۲۰ میلیون کودک در ۲۰۱۸ واکسن‌های حیاتی دریافت نکردند

کدخبر: 2329721

۲۰ میلیون کودک در جهان یعنی بیش از یک دهم کودکان، در سال ۲۰۱۸ واکسن‌های حیاتی به ویژه واکسن سرخک، دیفتری و کزاز را دریافت نکردند.

بر اساس داده‌های جدیدی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتشر شد، ۲۰ میلیون کودک در جهان یعنی بیش از یک دهم کودکان، در سال ۲۰۱۸ واکسن‌های حیاتی به ویژه واکسن سرخک، دیفتری و کزاز را دریافت نکردند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از نیویورک، دکتر تدروس آدانوم گبریسوس Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «واکسن‌ها یکی از قوی‌ترین ابزار‌های ما برای پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر و حفظ امنیت جهانی است.»

وی افزود: «هر چند امروزه، بیشتر کودکان واکسینه شده‌اند، هنوز کودکان زیادی هستند که کنار گذاشته شده‌اند و کسانی هستند که بیشتر از بقیه در معرض خطر بیماری قرار دارند، از فقیرترین و به حاشیه رانده شده‌ترین اقشار هستند، آن‌هایی هستند که تحت تأثیر مناقشه‌ها قرار دارند و مجبور شدند از خانه‌هایشان فرار کنند. این کودکان مدام به فراموشی سپرده می‌شوند.»

بنا بر اعلام نهاد‌های سازمان ملل، بیشتر کودکان واکسینه نشده در فقیرترین کشور‌ها زندگی می‌کنند و به نحوی نامتناسب در مناطق بی ثبات یا تحت تأثیر مناقشه، به سر می‌برند.

فقط نزدیک به نیمی از آن‌ها در ۱۶ کشور زندگی می‌کنند. این کشور‌ها عبارتند از افغانستان، اتیوپی، هاییتی، عراق، مالی، نیجر، نیجریه، پاکستان، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه، چاد و یمن.

در سطح جهانی، از سال ۲۰۱۰، پوشش ایمن سازی به وسیله سه دوز واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و یک دوز واکسن سرخک حدود هشت درصد حفظ شده است. این پوشش هر چند بالاست، اما هنوز بسیار ناکافی است. برای اطمینان پیدا کردن از حفاظت بر ضد افزایش بیماری‌های قابل پیشگیری توسط واکسن به پوشش ۹۵ درصد نیاز است.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: