هدیه رهبری به مردم تهران

کدخبر: 2331491

دریاچه‌ هنر در قلب تهران افتتاح شد و آقای پیروز حناچی در این مراسم از حمایت رهبری برای ساخت چهارباغ ۳۲۰هکتاری در جنوب اراضی عباس‌آباد سخن گفت. موضوعی که شهردار تهران به‌عنوان «هدیه رهبری به مردم تهران» از آن نام برد، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفت. البته پیش‌تر نیز رهبری برای ساخت چنین اماکنی به‌نفع مردم اقدام کرده بودند و برای نمونه می‌توان حمایت ایشان برای ساخت بوستان یاس فاطمی در دوره شهرداری آقای محمدباقر قالیباف را مثال زد.

دریاچه‌ هنر در قلب تهران افتتاح شد و آقای پیروز حناچی در این مراسم از حمایت رهبری برای ساخت چهارباغ 320هکتاری در جنوب اراضی عباس‌آباد سخن گفت. موضوعی که شهردار تهران به‌عنوان «هدیه رهبری به مردم تهران» از آن نام برد، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفت. البته پیش‌تر نیز رهبری برای ساخت چنین اماکنی به‌نفع مردم اقدام کرده بودند و برای نمونه می‌توان حمایت ایشان برای ساخت بوستان یاس فاطمی در دوره شهرداری آقای محمدباقر قالیباف را مثال زد.

روز گذشته، دریاچه هنر با مساحت ۲۵هزار مترمربع و باغ هنر با مساحت ۵هزار مترمربع به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح هنری قلب پایتخت افتتاح شد. این باغ با هدف خلق فضایی برای ارائه هنرهایی چون موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات با تمرکز بر کوشک مرکزی و برقراری رابطه نزدیک میان هنرمند و مخاطب و ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده است.

آقای پیروز حناچی، شهردار تهران، در مراسم افتتاحیه این دریاچه، در بخشی از سخنرانی خود گفت: «تلاش برای دسترسی عادلانه شهروندان به این مجموعه ازجمله تلاش‌هایی است که شهرداری تهران در دستورکار خود قرار داده است». وی همچنین افزود: «موضوع مدیریت اراضی عباس‌آباد براساس قانون سال ۱۳۵۱ موردتوجه قرار گرفت و بعدها در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز این مدیریت تأیید شد؛ تأییدی که با هدف تبدیل‌شدن اراضی عباس‌آباد به فضای فرهنگی صورت گرفت».

هدیه رهبری به مردم تهران

حناچی در مراسم افتتاحیه باغ هنر و کلنگ‌زنی چهارباغ گفت: «ویژگی این مجموعه که امروز افتتاح شد، این است که باعث پیوستگی شمال و جنوب اراضی عباس‌آباد به یکدیگر می‌شود». او ادامه داد: «از مجموع ۵۲۰ هکتار اراضی عباس‌آباد، ۳۵۰ هکتار به ما تحویل داده شده و این کار بدون حمایت رهبری محقق نمی‌شد. این اقدام هدیه خوبی از طرف رهبر معظم انقلاب به مردم تهران است». شهردار تهران تأکید کرد: «این پروژه در حداقل زمان ممکن آماده خواهد شد و یکی از دستاوردهای آن اتصال به مصلی است که ازطریق زیرگذر اتفاق خواهد افتاد. علاوه‌براین، مذاکراتی با مصلی شده و یک ایستگاه مترو در این محل ساخته خواهد شد تا مردم با سهولت بیشتری به این نقطه دسترسی داشته باشند».

چرا حمایت رهبری از این اراضی هدیه محسوب می‌شود؟

پس از انتشار این موضوع در رسانه‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. برخی از حمایت رهبری درباره ساخت این اراضی به‌نفع مردم تقدیر کردند و برخی دیگر درباره هدیه‌شدن این زمین نکاتی گوشزد کردند؛ اما واقعیت چیست؟

اراضی عباس‌آباد پهنه گسترده‌ای در شهر تهران است که از قبل انقلاب، برای آن برنامه‌ریزی‌هایی شده بود. براساس این برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود ارگان‌های دولتی در این مجموعه به‌صورت متمرکز ایجاد شوند که این طرح برای سال‌ها متوقف ماند. در اوایل دهه ۱۳۷۰، دولت وقت نیز این منطقه را براساس طرح مدون سال‌های قبل برای واگذاری به ارگان‌های دولتی در نظر گرفت؛ اما در آن زمان، وزیر راه وقت در نامه‌ای به رهبر انقلاب درباره نابودشدن فضای سبز این منطقه نوشت. رهبری هم تدبیر کردند و دستور ایجاد فضای سبز فرهنگی و گردشگری را در این منطقه صادر کردند.

این موضوع مربوط به سال ۱۳۷۱ است که از آن زمان در این اراضی ضمن حفظ فضای سبز منطقه، سرانه‌های فرهنگی، تفریحی و گردشگری ایجاد شده است. باغ کتاب، باغ هنر، گنبدمینا و پل طبیعت ازجمله این‌ها هستند. حالا روز گذشته پیروز حناچی از حمایت دوباره رهبری درباره تحویل 320 هکتار از این اراضی به شهرداری سخن گفت؛ اراضی‌ای که قرار است به چهارباغ ملی تبدیل شود.

این نخستین‌باری نیست که چنین زمین‌هایی با حمایت رهبری به فضای عمومی تبدیل می‌شود. چند سال قبل هم رهبر انقلاب درباره زمین‌های چندصدهکتاری گردنه قوچک نکاتی مطرح کردند و دستور دادند شهرداری آنجا را برای استفاده مردم به بوستان عمومی تبدیل کند تا هم فضای سبز آن حفظ شود و هم مردم بتوانند حداکثر استفاده را از این بوستان ببرند. همین دستور رهبری کافی بود تا آنجا در مدت کوتاهی در دوره مدیریت جهادی دکترقالیباف به بوستان یاس فاطمی تبدیل شود.

اکنون نیز با حمایت رهبری برای ساخت زمین‌های جنوبی اراضی عباس‌آباد، این نکته باردیگر مطرح می‌شود که چشم خیلی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها به‌دنبال تصاحب این زمین‌هاست؛ کسانی که منتظر غفلتی بودند تا آنجا را نیز مانند نقاط دیگر شهر به محلی برای ساخت برج‌های بلند تبدیل کنند. دریاچه هنر چه دارد؟

آقای میثم اخباری، مدیر روابط‌عمومی سازمان اراضی عباس‌آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، درباره اقدامات فرهنگی این سازمان گفت: «اراضی عباس‌آباد تا‌به‌امروز مراکز تفرجی، تفریحی و فرهنگی مختلفی بهره‌برداری کرده بود و مردم از آن استفاده می‌کردند؛ مثل بوستان آب‌و‌آتش، گنبدمینا، باغ کتاب و بوستان طالقانی که مکان‌های فرهنگی و تفرجی شهر تهران محسوب می‌شدند.

ضلع شرقی یکی از مکان‌های هنری که در طرح جامع اراضی عباس‌آباد به آن اشاره شده، باغ هنر است که امروز افتتاح شد. این باغ شامل خانه شعر و ادبیات، کوشک مرکزی، رواق و دریاچه هنر و خانه نقش بود که از این چهار مرکز، خانه شعر و ادبیات و خانه نقش سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند و استفاده تخصصی از آن‌ها می‌شود. خانه نقش که ساختمانی حلزونی‌شکل است، برای نمایش آثار هنرمندان حوزه تجسمی افتتاح شده است. خانه موسیقی و کوشک مرکزی هم دو ساختمانی هستند که تابه‌امروز 70درصد پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و برای سال 99 افتتاح می‌شوند».

مدیر روابط‌عمومی سازمان اراضی عباس‌آباد گفت: «امروز رواق افتتاح شد که محوطه باغ هنر و دریاچه است. دریاچه هنر 25هزار مترمربع مساحت دارد و شمالی و جنوبی است. همچنین 40هزار مترمکعب آب دارد». یکی از سوالاتی که ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده بود، چگونگی تأمین آب این دریاچه است. اخباری در‌این‌باره افزود: «این آب از زه‌کش مترو حقانی تأمین می‌شود که به موتورخانه می‌رود و بعد از تصفیه‌شدن به مدار اصلی وارد می‌شود». وی ادامه داد: «به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی هم بین باغ‌موزه دفاع‌مقدس و باغ کتاب واقع شده است و از این به‌بعد، برای برنامه‌های بزرگ میدانی قرار است از این دریاچه استفاده شود.

روی دریاچه جزیره‌ای داریم که طبقه همکف آن کافی‌شاپ و منفی یک آن گالری برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است. باغ هنر هم مجموعه‌ای است برای برنامه‌های عمومی و تخصصی هنری که از این به‌بعد، برنامه‌هایی برای عموم مردم خواهیم داشت».

باغ هنر به‌منظور تجربه‌کردن فرهنگ و هنر ایرانی با الهام‌گرفتن از الگوی معماری ایرانی-اسلامی طراحی شده است. این مجموعه همراه با مجموعه‌ای از خانه‌های شعر، موسیقی، نقش و هنرهای تجسمی و نمایش، می‌تواند هنرهای هفت‌گانه را در مجموعه‌ای زیبا، سبز و دور از کشمکش‌های روزمره جمع و با هویت ایرانی ترکیب کند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: