دردسرهای بازار دارو در ناصرخسرو

کدخبر: 2333119

به تازگی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، موضوع وضعیت بازار دارویی کشور با حضور چند نفر از دست‌اندرکاران حوزه سلامت، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت که نکته قابل توجه این گفت‌وگو، کوچک بودن بازار «ناصرخسرو» بود که غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، به آن اشاره کرد.

به تازگی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، موضوع وضعیت بازار دارویی کشور با حضور چند نفر از دست‌اندرکاران حوزه سلامت، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت که نکته قابل توجه این گفت‌وگو، کوچک بودن بازار «ناصرخسرو» بود که غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، به آن اشاره کرد.

آن‌گونه که این مدیر دارویی عنوان کرد، بازار ناصرخسرو آن‌قدر بزرگ نیست که بخواهیم آن را در بوق و کرنا کنیم؛ بنابراین، سوالی که باقی می‌ماند، این است که چرا بازار دارویی کشور همواره از سمت و سوی دلالان و سودجویانی که در ناصرخسرو نیستند، آسیب می‌بیند. این افراد چه کسانی هستند که به نام ناصرخسرو، جیب خود را از درآمدهای هنگفت فروش غیررسمی دارو، پر می‌کنند.

جعل مهر پزشکان، اجاره دفترچه بیمه، زد و بند برخی واردکنندگان دارو، لابی افراد با نفوذ و البته برخی داروخانه‌ها، از جمله مواردی است که گفته می‌شود منجر به فروش داروها در مجاری غیررسمی می‌شود. اینکه چگونه داروها از بازار رسمی خارج شده و توسط نفوذی‌ها با چند برابر قیمت به بیماران فروخته می‌شود، سوالی است که متولیان حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، باید پاسخ بدهند. آقای محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که برخی پزشکان بعضی از داروهای وارداتی گران‌قیمت را نسخه می‌کنند، گفت: تقریباً هر روز سه تا چهار نامه از پزشکان داریم که به ما اطلاع‌رسانی کرده‌اند که از مهر آن‌ها سوءاستفاده شده است.

با این توضیحات معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، به نظر می‌رسد که بازار رسمی دارویی کشور فقط از یک جا نشتی ندارد و سودجویان توانسته‌اند با به کار بستن روش‌های مختلف، دارو را از مسیر قانونی توزیع خارج کنند. موضوع اجاره دفترچه‌های بیمه نیز یکی دیگر از مباحث مطرح‌شده درباره خروج دارو از بازار رسمی کشور است که البته مدیران بیمه‌ای چنین موضوعی را قبول ندارند؛ اما به نظر می‌رسد که این احتمال دور از ذهن نیست که سودجویان از این روش نیز برای خروج دارو از مسیر قانونی توزیع، اقدام کنند. بازار چندهزار میلیاردی دارو در کشور، باعث شکل‌گیری «مافیایی» شده که البته وزیر بهداشت معتقد است این مافیا خارج از زنجیره شرکت‌های دارویی است؛ اما، هر چه هست، این مافیا وجود خارجی دارد و همواره بازار دارویی کشور را تحت‌الشعاع سودجویی‌های خود قرار داده و باعث شده تا بیماران، برای تهیه داروهای خاص و گران‌قیمت، دچار مشکل شوند.

این در حالی است که مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما روی آنتن رفت، عنوان کرد رصد بازار دوم دارو، وظیفه وزارت بهداشت نیست؛ اما، به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، باید در برخورد با ایجاد چنین بازارهای غیررسمی دارویی در کشور، قدرتمندتر عمل کنند و اجازه ندهند در بازار رسمی دارویی کشور، نشتی ایجاد شود.

به دنبال همین موضوع، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در واکنش به گزارشی درباره فروش داروهای کمیاب در بازارسیاه ناصرخسرو، بر لزوم ورود دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی به این موضوع و پاک شدن چهره پایتخت از این بازار ۳۰، ۴۰ ساله تاکید کرد.

در پی پخش گزارشی مبنی بر فروش داروهای کمیاب یا نایاب در بازار سیاه دارو موسوم به ناصرخسرو، دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: تاکید می‌کنم که وزارت بهداشت خارج از «داروخانه» هیچ اختیار و ابزاری برای نظارت و برخورد با تخلفات دارویی ندارد و قانون هم اجازه این مداخله را به وزارت بهداشت نداده است.

جهانپور مجدداً تاکید کرد: بازار سیاه دارو خارج از حیطه نظارت و اختیارات نظام سلامت و سازمان غذا و داروست، لیکن آنچه در گوشه و کنار این گزارش مطرح شده، موضوعی است که جرم مشهود و جاری است و افراد و جوانب آن را هم تیم خبری ظاهراً طی ۱۰ ماهه اخیر شناسایی کرده است؛ این مطلب جای هیچ پرده‌پوشی ندارد. به نظر ما اسامی این افراد و شرکت‌ها بدون پرده‌پوشی باید منتشر شود و به مقامات انتظامی، امنیتی یا قضایی اعلام شود.

وی در پایان اظهار کرد: افزایش حساسیت و توجه مجدد رسانه به موضوع بازار سیاه ناصرخسرو قابل تقدیر است و امیدواریم با این توجه دوباره و به‌دنبال آن ورود دستگاه‌های مسوول انتظامی، امنیتی و قضایی و اخذ اطلاعات ادعاشده، بقایای این بازار سیاه ۳۰، ۴۰ ساله از سیمای پایتخت رخت بربندد.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: