رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه: آقای وزیر! چرا جلوی صادرات میوه ایرانی را به خارج گرفتید؟

کدخبر: 1040425

نورانی در گفتگو با «نسیم»: تولید سیب‌زمینی زیاد است، کسی به داد صادرات محصولات نرسد تولیدکنندگان ورشکسته می‌شوند/ کویت به قیمت ارزان سیب ایرانی می‌خرد و همان را به عراق صادر می‌کند

نورانی در گفتگو با «نسیم» در رابطه با بحث امحای سیب زمینی بیان داشت: وقتی هیچ کاری در رابطه با صادرات غیرنفتی و کشاورزی انجام نمی‌دهند حداقل نمک هم بر روی زخم ما نپاشند و دائم نگویند که شما صادرکننده آب از سرزمین هستید و ما نمی‌خواهیم صادرکننده نمونه در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کل یکی از مشکلات موجود که بر سر راه تولیدات و صادرات کشاورزی قرار دارد بحث تجارت خارجی ما است، من از وزیر صنعت می پرسم که در این دو سال تاکنون چه قدمی در این راستا به خصوص میوه و تره‌بار برداشته‌اند. آیا صنعت و تجارت تنها به معنای صنعت خودروسازی است؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه تأکید کرد: به گوش وزیر برسانید که چرا صادرات میوه تا این حد کم شده است، در حال حاضر عراق دوست ما محسوب می‌شود اما جلوی واردات سیب ایرانی را می‌گیرد به طوری که باید سیب ایرانی به کویت برود و بعد از آن‌جا به عراق فرستاده شود، بدون شک این معضلات مربوط به بخش خصوصی نیست بلکه به بخش سیاسی مربوط می‌شود بنابراین باید از طریق دولت هم حل شود.

وی افزود: بخش خصوصی وظیفه اش این است که بار را آماده کرده، بسته بندی نموده و زمینه را برای صادراتش فراهم کند اما بستر اصلی برای این صادرات توسط دولت باید فراهم شود

وی تصریح کرد: الان کشور کره کالاهای زیادی را وارد کشور می‌کند اما چرا یک کیلو میوه ایرانی به آن کشور صادر نمی‌شود؟ وقتی این سؤال را از آقایان می پرسیم می گویند ما پروتکل دوجانبه نداریم.

وی بیان داشت: سال گذشته هند مدعی بود که هر کیلو سیب ایرانی اگر بخواهد وارد کشورش شود 85 تا 90 سنت تعرفه بپردازد، پاکستان مفت و مجانی و با قیمت ارزان سیب ایران را می‌خرد و بعد آن را به هند صادر می‌کند، آیا نباید فکری به حال این روند نادرست شود.

نورانی گفت: بندر بوشهر الان دو سال است که به بهانه این که صرفه اقتصادی برای کشور ندارد تعطیل شده است، به این ترتیب در حقیقت خارجی‌ها ما را تحریم کرده و داخلی‌ها نیز تعطیل می‌کنند. با این شرایط اگر کسی بخواهد صادراتی به کشورهایی مانند کویت و قطر داشته باشد بار را به جای مسیر 8 ساعته با کشتی داخلی8 تا 15 روزه به مقصد می رساند.

وی اضافه کرد: دائم می گویند که ما کم آبی داریم و نباید تولید داشته باشیم، آیا این افراد با خود نمی اندیشند که این چنین حرف‌هایی ما را وابسته تولیدات دیگر کشورها می‌کند، بهتر نیست به جای این حرف‌ها فکری اساسی و برنامه ریزی درستی را بیندیشند؟

وی اظهار داشت: باید از چند سال تحریم عبرت بگیریم و چنین حرف‌های بی پایه و اساسی را نزنیم اگر فردای روزگار گفتند ما یک کیلو گندم و برنج صادر نمی‌کنیم چه اتفاقی بر سر مملکت خواهد آمد؟ این تهدیدها را باید جدی گرفت زیرا دیگر الان زمان آزمون و خطا نیست.

نورانی بیان داشت: الان تولید سیب زمینی و پیاز فراوان بوده اما صادرات حرکتی ندارد و بسیار کند است به طوری که در حال از دست دادن یک به یک بازارهای خود هستیم. بهانه هم این است که صادرات این محصولات صادرات آب به دیگر کشورهای دیگر است.

وی با بیان این مطلب که امسال هندوانه‌کارن، سیب زمینی‌کاران، سیب درختی‌کاران و تولیدکنندگان کیوی ضرر کردند، به نسیم گفت: دلیل این همه ضرر این است که برنامه درستی برای صادرات وجود نداشته است. الان نباید برای بحث سیب زمینی به چه کنم چه کنم رسیده باشیم بلکه باید دولت فکری به حال صادرات این محصول می‌کرد.

وی عنوان کرد: اگر واقعا دولت سیب زمینی را خریده باشد و آن را امحا کرده باشد در حقیقت یک فاجعه خواهد بود زیرا خاک این مملکت بهترین درآمدزایی برای این مملکت است چرا نباید از آن استفاده کرد و به راه حل هایی مثل امحا کردن محصولات این خاک اندیشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اشتغال زایی 25 درصد جمعیت کشور وابسته به کشاورزی است اما وزیر صنعت تنها از صنعت خودروسازی حمایت می‌کند، ما نمی گوییم به این صنعت کمک نکنند اما بهتر است نیمچه نگاهی هم به صادرات غیرنفتی داشته باشند.

ارسال نظر: