تمدید ۹۰ روزه معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران

کدخبر: 2330638

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت آمریکا تصمیم گرفته معافیت‌های مربوط به تحریم‌های همکاری هسته‌ای با ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) از تصمیم واشنگتن برای تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران ذیل توافق هسته‌ای خبر داد.

وی که در آستانه مهلت تمدید این معافیت‌ها با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، گفت دولت آمریکا تصمیم گرفته است که این مجوزها را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کند.

بولتون گفت: «فکر می‌کنم مسئله این است که ما فعالیت هسته‌ای آن‌ها را بسیار بسیار به دقت زیر نظر داریم. این هم یک تمدید کوتاه ۹۰ روزه است.»

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا سه ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. در پاسخ، ایران اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

آنطور که پایگاه «المانیتور» این هفته گزارش داد، کشورهای اروپایی از بیم فروپاشی توافق هسته‌ای، با واشنگتن رایزنی کرده‌اند که دستکم معافیت‌های باقی‌مانده را، تمدید کند. امکان صادرات اقلام لازم برای ارتقاء رآکتور آب سنگین اراک و ایجاد مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو، از جمله مواردی است که ذیل این معافیت‌ها قرار می‌گیرند.

روز سه‌شنبه روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش کرد که بولتون با تمدید این معافیت‌ها مخالف است، اما شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نگران است که عدم تمدید معافیت‌های مربوط به اراک و فردو، ایران را به خروج کامل از توافق هسته‌ای وادارد. از این رو، او تصمیم به تمدید این معافیت‌ها گرفته است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: