نشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی برگزار شد

کدخبر: 987284

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب در این مراسم گفت: بارها از شعری که مبتنی بر زندگی نیست و زایده متن است، گلایه کرده‌ام/ محدثی‌خراسانی: امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات ایران صاف شده و غبارآلود نیست

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» با حضور علی محمد مودب، میلاد عرفانپور، اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و فریبا یوسفی، عصر امروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

مودب: شعر زنان، شعر زندگی به شمار می‌رود

مودب در این نشست با بیان اینکه ادبیات ایران امروزه روزهای خوبی را می‌گذراند و جشنواره شعر فجر با پختگی خوبی برگزار شد، گفت: امیدواریم روش پایه ای که از سوی هیات علمی و اجرایی این جشنواره نهاده شد در سال های آتی نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شعر معاصر ایران دارای چهر‌ه‌های برجسته‌ای است که در تاریخ شعر فارسی ستاره‌های کم نظیری به شمار می روند که پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد از جمله ستاره‌های شعر فارسی هستند که حضورشان در شعر فارسی سبب شده که دختران ما از اعتماد به نفس بیشتری در شعر برخوردار باشند.

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب با بیان اینکه ، اظهار داشت: بارها از شعری که مبتنی بر زندگی نیست و زایده متن است، گلایه کرده‌امدر حقیقت شعر زنان شعر زندگی است؛ چرا که این شاعران طبق تجربه خود شعر می‌گویند؛ از این رو قدرت گرفتن جریان شعر زنان می‌تواند بر تسهیل جریان زندگی کمک کند و روند شعر مردان را تسهیل کند. قطعا شعری که روایتی صادقانه و مجاهدانه از زندگی امروز را دارد به مجموعه تمدنی ما کمک می کند.

عرفانپور: اختتامیه دومین اردوی شعر بانوان 22 اسفند برگزار می‌شود

میلاد عرفان‌پور مدیر عامل موسسه شهرستان ادب گفت: امیدواریم سال چهارم اردوهای شعر «آفتابگردان‌ها»‌در حالی آغاز شود که شاهد بروز استعدادهای شعری در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی را در قالب سومین اختتامیه و چهارمین افتتاحیه دوره آموزشی از 19 تا 22 اسفند برگزار خواهیم کرد، اظهار داشت: 75 نفر از شاعران بانو در این دوره شرکت خواهند کرد و بیش از 10 نفر از شاعران پیشکسوت نیز در کارگاه‌های این دوره برای اعضای شرکت کننده به طرح مباحث آموزشی پیرامون شعر فارسی می‌پردازند، همچنین از حضور شاعران جوان مطرح در این دوره سود خواهیم برد.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب تصریح کرد: روز جمعه 22 اسفند در سینما اختتامیه این دوره از اردوها برگزار خواهد شد و در این مراسم از عوامل فیلم سینمایی شیار 143 چون مریلا زارعی و نرگس آبیار تقدیر به عمل می آید. البته در این اردوها مباحث تئوری شعر، فنون شعر و مواردی از این دست به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد، همچنین آیت‌الله جاودان با سخنرانی پیرامون موضوع اخلاق و هنر در این اردو شرکت خواهند کرد. همچنین در بخش دیگری از این اردو اعضای شرکت‌کننده بازدیدی از جماران و بیت امام خمینی خواهند داشت.

عرفانپور با اشاره به اساتید این دوره از اردوها خاطر نشان کرد: مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، محمدحسین جعفریان، سعید حدادیان، کبری موسوی، فریبا یوسفی و پروانه نجاتی از جمله اساتیدی هستند که در این دوره شرکت خواهند کرد. این دوره آموزشی در غرب تهران و مجتمع آموزشی آدینه برگزار خواهد شد.

امینی: اینکه در طول چند ماه می‌توان افراد را شاعر کرد، ادعای غلطی است

در ادامه مراسم اسماعیل امینی گفت: شعر و شاعری وابسته به تعلیم نیست، البته روزگاری مشاعره اتفاقی بسیار رایج بود تا حدی که با شعر بازی می‌شد و برخی افرادی که در این بازی‌ها چیره بودند می‌گفتند در طول چند ماه می‌توانند افراد را شاعر کنند در صورتی که این ادعا، ادعایی غلط است و شاعر باید دارای استعداد باشد.

دبیر علمی نهمین دوره جشنواره شعر فجر با بیان اینکه ممکن بود بسیاری از شاعران به خاطر اینکه سیر مطالعاتی و امکان تبادل اطلاعات برایشان فراهم نبود، استعداد آنها از بین برود، خاطر نشان کرد: البته دوره آموزشی آفتابگردان‌ها بر محور آموزش نیست بلکه بر تربیت تاکید می‌کند. اساسا شعر از محتوا شروع می‌شود و به صورت می‌رسد و این تصور که شعر امر تکنیکی است تصور اشتباهی است.

محدثی‌خراسانی: امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غبار آلود

مصطفی محدثی‌خراسانی به عنوان سخنران بعدی مراسم با بیان اینکه امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غبار آلود نیست و می‌شود ستاره‌های درخشان این آسمان را رصد کرد، گفت: شاهدیم که آنچه که از میان جنجال‌ها باقی مانده جریان شکوهمند و اصیل شعر فارسی است و حتی نسل جوان نیز علاقه خود را به آن نشان می‌دهد؛ در حقیقت کاری که شعر آفتابگردان‌ها در فضای ادبیات می‌کند حلقه مفقوده شعر بوده که نیاز شعر فارسی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: حاصل میراث فرهنگی ما در شعر از دیرباز در حوزه‌های مختلف چون انجمن‌های شعری، سیر و سلوک بزرگان ادبیات و اردوهای آموزشی که سالیان پیش آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد امروز در قالب این اردوها تجمیع شده و در کارگاه‌های آن اجرا می‌شود.

یوسفی: شاعران زن کمتر فرصت بروز آموخته‌های خود را دارند

فریبا یوسفی در بخش پایانی مراسم گفت: شعر برای زنان زندگی است، تعبیر صحیحی برای این حوزه است، با این حال کمتر نمونه‌های بارزی را در تاریخ ادبیات از شعرای زن می‌بینیم شاید اکنون اولین مرتبه است که در سابقه تاریخی آموزش شعر فارسی دوره‌هایی برای بانوان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش بانوان در شعر مسئله مهمی است اما مشکلی که بانوان با آن روبرو هستند این است که فرصت بروز آموخته‌های خود را کمتر پیدا می‌کنند، خاطر نشان کرد: مطلب اصلی در مورد آفتابگردان‌ها و نقطه قوت آن رو در رو صحبت کردن با اساتید شعر فارسی است که این تجربه خوبی برای شعرای جوان به حساب می‌آید که می‌توانند با این جلسات برای پیشرفت خود نقاط روشنی را ترسیم و به سوی آن پیش روند.

ارسال نظر: