روند احراز هویت کودکان کار تسریع می‌شود

کدخبر: 2330373

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استاندار تهران: روند احراز هویت کودکان کار و خیابانی تسریع می‌شود.

فرزانه مروستی در چهارمین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان تهران با اشاره به لزوم ساماندهی کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: دستگاه‌های مسئول باید همفکری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا معضل کودکان کار و خیابان به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

وی درباره اختصاص مرکز فوریت‌های پزشکی جهت نگهداری کودکان کار و خیابان گفت: مرکز فوریت پزشکی برای غربالگری است و مرکز نگهداری از کودکان نیست و با توجه به اینکه ظرفیت در مراکز نگهداری وجود دارد باید این مراکز تجهیز شود.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استاندار تهران بیان کرد: بیشتر این کودکان از اتباع خارجی غیرمجاز هستند و این موضوع تنها مختص به تهران نیست، اما مشکل عمده در تهران این است که این کودکان بدون والدین و براساس قاچاق به کشور منتقل می‌شوند.

مروستی افزود: سه دستگاه احراز هویت کودکان کار و خیابانی در مراکز سامان سرای لویزان، مرکز فوریت‌های اجتماعی تهران و اسلامشهر مستقر شده است که سبب افزایش سرعت احراز هویت این کودکان می‌شود.

وی درباره پیام‌های تبلیغاتی با محوریت ساماندهی کودکان کار گفت: پیام‌هایی با محتوای فرهنگی در زمینه ساماندهی کودکان کار از سوی سازمان اجتماعی کشور تولید شده، اما هنوز در شهرداری تهران اقدامی در جهت نصب این پیام‌ها بر روی بیلبورد‌های شهر تهران انجام نشده است. مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استاندار تهران خاطرنشان کرد: ۴۰ نفر از کودکان کار و خیابانی که در مراکز نگهداری می‌شود از داخل کشور هستند که باید اطلاعات و تحلیل آماری آن‌ها ارائه شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی از اتباع خارجی هستند، گفت: پیشنهاد شده است مرکزی به عنوان اردوگاه با شرایط امنیتی و رفاهی آماه شود و در اختیار اداره کل اتباع برای ساماندهی کودکان اتباع قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، شکراله حسن بیگی در چهارمین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان تهران اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان خیابانی آغاز شده است، اما برخی دستگاه‌ها در این زمینه مشکلاتی دارند، اما همه دستگاه‌ها از جمله بهزیستی بر این اعتقاد هستند که ساماندهی کودکان کار و خیابانی با قوت ادامه پیدا کند.

وی درباره مشکلات بهزیستی برای اجرای این طرح افزود: بهزیستی، بیشتر مشکلات مالی و امکانات را مطرح می‌کند که در حد توان از ساختمان‌های شهرداری استفاده می‌شود و ۲ ساختمان بهاران در منطقه ۵ و ۸ به این کار اختصاص پیدا می‌کند که تیمی از استانداری، فرمانداری و بهزیستی بازدیدی از مراکز انجام می‌دهد تا در صورت آمادگی، کودکان را تحویل بگیرند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران گفت: پیشنهاد شده است مرکزی به عنوان اردوگاه با شرایط امنیتی و رفاهی قابل قبول تجهیز شود و برای نگهداری کودکان اتباع در اختیار اداره کل اتباع قرار گیرد و کسانی که پدر و مادرشان در ایران حضور ندارند با کمک وزارت امور خارجه و سفارت افغانستان تحویل کشورشان داده شوند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: