چهره‌های به‌اصطلاح دانه‌درشتی که درظاهر نمی‌شد به ساحت‌شان نزدیک شد، به پای میز محاکمه آمدند و متحمل مکافات سنگینی شدند. در میان همه این پرونده‌ها، مورد شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر پیشین دولت و هادی رضوی، داماد وزیر کار، به‌واسطه علنی‌بودن دادگاه‌ها و شفافیت در روند رسیدگی به اتهام‌ها، بازتاب بیشتری در رسانه‌ها پیدا کردند.

رسیدگی به اتهامات دختر وزیر پیشین دولت نخستین جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده، فرزند محمدرضا روز 25شهریور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرام اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. اتهام‌های او دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور ازطریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی (دارو) به‌منظور ایجاد انحصار و اخلال در نظام تولیدی کشور ازطریق تخلف از تعهدات مربوط درقبال تأمین‌کنندگان دارو با علم به مؤثر‌بودن اقدام‌ها در ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز ازطریق ایجاد مؤسسه پزشکی در استان مزبور بدون مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نگهداری غیرمجاز دارو (قاچاق) بدون انجام تشریفات قانونی عنوان شد. در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های دختر وزیر پیشین دولت که روز 31شهریور برگزار شد، دستور تعقیب پنج نفر صادر شد. قاضی مسعودی‌مقام در سومین جلسه دادگاه‌ها در روز 6مهر، از کشف انبار جدید متعلق به متهم پرونده شبنم نعمت‌زاده در کرج خبر داد و گفت: «متأسفانه متهمان صداقت را رعایت نمی‌کنند و به موارد دور از حقیقت اصرار می‌کنند. دفاعیات به‌دور از واقعیت پذیرفتنی نیست و حواشی مطرح‌شده در دادگاه تأثیری در مسوولیت کیفری متهمان ندارد».

محاکمه داماد آقای وزیر مورد دیگری که در ماه‌های گذشته حواشی و بحث و گفت‌وگوهای زیادی برانگیخت، پیگیری پرونده فساد مالی سیدهادی رضوی، همسر دختر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم بود. هادی رضوی متولد 1363 مدیرعامل گروه اقتصادی فاطمی، به‌اتهام کسب ۱۰۷میلیارد تومان مال نامشروع و نیز مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، از ابتدای سال جاری دادگاهی شد. تمامی دادگاه‌های او نیز مانند مورد شبنم نعمت‌زاده، به‌صورت کاملا علنی و شفاف برگزار شد و جزئیات آن دراختیار رسانه‌ها قرار گرفت. پس از برگزاری جلسات مختلف، براساس اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، هادی رضوی با حکم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به 20 سال حبس، 74 ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد. متهم دیگر این پرونده، احسان دلاویز، هم به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به 10 سال حبس محکوم شد.

ورود به مافیای هزارتوی خودرو اخیرا قوه قضاییه جدی‌تر به مسأله مافیا در صنعت خودروسازی ورود کرده است. بازداشت هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو، مدیران سایپا و نیز دو نماینده مجلس، ازجمله برخوردهای قاطع دستگاه قضا برای حل معضل در صنعت خودرو بوده است. موج بازداشت‌ها درباره پرونده خودرو، از مدت‌ها پیش آغاز شد و در نخستین گام، قوه قضاییه به‌سراغ مدیران پیشین سایپا رفت و پس از تشکیل پرونده‌ای با ۲۵ متهم، ۶ نفر از آن‌ها را بازداشت کرد. اتهام مطرح‌شده در این پرونده، اخلال در بازار خودرو به‌واسطه زدوبند مدیران پیشین سایپا با نمایندگی‌های این شرکت است. گفته می‌شود دو مدیرعامل پیشین سایپا در جمع بازداشت‌شدگان هستند و فعلا اطلاعات زیادی درباره سرانجام پرونده آن‌ها در دست نیست. چند هفته پس از بازداشت مدیران پیشین سایپا، خبر رسید مقام‌های قضایی مدیرعامل ایران‌خودرو را نیز چند ساعت پس از برکناری بازداشت کرده‌اند. درکنار مدیرعامل ایران‌خودرو، دو نفر از مدیران ارشد این شرکت نیز بازداشت شدند.

رسیدگی به پرونده برادر رییس‌جمهوری درکنار همه این پرونده‌ها که فقط بخش کوچکی از تلاش قوه قضاییه برای مقابله با جریان فساد است، پرونده‌های مهم دیگری ازجمله مربوط به بستگان مقام‌های ارشد نظام مانند برادر رییس‌جمهوری و برادر معاون اول رییس‌جمهوری نیز وجود دارد که به ورود و رسیدگی قاطع این قوه نیاز دارد. انتظار می‌رود دستگاه قضا و رییس آن که تاکنون بی‌مضایقه و بی‌بهانه مفاسد کلان اقتصادی را از تاریکخانه بیرون آوردند و رودرروی رسانه‌ها به‌چالش کشیدند، درباره پرونده‌های یادشده نیز همین میزان قاطعیت را به‌خرج دهند.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: