معاون نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی کل کشور؛

۲ هزار و ۵۴۵ اپتومتریک در هزار و ۷۶۶ دفتر کار فعال هستند/ علت اصلی مشکلات امروز جامعه پزشکی عدم همبستگی است

کدخبر: 2248970

جهانگیری گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد سلامت جامعه در دست گروه پزشکی مانند اپتومتریست ها و پرستاران است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمد جهانگیری معاون نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی کل کشور در بیست و یکمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران که امروز در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در خصوص معضلاتت امروز جامعه پزشکی گفت: در شرایط کنونی جامعه پزشکی باید به عنوان مرجعی مهم در همه ارکان های کشور متبلور شده و برنامه داشته باشد. مشکلات امروز جامعه پزشکی به علت نبود همبستگی است،

وی بیان کرد: سالیانه بیش از 900 میلیون بار مراجعه به مراکز پزشکی داریم و پزشکان با جای داشتن در دل مردم جای به خوبی با دردهای مردم آشنا هستند. از این رو پزشکان موثرترین عضو هیئت دولت وزیر بهداشت هستند.

معاون نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه امروزه جامعه پزشکی مظلوم واقع شده است، گفت: در گذشته تنها صنفی که کاستی برای مردم نداشت و احتکار و کم فروشی نمی کرد جامعه پزشکی بود و در حال حاضر برای بازگشت به شرایط گذشته با مشارکت یکدیگر تفکرات مثبت را در جامعه ترویج دهیم.

جهانگیری تأکید کرد: جامعه اپتومتری 2 هزار و 545 عضو دارد و هزار و 766 دفتر کار اپتومتریک در کشور وجود دارد و نظارت در جامعه اپتومتریک مداخله افراد غیرمرتبط را در این حوزه کاهش خواهد داد و با تقویت نظارت، افراد فاقد صلاحیت و همچنین اشخاصی که کار غیرقانونی انجام می دهند، شناسایی خواهند شد.

جهانگیری یادآوری کرد: حدود 40 سال است که عینک سازی و اپتومتری با هم هستند و امیدواریم بتوانیم با همراهی وزارت بهداشت عینک سازی را با دفتر کار ادغام کرده و به این هدف دست پیدا کنیم به گونه ای که اپتومتری ها لازم نباشد برای عینک سازی مراحل سختی را بگذرانند.

جامعه پزشکی تنها مختص متخصصان و فوق تخصصان نیست

در ادامه این مراسم عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جامعه اپتومتری نامه ای را به دیوان عدالت اداری مبنی بر ادغام عینک سازی و اپتومتری نوشت؛ برخی سازمان های بیمه اپتومتریست ها را قبول دارند و گروهی دیگر آنها را نمی پذیرند؛ متأسفانه در ایران جامعه پزشکی را فقط مختص متخصصان و فوق تخصصان می دانند، در حالی که بیش از 80 تا 90 درصد سلامت جامعه در دست گروه پزشکی مانند اپتومتریست ها و پرستاران است و شاید تنها 10 درصد سلامت جامعه به متخصصان و فوق تخصصان مربوط باشد؛ حدود 40 سال است که عینک سازی و اپتومتری با هم هستند.ما باید از پتانسیل گروه پزشکی مانند داروسازان و پرستاران در جامعه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در پست های مدیریتی باید از پتانسیل همه افراد استفاده شود و افراد نمی توانند همزمان با داشتن پست اداری کار پزشکی هم انجام بدهند.

عزیزی درباره اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، یادآوری کرد: پیشگیری مقدم بر درمان بوده و هزینه آن تنها یک سوم درمان و راندمان آن11 تا 30 برابر درمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: