بنگاهداری به سبک جمعیت تجاری-اقتصادی هلال احمر

کدخبر: 2333582

در شرایطی که هلال احمر به عنوان یک نهاد بشردوستانه در اساسنامه‌اش با عنوان مؤسسه ای خیریه و غیر انتفاعی که وظیفه‌اش انجام فعالیت‌های امداد و نجات در حوزه درون و برون مرزی است ثبت شده، فعالیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی و تجاری انجام می‌دهد.

نسیم آنلاین : در شرایطی که هلال احمر به عنوان یک نهاد بشردوستانه در اساسنامه‌اش با عنوان مؤسسه ای خیریه و غیر انتفاعی که وظیفه‌اش انجام فعالیت‌های امداد و نجات در حوزه درون و برون مرزی است ثبت شده، فعالیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی و تجاری انجام می‌دهد.

برخی معتقدند که این سود و منفعت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی جمعیت هلال احمر، به خود جمعیت هلال احمر اختصاص پیدا می‌کند، اما در این سوی ماجرا عده دیگری بر این عقیده اند که دولت به عنوان قلک درآمدی به فعالیت‌های اقتصادی این نهاد امدادی نگاه می کند.

فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هلال احمر در حالی صورت می‌گیرد که چندان شفافیتی در فضای عمومی کشور ندارد. شاهد مثال آن تخلفات اقتصادی این نهاد در حوزه واردات دارو بود که سبب احضار و بازداشت برخی از مدیران رده بالای این نهاد گردید . به گفته سخنگوی دستگاه قضا تخلفات این افراد در حوزه واردات دارو با تخصیص ارز دولتی، گران نمایی داروها و نیز فروش داروهای وارداتی با ارز دولتی به نرخ ارز آزاد در بازار بوده است. بر اساس لیست گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران، ۲۵ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور واردات تجهیزات پزشکی از بانک مرکزی دریافت کرده است. گفتنی ست که این شرکت بزرگترین مجتمع صنعتی تولید تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در ایران است.

اما یکی مهم ترین بنگاه‌های اقتصادی وابسته به هلال احمر، شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران است که در قالب شرکت‌های متعددی، در حوزه‌های عمرانی، دارویی، کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۸۶ تاسیس شده است و ریاست هیات مدیره آن محمد مهدی مفتح نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی است. تاکنون لیست‌های متعددی از شرکت‌های وابسته به این نهاد منتشر شده است، اما طبق آخرین لیست،که نود اقتصادی منتشر کرده نام ۲۵ شرکت گزارش شده است.

پیشتر تنها ارزش برخی از این شرکت‌ها منتشر شده بود .

از شرکت‌های فعال ذیل هلال احمر، شرکت ساختمانی هلال ایرانیان است که ساخت‌ مجتمع‌های تجاری و مسکونی متعددی در شیراز، بیرجند، لارستان،‌ منطقه ازگل تهران و دیگر شهرهای کشور را انجام داده یا در دست اجرا دارد. لیست پروژه‌های این شرکت عمرانی به شرح زیر است:

ارسال نظر: